Sigurnost u prometu

Slučajne nesreće ili pokušaji samoubojstva?

Incidenti na autocestama

Istraživanja u svijetu pokazuju da se određen postotak smrti u prometnim nesrećama pod utjecajem prevelike brzine može smatrati i suicidom. Ali, zar nije potencijalno ubojstvo i samoubojstvo svaka vožnja brzinom od 180 ili 200 km/h, koja na našim cestama i nije rijetka, a čak smo u medijima u više navrata imali prilike čuti od javnih osoba da namjerno voze brzo, drugim riječima, svjesno koriste automobil kao oružje - naglašava mr. Ljiljana Mikuš, rukovoditeljica Sekcije za prometnu psihologiju Hrvatskog psihološkog društva.

Autoceste su najsigurnije cestovne prometnice. Ili bi barem takve trebale biti.  Naime, iako je broj prometnih nesreća sa smrtnim posljedicama prošle godine bio manji nego godinu dana prije, što je svakako pozitivan trend, valja primijetiti kako je u posljednjih nekoliko mjeseci broj slučajeva vožnje u krivom smjeru upravo na autocesti sve veći. A vožnja u krivom smjeru, pogotovo na autocesti, jedan je od najgorih mogućih prometnih prekršaja.

Testiranja

Posljednji među najboljima

Testiranje javnog gradskog prijevoza

Slab rezultat Zagreba u EuroTestovom istraživanju, koje je u Hrvatskoj proveo HAK, ipak se može opravdati. München je, na primjer, profitirao s Olimpijskim igrama 1972. godine. Tada osmišljena potpuno nova struktura javnog prijevoza željeznicom, autobusnim linijama koje su na prometnicama izvedene tako da na njih uopće ne utječu prometne gužve.

Otkako je 2004. učlanjen u EuroTest konzorcij, Hrvatski autoklub pokrenuo je brojna istraživanja i pozitivno utjecao na sigurnost cestovnog prometa u Hrvatskoj. Podsjetimo, u toj je skupini 18 klubova, uglavnom iz zemlja članica Europske unije, a među njima je i HAK. Svojim testiranjima po znanstveno utemeljenim hodogramima i metodologiji konzorcij je prepoznao mnoge probleme u prometu. Posljednje je na redu bilo testiranje javnog prijevoza u europskim metropolama. Obrađena su 23 grada uključujući i Zagreb. Može se reći da naš glavni grad nije prošao najbolje, ali utjeha može biti da se našao u društvu s najboljima, poput Helsinkija, Bruxellesa, Berlina, Münchena...

Ekologija

Na tragu spasa za vukove

Živjeti s velikim zvijerima

Većina ljudi zamišlja da smo mi koji se bavimo proučavanjem vukova samotnjaci koji uprte ranac na leđa pa onda mjesecima ne izlaze iz šume, ali stvari baš i nisu takve. Srećom po nas, hrvatske su šume ispresijecane tisućama kilometara šumskih putova. A poznato je da vukovi vrlo racionalno troše energiju pa i sami koriste iste putove - kaže znanstvenik dr. sc. Josip Kusak.

Čovjek je čovjeku vuk, kaže narodna mudrost. A što je onda tek čovjek vuku kada ga je od najraširenijeg predatora sjeverne hemisfere uspio svesti na ugroženu vrstu, a u mnogim ga zemljama i sasvim istrijebiti? Da vukovi pišu bajke i basne, čovjek bi vjerojatno bio glavni negativac u njima... 

Tehnika

Gas u prazno!

Kako prepoznati utjecaj lošeg goriva na motor

U posljednje vrijeme aktualiziran je i problem nekvalitetnog autoplina, no ovdje sumpor nije krivac. U prošlosti su serviseri upozoravali na ulje u plinu koje je znalo začepiti filtre i injektore zbog čega bi motor radio neujednačeno, a često bi se i gasio.

Sapunica oko kvalitete goriva u Hrvatskoj u proteklom desetljeću imala je, upravo poput slatko-gorkih televizijskih zavrzlama, svijetlih i manje svijetlih epizoda. One manje svijetle uglavnom se vezuju uz razdoblje do početka 2006. godine kad je zvono za uzbunu zvonilo sa svih strana. Posebno glasno bilo je ono ovlaštenih servisa kojima je loše gorivo, opravdano, bilo dežurni krivac za sve češće kvarove na motorima.

Sajmovi

Budućnost je električna

Ženevski autosalon

Iako je iza nas jedna od najtežih godina u povijesti automobilske industrije, a niti ova nije počela nimalo bolje, osamdeseto izdanje Ženevskog autosalona bilo je prepuno spektakularnih europskih i svjetskih premijera. Automobili na električni pogon definitivno zauzimaju sve značajniji prostor.

U Ženevu su stigli svi automobilski proizvođači i tamo, na neutralnom terenu ženevskog Palexpoa, predstavili su svoje novitete, ali i koncepte koji nagovještavaju u kojem će se smjeru kretati budućnost
pojedine marke.

Sigurnost

Žrtve zakona velikih brojeva

Toyota - i najbolji griješe

Toyota će ustrajati na onome što je gradila desetljećima jer zna kako je to mukotrpan proces. Drugim riječima, bez obzira na potajno likovanje drugih proizvođača, njeno mjesto neće biti lako zauzeti - kaže prof. dr. Vedran Mudronja, stručnjak za kontrolu i osiguranje kvalitete s Fakulteta strojarstva i brodogradnje u Zagrebu.

Veliki opoziv Toyotinih vozila, očekivano, podijelio je javnost. Jedni oštro kritiziraju Japance i simpatizere njihovih vozila te gotovo likujući govore - eto vam sad vaša kvaliteta, dok drugi dovode u pitanje inteligenciju i vozačke sposobnosti Amerikanaca, ali i svih onih koji su, nažalost, nastradali, a da osim paničnog kočenja nisu pokušali učiniti ništa drugo - pritisnuti papučicu spojke (ako je mjenjač ručni) ili prebaciti ručicu u neutralni položaj (ako je mjenjač automatski).

Društvene teme

Oprez ispraznio potrošačku košaricu

Kućni budžet na kušnji

U posljednje vrijeme, na žalost, ljudi štede na hrani, pa čak i na lijekovima, a to nikako nije dobro. S druge strane, čini mi se da ne štede na najmlađima, što pokazuje primjer siromašnog 26-godišnjeg oca, koji je provalio u ljekarnu samo da bi djetetu nabavio osnovne potrepštine - kaže Goran Bakula iz NHS-a.

Čarobni štapić mladoga Harryja Pottera danas bi dobro došao mnogim domaćinstvima u Hrvatskoj, koja iz mjeseca u mjesec muku muče kako pokrpati brojne rupe u kućnom budžetu. Jer, posljednji podaci govore da potrošačka košarica, koja u pravilu sadržava najnužnije stvari za četveročlanu obitelj, iznosi čak 6602 kune, pa se s prosječnom neto plaćom od samo 5385 kuna pokrije tek 81,57 posto.

Zaostatak osjeti i gospodarstvo

Hrvatska sveučilišta u usporedbi s najboljima

Mi znanstvenici, naši inženjeri-inovatori i poduzetni tehnolozi moramo svi zajedno pokušati poboljšati utjecaj i uspješnost visokoobrazovanog dijela naše nacije u svjetskoj ekonomiji znanja, inicijativa i strateških udruživanja 21. stoljeća - kaže prof. dr. sc. Davor Pavuna.

Na velikoj, zelenoj ploči profesor biologije sa Sveučilišta Berkeley u Kaliforniji nacrtao je lance DNK i sad kratko objašnjava kako ih kopirati. U predavaonici vlada tišina, svi studenti, brucoši, prate što profesor riše. On pita koliko puta se DNK umnoži nakon 25 ciklusa, oni spremno odgovaraju. Predavanje prije odlaska u laboratorij namijenjeno je da studenti osnovnog kolegija iz biologije shvate teorijsku osnovu onog što će praktično uslijediti. Profesor je objasnio reakciju lančane polimerizacije. Studenti će u posebnim spravama u laboratoriju umnožiti bakterijsku DNK čim predavanje završi.

Kultura

Pravi ispiti tek slijede

Tolerancija i snošljivost prema manjinama

Kakvi smo prema susjedima? Prihvaćamo li drugu vjeru, naciju, boju kože? Iako nedavni ružni primjeri iz života mogu sugerirati suprotno, razloga za paniku ipak nema, ali za pojačanu pažnju itekako treba biti i to zbog nas samih, ali i pozitivnih civilizacijskih standarda kojima težimo.

Ova se priča počela pisati sama od sebe, iako nam to nije bila namjera. Naime, dogovarajući temu za ovaj broj, poželjeli smo napraviti svojevrsni pregled situacije u hrvatskom društvu danas, i to po pitanju rasne i međunacionalne tolerancije. I tek nakon što smo dogovorili detalje, dogodio nam se pomalo tužan šlagvort. Na jednoj od blagajni zagrebačkog Autobusnog kolodvora, s unutarnje strane stakla osvanuo je natpis: ne dirajte Rome, zaraženi su. Šokirana putnica slikala je natpis i priču proslijedila novinama, digla se velika buka, javnost je reagirala svim osudama, a uprava kolodvora odlučila je provesti detaljnu istragu o događaju.

Umjetnici osluškuju ritam života

Domaća kultura nekad i danas

Osamdesete kao godine kulturnog uspona, devedesete obilježene ratnim stradavanjima i posljednje desetljeće, kao vrijeme kada se i umjetnici okreću mirnodopskim temama. Ugledni stručnjaci i kritičari usporedili su posljednja tri desetljeća. Hrvatska književnost, film, popularna glazba i umjetnost zadržali su vitalnost i kvalitetu.

Domaći film ništa ne valja, problem je u lošim scenarijima, domaći film dobiva nagrade na inozemnim festivalima, muzeji više nisu kultna mjesta nego etape turističkih putovanja, u umjetnosti sve može proći, razliku između običnog predmeta i običnog predmeta kao umjetničkog djela čini samo teorija umjetnosti, nikako ne možemo nadmašiti osamdesete godine u glazbi, sve su preplavili narodnjaci, knjiga je postala roba, danas se o književnosti govori, ali je se ne čita, devedesete – ne ponovile se…

Grad prošlosti i budućnosti

Čakovec

Oduvijek smo mi Međimurci bili poznati po tome što smo voljeli raditi, ali sve se više pokazuje da znamo i misliti. Mnogo je naših uspješnih privrednika i znanstvenika u Hrvatskoj i svijetu. Također, živimo u jednom o najljepših gradova u državi. Nikada nismo izgubili svoj regionalni identitet, ali, isto tako, nikada nismo bili provincija - objašnjava mr. sc. Vladimir Kalšan, ravnatelj čakovečkog muzeja. Čakovec je danas doista grad koji može biti primjer drugima, kako po uređenosti, tako i po maksimalnoj iskorištenosti gospodarskih kapaciteta i visokoj zaposlenosti.

Postali smo društvo izbora, biramo predsjednike, političare na državnoj i lokalnoj razini, a i najmanje administrativne jedinice razvile su sklonost natjecateljskoj proceduri u kojoj netko na kraju ponese gizdavu lentu.  I dok se slavljenici uglavnom smjenjuju, vrijeme prolazi, a ljepota se svake godine drugačije definira, Čakovec ima čudnu naviku konstantno pobjeđivati.

Gastronomija

Listići govedine koje su i slikari obožavali

Ime renesansnog slikara Vittoria Carpaccia osim u knjigama povijesti umjetnosti  pronalazimo i  na jelovnicima diljem svijeta. Talijanski slikar obožavao je jelo od tankih odrezaka sirove govedine začinjenih
maslinovim uljem, solju, paprom, sokom od limuna te parmezanom. Tradicionalni carpaccio je inspiracija brojnim kuharima .

Intervjui

Meni je potreban adrenalin

Mila Elegović, glumica

Za mene je uspjeh dvadesetogodišnje trajanje u poslu koji radim. Od Boga sam dobila i malo glasa, koji je trebalo školovati i razvijati do određenih mogućnosti. Vlado Štefančić mi je uvijek govorio: uči što ne znaš. Poslušala sam taj savjet, a i danas ga slijedim.

S poznatom hrvatskom kazališnom, televizijskom i filmskom glumicom susreli smo se u njezinu matičnom kazalištu, Komediji. Već nekoliko minuta razgovora bilo je sasvim dovoljno da otkrijemo portret glumice s mjerom u svemu - osim u nepresušnoj strasti prema teatru i poslu kojim se bavi. Unatoč brojnim obvezama, u svoj pretrpani raspored uspjela je ugurati i ovaj razgovor jer, kaže, ne može zamisliti vožnju automobilom bez HAK-ova jamstva mobilnosti, gdje god bila. Živi u „iber turi“, nižući predstave, snimajući, pjevajući…

Ostalo - Pravni savjeti

Samo je sudovima dopušteno žuriti

Teška noga na gasu i kršenje Zakona o sigurnosti prometa na cestama zaista vas mogu spremiti na neko vrijeme u zatvor. Stoga, umjesto testiranja hrvatskog sudskog sustava preporučujemo vam da usporite. Prištedjet ćete si probleme s kaznama, a i sigurnije je nego da jurite.

Ljudi se žale jer su sudovi brzi i provode žurne postupke! Vrag je odnio šalu kako u pogledu sudova tako i u pogledu propisa! Zakon o sigurnosti prometa na cestama propisuje vrlo visoke novčane kazne ali i mogućnost izricanja kazne zatvora. Ni zatvor nije što je nekad bio. Nije to više mjesto samo za ljude s dna društvene ljestvice.

Testovi - Fiat Punto

Točka na i

Veliki test: Fiat Punto Evo 1,4 8v

Najvažniji Fiatov model Grande Punto redizajniran je i preimenovan u Punto Evo. Osim novih estetskih detalja na baznoj 1,4 litrenoj benzinskoj varijanti malo je drugih promjena, a to znači da Punto i dalje ostaje veoma dobar, povoljan mali gradski automobil.

Od predstavljanja Fiata Grande Punta prošle su četiri godine, što je bio jasan poziv njegovim dizajnerima da se ponovno pozabave njegovim skladnim oblikom. Želeći redizajnirani model što više distancirati od predloška, Puntu je dodana kratica Evo, kao podsjetnik na provedenu evoluciju. Proizvođači će vas uvijek smišljenim marketinškim kampanjama informirati o golemim promjenama koje su učinili, ali samo će rijetki imati priliku probati isti model prije i poslije, prije redizajna i nakon njega.

Testovi - Mazda CX-7

Sport i štednja

Mazda CX-7 CD173 Challenge

O Mazdi CX-7 već se pisalo kao o automobilu s jasnom misijom - biti SUV namijenjen vozačima sa sportskim temperamentom, koji rijetko silaze s asfaltne ceste. Jedini problem bila je potrošnja 2,3 litrenog turbo benzinca, s kojom su se vlasnici mogli nositi na samo jedan način, čestim posjetima benzinskim pumpama. No, u Mazdi su doskočili i tom problemu, žrtvovali su dio performansi, odnosno snage i s novim su 2,2 litrenim dizelskim motorom dobili štedljivost.

Testovi - Volvo S80

Uživanje u tehnologiji

Volvo S80 D5 Summum R design

Dobijete li ikada priliku voziti se u maksimalno opremljenom Volvu S80 zasigurno ćete pretpostaviti da se bliži trenutak kada će automobili biti u potpunosti automatizirani, neovisni o ljudskom faktoru, koji, na žalost, u prometu često griješi.

Revija HAK

Revija 178 - ožujak 2010.

Revija 178 - ožujak 2010.

Reviju HAK možete preuzeti nakon prijave na članski portal Moj HAK