Sigurnost u prometu

U prometu bolesti nema?

(Ne)zdravi za upravljačem

Sada imate situaciju u kojoj netko sa 18 godina može uredno proći liječnički pregled i ta mu vozačka vrijedi sve do 80. godine života. Apsolutno je iluzorno očekivati da će tom čovjeku baš sve biti u redu sa zdravljem i da ono neće utjecati na njegovu sposobnost da vozi sve do 80. godine života. Čak i EU savjetuje bi vozači trebali češće obavaljati liječničke preglede, ali nažalost nisu propisali nakon koliko godina. Ono što smo uspjeli jest da se profesionalni vozači ipak moraju podvrgavati redovnim liječničkim pregledima svakih pet (vozači kamiona i autobusa) odnosno svakih deset godina (ostali) - kaže doktor Mladen Kratohvil, specijalist medicine rada.

Prema jednom istraživanju, u Njemačkoj se godišnje zabilježi oko 300.000 prometnih nesreća koje se dogode jer vozači nisu vidjeli dobro. Pri brzini od 100 kilometara na sat vozilo prijeđe 28 metara u sekundi, a osobi s naočalama koja vidi 50 metara ispred sebe treba dvije sekunde više vremena za reakciju. Ni u Hrvatskoj zacijelo stanje po tom pitanju nije ništa bolje, jedino je riječ o manjem broju nesreća zbog manjeg broja vozača.

Ekologija

Čovjek ispod vrućeg limenog krova

Klimatske promjene

Hoće li nakon znanstvenog konsenzusa nastupiti i politički konsenzus o mjerama protiv globalnog zagrijavanja? Klimatski dogovor nije uspio na sastanku svjetskih vođa u Kopenhagenu, a čini se da smo propustili jednu od posljednjih prilika pa planet i dalje propada, na očigled sviju.

Nađete li se u blizini Šibenika, svakako ne propustite u Brodarici sjesti na trajekt i posjetiti otok šibenskog arhipelaga, Krapanj. Taj pitoreskni, najmanji naseljeni otok na Jadranu, mjesto je izlova i prerade najkvalitetnije i najljepše sredozemne spužve, kažu stanovnici. Najviša nadmorska visina na otoku koji zauzima tek pola četvornog kilometra, iznosi 1,25 metara. Posjetite otočić, prošetajte njegovim uskim kalama i uđite u franjevački samostan, impresivno kameno zdanje s klaustrom, podignutim 1523. godine.

Testovi

Izvan struje

Toyota Prius 1,8 VVT-i Executive i Honda Insight 1,3 Executive

Automobilsko tržište u Hrvatskoj i Europi još uvijek ne reagira s pretjeranim oduševljenjem na hibridna vozila. No, i to se mora promijeniti, s obzirom da je Toyota Prius dotjerana do savršenstva, a sada ima i solidnu i jeftiniju konkurenciju u Hondi Insight.

Nemalu je nevjericu izazvala Toyota s prvim Priusom, predstavljenim 1997. godine. S pojmom hibrid dotad smo se susretali tek u drugim gospodarskim granama, poput poljoprivrede i famoznim reklamama za kukuruzno sjemenje prije TV emisije Plodovi zemlje. Kada su još, k tome, i prvi modeli počeli 2001. dolaziti u Hrvatsku čuđenju kao da se nije nazirao kraj. S jedne strane, bila je tu moderna tehnologija - doduše još uvijek u povojima - a s druge, čudan dizajn i vozne osobine koje bismo najbolje usporedili s početnikom koji na noge navuče klizaljke i krene na led tijekom hokejaške utakmice.

Tehnika

Ritam zarade

Automobili – sofisticirane i skupe igračke

Samo dvadesetak rezervnih dijelova košta skoro koliko i novi automobil, a na prosječnoj limuzini je više od tisuću dijelova. Proizvođači moraju negdje zaraditi, a vozila su postala pravi tehnološki parkovi. Na kraju, uživanje u svim gadgetima može biti vrlo skupo za korisnika, odnosno vozača.

Kad je autoindustrija zateturala, kao kolateralna žrtva gospodarske krize, i gotovo se poput nokautiranog boksača survala na tlo, na vidjelo je izašla činjenica koju su proizvođači godinama uporno gurali pod tepih. Većina automobila postala je presložena, prevelika, preskupa, preteška, prezahtjevna za održavanje i kao takva neprilagođena novim trendovima racionalizacije. Odjednom su parole onih koji zazivaju minula, romantična vremena, u kojima je na cijeni bila mehanička jednostavnost automobila i neposrednost vožnje, postale sasvim primjerene i razumne.

Sigurnost

Nakon šoka oprez

Postupanje nakon prometne nesreće

Prometne nesreće su u vrijeme kada svako kućanstvo ima barem jedan automobil, nažalost, postale dio svakodnevice. Stalno čitamo o njima istodobno se nadajući da se neće dogoditi upravo nama. No, što kada se ipak dogode, koje su vaše, a koje obaveze prometne policije, kako ostvariti pravo na naknadu štete?

Prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama i Pravilniku o načinu postupanja policijskih službenika u obavljanju poslova nadzora i upravljanja prometom na cestama, obveze sudionika prometne nesreće i policije ovise o njenim posljedicama. U najvećem broju slučajeva one su manje ili veće štete na vozilima, iako se, nažalost, događa i velik broj prometnih nesreća s izrazito teškim posljedicama za sudionike.

Društvene teme

Schumijeva druga mladost

Formula 1

Nova sezona Formule 1 nije mogla bolje početi. U startnom poretku čitat ćete ime Michaela Schumachera, višestrukog prvaka i donedavnu maskotu Ferrarija. Sada će sjediti u Mercedesovu bolidu, i utrkivati se s brojnim mladim i iskusnim konkurentima za naslov prvaka.

Kada se pomislilo da bolje ne može, jer posljednje tri godine bile su uistinu spektakularne, ljubitelji Formule 1 nalaze se pred početkom najiščekivanije sezone u povijesti ovoga sporta. Iako se svi još dobro sjećamo Räikkönenove krađe naslova ispred nosa McLarenovih tvrdoglavaca Hamiltona i Alonsa (2007), zatim Massinih suza i Hamiltonove krune osvojene u posljednjem zavoju (2008), te senzacionalnog uspjeha raspadajuće Hondine momčadi pod imenom Brawn GP Teama (2009), sve je zasjenio nedavni šokantni povratak Michaela Schumachera u Formulu 1.

Znanje je najskuplja roba

Može li Hrvatska oživjeti proizvodnju

Jeftinija cijena rada, proizvodnja zasnovana na inovacijama i znanstvenim postignućima, Hrvatsku bi u perspektivi mogle promijeniti od uvozne u izvoznu ekonomiju i osigurati joj dinamičan gospodarski rast.

Na mnogim mjestima gdje su nekada egzistirale velike tvornice, danas su u Hrvatskoj izrasli veliki šoping centri. Zajedničko im je da su se uvijek prema njima slijevale rijeke ljudi, samo što su prije na tim mjestima ljudi zarađivali novac, a danas ga troše.

Erupcija duševnog nemira

Mentalni poremećaji

Psihijatar Darko Marčinko, s Klinike za psihijatriju KBC-a Zagreb, ukazuje na činjenicu da je prije nekoliko desetaka godina društveni standard bio drugačiji, pa je zbog manjih očekivanja koje je čovjek u prosjeku postavljao ispred sebe bilo manje razloga za nezadovoljstvo i egzistencijalnu frustraciju koji uzrukoju psihološke smetnje. Danas podnosimo sve veću žrtvu da bismo udovoljili visokim standardima u postizanju socijalnog uspjeha i statusa.

U samo mjesec dana četvero ljudi koje nižepotpisana poznaje završilo je u bolnici zbog lošeg psihičkog stanja, i svi su bili od one stamene vrste za koju nikada ne biste rekli da će se baš njima to dogoditi. Jedna je mlada pravnica koja je godinu i pol na svim adresama uzaludno, ali optimistično tražila posao da bi se njen optimizam raspršio onim što laici zovu živčanim slomom.

Rika azijskih tigrova

Kina i Indija: divovi na globalnoj sceni

S jedne strane, nezaustavljivi ekonomski rast, a s druge, nemjerljive razlike između nezamislivog bogatstva i strahovite bijede. Azijski divovi, posebice Kina, a s njom i Indija, u protekla dva desetljeća prošli su put od blata do zvijezda. Gdje će biti za deset godina?

Smijali smo im se još do prije nekoliko godina: kineski proizvođači automobila počeli su se tada stidljivo otkrivati i to mahom čudnovatim kopijama dobro poznatih zapadnjačkih vozila. Bilo je u tim smiješnim proizvodima koji su se besramno pokazivali i na velikim salonima poput onoga ženevskog, uistinu svega: BMW-a, Opela, Toyoti, Mercedesa i Smartova. U tragovima ili u indigo-kopijama. Bili su zastarjeli, neatraktivni, slabo motorizirani, ali i gotovo nevjerojatno jeftini.

I zvončari su Europa

Žarko Lučić, zvončar i kolekcionar maski

Slične običaje njeguju u Sloveniji, Italiji, Bugarskoj, Makedoniji..., a sve te zemlje obišao je Žarko Lučić iz Viškova, zvončar s četiri desetljeća dugim stažom i kolekcionar maski. Kaže da ga je istraživanju, ali i izrađivanju maski privukla tradicija, koja se ne napušta lako. Tjeranje zlih sila ozbiljan je posao.

 
O hrvatskim bogatstvima mnogo se priča, na žalost malo na ekonomskim forumima poput onoga u švicarskom Davosu, a više na kongresima etnologa ili okupljanjima turističkih djelatnika. Misle si oni gledajući prezentaciju nekog našeg stručnjaka naoružanog fotoalbumom: ne ide im baš s privatizacijama i sličnim poduhvatima, ali njihovo more je nenadmašno, a tek unutrašnjost Istre, dalmatinski otoci, Plitvička jezera, Kopački rit? Oni koji su, pritom, obišli ključne geografske kote Lijepe Naše rukom će opisati nekoliko lukova po trbuhu, prisjećajući se jadranskih liganja na gradelama, crnog vina koje reskim okusom ispunjava sve osjetilne stanice i blaži dušu, umornu od lješkarenja na pješčanoj plaži. 

Gastronomija

Jednostavno, lagano, ukusno…

Rogozničke kozice na rukoli

Kozice - slasni račići iz Jadranskoga mora mogu se pripremati na različite načine, a mi vam donosimo jedan koji će prijati organizmu nakon „teške“ hrane u zimskim mjesecima. Riječ je o jednostavnoj i brzoj pripremi ukusna obroka.

Intervjui

Sada se mogu nositi s najboljima

Marin Čilić, tenisač

Mentalno sam veoma snažan. Za to se ne možete posebno spremati. Ta čvrstoća dolazi iz mojih temelja, korijena, moje obitelji. Ona je najvažnija i uvelike mi pomaže u mečevima. Obitelj je u moj odgoj ugradila staloženost, mirnoću, pozitivnu energiju, u svemu, pa i na terenu.

S našim najboljim tenisačem razgovarali smo tijekom petog međunarodnog ATP teniskog turnira – PBZ Zagreb Indors. U ugodnu druženju s njim ubrzo smo osjetili iznimno pozitivnu energiju i obilje samodiscipline kojom zrači. Marljivost, jedinstveni talent i osobine kao što su mirnoća i sposobnost duboke usredotočenosti na terenu uz brojna odricanja i strogi životni režim i uspjeh uvijek mora doći. Dan za danom jednaki raspored i naporni treninzi doveli su ga na visoko mjesto na ATP ljestvici, među deset najboljih svjetskih tenisača, a dosad je osvojio četiri turnira. Važnu ulogu u razvoju Marina Čilića imao je njegov sadašnji trener Bob Brett.

Ostalo - Pravni savjeti

Branitelji hitrog koraka

Zakon o prekršajima propisuje kako je sudac dužan okrivljenika koji je uhićen i doveden pred sud, upozoriti o pravu na branitelja. Ukoliko se okrivljenik očituje da želi branitelja, zastat će se s ispitivanjem najviše do dva sata i u tom vremenu će se na odgovarajući način omogućiti okrivljeniku da si uzme branitelja.

Testovi - Renault Clio

Kontrolirani bijes

Renault Clio RS

S redizajnom Renault Clija donekle je izmijenjena i sportska verzija RS. Oku vidljive promjene su modificirani prednji odbojnik i dvije jasno istaknute ispušne cijevi straga integrirane u difuzor. O estetici se uvijek može raspravljati i svatko će imati svoje mišljenje, međutim oko performansi ovoga automobila će se, manje-više svi složiti. Riječ je, naime, o najboljem sportašu u klasi, vozilu koje ujedinjuje savršene performanse, koje se daju iščitati s papira tehničkih osobina s doista odličnim voznim osobinama i ugođajem za upravljačem.

Testovi - Kia cee'd_sw

Dašak svježine

Kia cee’d_sw 1,4 Fresh

Čak i površni pratitelji autoindustrije ostat će pomalo zatečeni progresijom kojom Kia napreduje. Postala je dijelom Hyundaijeva koncerna, a Koreanci su se združenim silama doista potrudili dostići Europljane. Prije samo pet godina zaostajali su u gotovo svim segmentima, a danas se može reći da su u nekim dijelovima i napredniji, osobito u postprodaji, jer Kia za cee’d osigurava sedmogodišnje jamstvo na motor i mjenjač te petogodišnje jamstvo na sve ostale dijelove automobila.

Testovi - Mazda 3

Evolucija je dovoljna

Mazda3 SP CD150

Mnogi će primijetiti da je nova Mazda3 zapravo evolucija prethodnog modela, što bi u slučaju mnogih drugih automobila bio gotovo neoprostiv grijeh. No i prijašnja Mazda3 bila je toliko dobra da novoj nije bio potreban sudbonosni iskorak. Nekoliko novih dizajnerskih dodataka u skladu s trendovima, nekoliko tehnoloških noviteta i to bi bilo sve.

Testovi - Dacia Sandero

Dobar pregled igre

Dacia Sandero 1,6 MPI Stepway

Teška su vremena, kriza trese gospodarstvo, a Renault kao da nije mogao izabrati bolje vrijeme za svoj tržišni prodor s Dacijom. Logan i Sandero polako postaju etablirani igrači, a u tome pomažu i brojne karoserijske izvedbe. Sandero Stepway u odnosu na bazni model razlikuje se dva centimetra višom podnicom (sada 17,5 cm od tla), što ga odmah čini sposobnijim na nekom prašnjavom putu prepunom rupa ili, budimo realni, u gradskim uvjetima u kojima ćete nerijetko naletjeti na poveći rubnik, ležećeg policajca ili neravninu.

Revija HAK

Revija 177 - veljača 2010.

Revija 177 - veljača 2010.

Reviju HAK možete preuzeti nakon prijave na članski portal Moj HAK