Sigurnost u prometu

Roditelji su prvi učitelji

Djeca u prometu

Kada je prometna edukacija djece u pitanju sve više sazrijeva svijest da joj je potreban poseban i sustavan tretman u školama. No, isto tako, učenje počinje od roditelja. Oni moraju svojoj djeci objasniti kako se ponašati na cesti, ali ih i pravilno osigurati u automobiliu.

Vremena se mijenjaju, tek što se osvijestimo u jednom području, problemi se ukažu u drugom. Na djecu smo svi osjetljivi, ona uživaju beskrajnu roditeljsku ljubav, a počesto upravo očevi i majke ne čine sve kako bi zaštitili svoje dijete. Najčešći je uzrok neznanje, jer drugih motiva nema. Posljednjih godina, pokazuju statistike, mnogo više djece stradava u automobilima, dakle u zonama gdje su pod neposrednim nadzorom roditelja, nego na cesti, gdje su prepuštena sama sebi, svojim stečenim znanjima u prometu i procjenama.

Testiranja

Slava i užas

Testiranje odmorišta

Konzorcij europskih autoklubova okupljenih oko projekta EuroTest, čiji je član i Hrvatski autoklub, testirao je ove godine 101 odmorište na glavnim cestovnim pravcima. Četiri hrvatska odmorišta dobila su visoke ocjene, dok su se mnoga druga pokazala substandardnima, ispod svake prihvatljive razine.

Vozači u Europi doista mogu biti sretni, jer njihove interese već godinama štiti konzorcij autoklubova uključenih u projekt EuroTest. Ta je teza daleko od kurtoazije, jer taj projekt serijom istraživanja bitno pomaže unapređivanju cestovne infrastrukture. Kao jedan od 18 klubova u EuroTestu aktivnu ulogu igra i HAK.

Testovi

Gradski simboli

Usporedni test VW Polo¸1,6 TDI Comfortline i Ford Fiesta 1,6TDCi Trend

Više od trideset godina generacije vozača odrastale su uz  Polo i Fiestu. Danas ti modeli izgledaju bolje nego ikad, donose revoluciju među male automobile i ulaze u otvoreni sukob za prevlast u gradskoj klasi.

Posljednje generacije dvaju gradskih mališana gotovo su prerasle klasu manjih automobila. S četiri metra dužine teško ih se može nazvati malim automobilima. Evolucijom gradskih modela tako su i Polo i Fiesta povećali svije dimenzije. Volkswagenov predstavnik pritom je minimalno duži i viši, dok ljepotica iz Forda dominira u širini. Ipak, razlike su toliko malene da je teško na osnovu pukih brojki donijeti zaključak koji je automobil prostraniji, a time i udobniji za putnike.

Sajmovi

Sjaj i inovacije iz Frankfurta

Jesenski noviteti

Premda je ovogodišnji salon automobila u Frankfurtu u znaku recesije, a otkazali su ga Honda, Nissan, Mitsubishi i Chevrolet, i dalje se ulaže u nove tehnologije i modele. Tražeći nove kupce industrija radikalno napreduje i to ponajviše u razvoju električnih automobila.

Društvene teme

Bogati ne plaču

Davanja za automobile

Na primjeru Opel Astre 1,6 pokušali smo usporediti sve ključne financijske stavake nabave i održavanja automobila sa zemljama u susjedstvu Hrvatske. Prema svim parametrima negdje smo u sredini. Je li ona zlatna? Bilo bi bolje kada bi troškovi bili niži. Zemlje s višim standardom, poput Italije, imaju niže kamate, davanja…

Hrvatska je trenutačno u takvom geopolitičkom okruženju da, s jedne strane, graniči s uspješnim europskim zemljama i, s druge strane, s onima koje se nisu najbolje snašle u Europskoj uniji ili pak onima koje su na početku trnovitog pristupnog puta EU.

Kriza će probuditi obitelji iz američkog sna

Recesija i potrošačke navike ljudi

Recesija će se sigurno osjećati još godinu-dvije i u tom razdoblju ljude bi trebalo navikavati na neke druge vrste druženja, izvan shopping centara. Kada jednoga dana postanemo bogato društvo poput belgijskog ili austrijskog, sama po sebi će se nametnuti praksa da ljudi nedjeljom idu u prirodu, a ne u trgovačke centre - tvrdi profesorica Tanja Kesić s Ekonomskog fakulteta u Zagrebu.

Iako se mnogima čini da recesija većini tvrtki donosi samo grčevitu borbu za preživljavanjem, ekonomski stručnjaci vole reći da im ujedno donosi i veliku priliku za promjenom u poslovanju. Međutim, može li posljednja globalna gospodarska kriza, jedna od najvećih u povijesti, donijeti pozitivne promjene i u životima običnih ljudi?

Kada njiva postane dom

Živjeti od zemlje

Poljoprivrednicima je danas teško, o čemu svjedoče brojne televizijske i radijske informativne emisije te novinske reportaže. No, naših pet priča pokazuje da se uz mnogo rada, malo maštovitosti i ciljanu proizvodnju za tržište Europske unije može dobro živjeti.

Ulazite u trgovinu, posegnete za kukuruznim kruhom, stavite ga u košaru i zaputite se do blagajne. I ondje ostanete bez teksta - 10 kuna?! Ponekad i više... Istovremeno, stotinjak metara dalje pred mlinom stoje deseci traktora. Poljoprivrednici se opet bune i traže više cijene otkupa - pšenice i kukuruza.

Za punu šaku dolara

Odljev mozgova

Djeca završe osnovnu školu, u srednjoj pokažu interes za neko područje, završe fakultet u rekordnom roku i umjesto u Hrvatskoj, profesionalni put nastave u nekoj državi na bogatom Zapadu. Bolji financijski uvjeti, mogućnost napredovanja, razlozi su zbog kojih naši stručnjaci odlaze u Njemačku, SAD, Francusku, Veliku Britaniju, Švedsku...

Damir Omerbašić, 24-godišnji molekularni biolog iz Slavonskog Broda, od rujna 2008. ponosni je Berlinčanin. - Dobio sam poziciju na doktorskom studiju u Berlinu u trajanju od četiri godine nakon završenog fakulteta u Zagrebu - kaže Damir.

Pivo i kokice nisu dovoljni

Turizam nakon sezone

Domaći se turistički radnici posljednjih godina hvale kako je sve više stranih turista zainteresirano za gradove u Hrvatskoj i to izvan udarne sezone. Posljednji koncert U2 pokazao je da u Zagrebu, na primjer, nema mnogo sadržaja koji bi zadržali turiste. Osim sajmova, inozemni gosti najčešće posjećuju zoološki vrt, šetaju se Gornjim i Donjim gradom i vrlo brzo izgube interes.

Bilo da je nazovete novom Grčkom, novom francuskom Rivijerom ili novom Toskanom, Hrvatska je bez sumnje postala blistavo novo europsko odredište koje se mora vidjeti - tako piše  turistička edicija vodiča Lonely planet u svom izdanju posvećenom Hrvatskoj. Kao najatraktivnije dijelove Hrvatske autori izdvajaju Dubrovnik, Plitvička jezera, Hvar, Korčulu i Mljet.

Gastronomija

Poslastica za svaku prigodu

Nakon ljetnog dvobroja nastavljamo kulinarsko druženje, a u ovom broju Revije upoznat ćemo vas s receptom za koji Ivica Štruml, šef kuhinje, gastronomije i delikatesa zagrebačkog hotela Palace, kaže da mu je najdraži od svih načina pripreme patlidžana.

Intervjui

Glas za sve žanrove

Đani Stipaničev, pjevač

Upisao sam Prirodoslovno-matematički fakultet, studirao biologiju i diplomirao. Nakon diplome nisam radio u struci. Studirajući u Zagrebu, krenuo sam za svojim pjevačkim talentom, nastojeći, dakako, uz pomoć roditelja, financirati studij.

U razgovoru s proslavljenim kazališnim baritonom, nezaobilaznim izvođačem rock opera i mjuzikla, dalmatinskih klapskih pjesama, nesuđeni profesor biologije, otkrio nam je što ga najviše veseli...

Ostalo - Pravni savjeti

Sve je teško kad si mlad

Odredbe o mladim vozačima u Zakonu o sigurnosti cestovnog prometa ostavile su određni prostor nedoumicama. Osobito kada se usporede dva zakona, onaj iz 2004. godine i novi, donesen 2008. godine.

Sve je lako kad si mlad, sve je više samo stih iz neke pjesme, snimljene još u osamdesetima. Veze između tog stiha i realiteta sve su tanje ukoliko uopće i postoje. Nećemo sada o egzistencijalnim problemima koji more mladost, ni porocima kojima se mora oduprijeti da bi prekoračila granicu mladosti i dočepala se nekim čudom, starosti.

Testovi - Hyundai i10

Pazi, metak!

Hyundai i10 1,2 iLook

Gledajući Hyundai i10 mnogi će neupućeni promatrači posumnjati u njegove mogućnosti. Visoke je građe, kockast, pravi mikro automobilčić, koji asocira na prosječne vozne osobine. No, prevarit će se. Ovjes je tvrd, pa će i10 na gradskim prometnicama ponekad biti neudoban, ali isto tako, pokazat će se iznimno okretnim, u zavojima stabilnim.

Testovi - Peugeot 3008

Zračni as

Peugeot 3008 1,6 THP Premium Pack

Koncept obiteljskog automobila mijenja se gotovo svaki mjesec. Svoj doprinos čestim iteracijama dao je i Peugeot s modelom 3008. Iako bi Francuzi željeli vjerovati da je njihov crossover nešto potpuno novo, sličnih je osobina Nissanov Qasqai koji se već dugo prodaje. Recept je jednostavan, uzmite kompakt, povisite ga i malo povećajte i dobili ste 3008.

Testovi - Seat Exeo

Hommage kralju

Seat Exeo 2,0 TDI Style

Rezanje troškova u automobilskoj industriji tjera proizvođače na doista nesvakidašnje poteze. Tako su na razini Volkswagenova koncerna odlučili da će njihov brend Seat dobiti limuzinu srednje klase baziranu na starome i megauspješnome Audiju A4. Poneki fan Seata vjerojatno je zapljeskao na tu odluku, ali kako su reagirali vlasnici starije generacije A4 koji su svoj automobil platili mnogo skuplje nego što je cijena Exea?

Testovi - Opel Insignia

Izgled ne vara

Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTI Cosmo

S Insigniom je Opel napokon napustio tradiciju konzervativne i nezanimljive Opel Vectre koja je u svom posljednjem izdanju zabilježila poprilično loše prodajne brojke. Limuzinska i karavanska Insignia, nazvana i Sports Tourer, drugi su svijet.

Revija HAK

Revija 172 - rujan 2009.

Revija 172 - rujan 2009.

Reviju HAK možete preuzeti nakon prijave na članski portal Moj HAK