Sigurnost u prometu

Zaštita pješaka starije životne dobi

Automobil je često brži

Građani starije dobi najčešće stradavaju kao pješaci. Nažalost, unatoč lošijem vidu i tjelesnom stanju, oni nerijetko prelaze cestu na mjestima gdje nema označenih pješačkih prijelaza, a posljedice su gotovo uvijek kobne. U Autoklubu Rijeka odlučili su serijom edukacija upozoriti na potreban oprez. Izvješća Policijske uprave Primorsko-goranske o stradanjima u prometu pokazala su da pješaci vrlo često stradavaju na pješačkim prijelazima i nogostupima, mjestima na kojima bi morali biti maksimalno sigurni. Postotak smrtno stradalih pritom je daleko veći kod starije nego kod mlađe populacije, a od svih dobnih skupina smrtno stradalih pješaka najveći postotak smrtnosti odnosi se upravo na pješake starije od 65 godina, od 38,26 posto do čak 50 posto. Nedavno objavljeni rezultati PU zagrebačke govore o gotovo istim brojkama. Sa starošću se povećava i rizik teških ozljeda, zdravstvenih komplikacija i prijevremene smrti u situacijama prometnih nesreća. Naime, kod istog tipa ili kombinacije ozljeda starije osobe imaju bitno teže (često i smrtonosne) posljedice od mlađih, dulje boluju i dulje razdoblje provode u jedinicama intenzivnog liječenja. Troškovi zdravstvenog zbrinjavanja i njege nastradalih su veliki, kako za zdravstveni sustav, tako i za same obitelji, a za starije osobe to vrlo često znači i prerani gubitak samostalnosti i pokretljivosti, te potrebu za njegom do kraja života.

Spašavanje života u prometu

Brza pomoć je najvažnija

Stupići, preuske ceste, nemogućnost da se na autocesti dovoljno brzo pomogne unesrećenima zbog rijetko postavljenih izlaza i pokretnih rampi, sve su to razlozi koji traže brza rješenja. Unesrećenima u prometu svaka je sekunda bitna.

Test dječjih sjedalica

Za najvišu ocjenu treba se dodatno potruditi

U suradnji s drugim europskim nacionalnim autoklubovima, HAK je i ove godine tradicionalno testirao dječje autosjedalice u različitim težinskim kategorijama. Većina je testiranih autosjedalica, njih 15, na kraju testiranja prošla s ukupnom ocjenom dobar. Dakako, u budućnosti očekujemo još bolje rezultate, osobito u segmentu sigurnosti, koji je i najvažniji.Strogim testiranjima u kojima se posebna pozornost posvećuje sigurnosti, praktičnosti, lakoći korištenja, udobnosti i lakoći održavanja u projektu Hrvatskog autokluba i drugih europskih klubova podvrgnuto je 27 dječjih autosjedalica u svim težinskim razredima (0-10 kg, 0-13 kg, 0-18 kg, 9-18 kg, 9-36 kg, 15-36 kg) pri čemu su ispitani kandidati mogli zaslužiti opisne ocjene vrlo dobar, dobar, dovoljan, jedva dovoljan i loš. Dobiveni rezultati vrlo su zanimljivi, prije svega zbog toga što ukupno gledano niti jedna dječja autosjedalica nije zaslužila najbolju ocjenu ili ostvarila maksimalan rezultat u obje najvažnije kategorije: sigurnosti i praktičnosti. To je izvrstan pokazatelj da se još mnogo toga može učiniti po pitanju prijevoza najmlađih sudionika u prometu jer neki slučajevi pokazuju da smještaj djeteta u autosjedalicu čak i uz njenu pravilnu montažu i ispravno vezanje pojasom istodobno ne pruža maksimalnu zaštitu. Time ovo testiranje predstavlja i odličan putokaz za kupnju pri kojoj bi najvažniji faktor uvijek trebala biti sigurnost vašeg mališana.

Testovi

Ekonomični kompakti

Štednja ne bira sredstva

Motori s unutrašnjim izgaranjem sve su efikasniji, a na primjeru tri automobila u kompaktnoj klasi vidljivo je da proizvođači čine i dodatne napore kako bi smanjili potrošnju goriva. Volvo koristi napredni zračni tunel, Mazda smanjuje masu koristeći naprednije materijale, Volkswagen je benzinske motore s turbo punjačima doveo do savršenstva. Energetska učinkovitost je u razvijenim zemljama danas postala dio opće kulture, a energetski odgovorno ponašanje društveno prihvatljivo i cijenjeno. Jačanje opće svijesti o racionalnom raspolaganju energijom kao nečem pozitivnom učinilo je da se i sami bolje osjećamo kad svojim postupcima poštedimo prirodu onih oblika energije koji remete njezinu ravnotežu.

Društvene teme

Vukovar između potencijala i nezaposlenosti

Ambicija živi i hrani se na dokovima Dunava

Situacija u gradu daleko je od idealne. Imali smo doista kvalitetan uspon gospodarstva od 15 do 20 posto godišnje, a onda nas je usporila ova kriza. Kao i u nekim drugim sredinama, najveći pokretač razvoja bila je trgovina koja u sveukupnim aktivnostima drži 50 posto udjela, a iza nje su prerađivačka industrija, poljoprivreda i graditeljstvo – naglasio je Ivan Marijanović, tajnik Županijske gospodarske komore. Na vukovarsku simboliku svake nas kasne jeseni podsjećaju potresni televizijski prizori njegova pada, stravičnih tekstura nekoć lijepog grada. U novijoj povijesti nijedan grad – osim Srebrenice – nije izgledao tako, kao da su ga pregazili jahači apokalipse na ratnoj stazi. S vremenom u Vukovar su se svi kleli, on je bio omiljena tema na ustima blagoglagoljivih političara, njegova obnova poprimala je obrise velikog nacionalnog epa, on je postao naš Feniks koji je imao ustati iz pepela. Doista, možda se i rodio iz pepela, ali mi se čini kao da su mu krila još uvijek u formativnoj fazi. Let mu je nesiguran, treba mu povoljan vjetar, koji u nas nikako da zapuše s bogatog europskog sjeverozapada i osvježi ovu ustajalu sparinu.

Tjelovježba za svakoga

Duh odlučuje o zdravom tijelu

Nikad nije kasno da se i vi okrenete zdravijem životu, bilo da želite smršavjeti, produljiti život, izbjeći začepljenje krvnih žila i tip 2 šećerne bolesti, popraviti raspoloženje ili tjelesni izgled. Stoga, ako ste u mogućnosti, razmislite i donesite važnu odluku, izaberite jedan od oblika rekreacije i popravite stanje svoje tjelesne spreme.Prijatelji Luke Petrovića (26) iz Zagreba dobro znaju da je on strastveni ljubitelj Farmvillea, programčića na Facebooku koji sudionicima, a njih je 83 milijuna diljem svijeta, omogućuje da svakodnevno siju, navodnjavaju usjeve, uzgajaju stoku i grade svoju vlastitu farmu te pomažu prijateljima u njihovim farmerskim zadaćama. Kaže taj debeljuškasti inženjer: - Barem sat vremena, ponekad i dva, potrošim svakoga dana održavajući farmu. To znači da dva sata sjedim za računalom i klikam po stranici.

Europska unija na raskrižju

Gorka grčka kuhinja

Postoji nekoliko scenarija razvoja EU, prvi ide prema čvrstom postrožavanju  mehanizama nadzora i centraliziranju pomoću Europske središnje banke. Drugi scenarij  predviđa nastanak najmanje dvije skupine država, gdje bi jednu činile države  Beneluxa, Njemačka, Francuska, Austrija… i one bi provodile najrigoroznije  zajedničke kriterije. Treća opcija, totalni raspad EU, najmanje je vjerojatna  i ovoga trenutka nije predmet rasprava - objasnio je dr. Mate Granić. Europska unija, koja se donedavno činila  najmonolitnijom svjetskom multinacionalnom  državnom zajednicom,  u rekordno kratkom roku suočila se s nekoliko  krucijalnih izazova. Veliki dio poteškoća  očekivano je prouzročila globalna ekonomska  kriza ostavljajući tragove i na ovako jakim gospodarskim  tržištima, no, centre europske moći  sigurno je mnogo više pogodilo neodgovorno  ponašanje nekih njezinih članica, koje je u najgorem  trenutku isplivalo na površinu.  Grčka rastrošnost i višegodišnje pometanje  problema pod tepih zasad su koštali EU 120  milijardi eura, ali i rezultirali otvaranjem brojnih  pitanja o budućnosti ove međuvladine i  nadnacionalne zajednice. Prof. dr. sc. Mate  Granić, bivši potpredsjednik Vlade RH i ministar  vanjskih poslova, procjenjuje da će se EU  izvući iz ove krize, iako su problemi evidentni.  - Kao što je NATO najveća vojna organizacija  u povijesti, tako je i EU najveća gospodarska i  politička organizacija. Barem je takva bila dosad,  što ne znači da nema i određenih nedostataka.  Jedan od najvećih je teško formuliranje i provođenje  vanjske politike, što se najbolje vidi na primjeru  Hrvatske, kada je jedna članica na sebičan  način blokirala ostale. Drugi je, pak, nedostatak  kvalitetnih unutrašnjih mehanizama kontrole,  zbog čega je Grčka mogla varati s bilancama,  poglavito o bruto domaćem proizvodu.

Kultura

Hrvatska kultura na inozemnoj sceni

Od glume vani nema koristi

Da biste uspjeli u svijetu umjetnosti često morate hrvatsku adresu zamijeniti njemačkom, francuskom, američkom... No, međunarodni uspjesi naših umjetnika koji žive u Hrvatskoj pokazuju da ekstra talent i upornost mogu otvoriti granice. Igor Kordej, Bambi Molesters, ZKM, samo su neki od dokaza. Kada se izvan hrvatskih granica nađete usred jednog od onih konvencionalnih razgovora punih generalija o zemljama iz kojih dolaze sudionici razgovora, strani sugovornik će s liste vlastitih mentalnih asocijacija o Hrvatskoj najvjerojatnije izvući turizam, možda koju poznatu lokaciju kao što je Dubrovnik pa potom sportaše - od Ivaniševića, preko nogometaša do obitelji Kostelić. Ako je sugovornik upućeniji možda će navesti Ivu Pogorelića, Dubravku Ugrešić ili Slavenku Drakulić, spisateljice koje još od devedesetih objavljuju i žive u inozemstvu te imaju respektabilnu međunarodnu karijeru. Možda će netko specijaliziran za neka područja suvremene kulture znati i za grafičkog dizajnera s američkom adresom Mirka Ilića, umjetnicu Sanju Iveković pa čak i za kustoski kolektiv Što, kako i za koga, koji posljednjih godina sve više ostavlja traga na europskoj umjetničkoj sceni. No, ako bismo tražili generalnu ocjenu, mogli bismo sa žaljenjem i neuljepšano reći da hrvatska suvremena kultura u cjelini nije relevantna i čvrsto ukorijenjena međunarodna činjenica. Sasvim sigurno nije nešto po čemu smo prepoznatljivi. I onda kada postane relevantna, oslanja se na individualne dosege i ne nosi zajednički nazivnik. No, što uopće znači participirati na međunarodnoj kulturnoj sceni, koliko je težak i kako teče proces prelaženja granica vlastite zemlje, je li iznimna kvaliteta dovoljna garancija za uspjeh ili se radi o paketu vještina, znanja i povoljnih okolnosti?

Gastronomija

Gastronomija

Razigrana pletenica

Nastavljamo našim čitateljima pružati nezaboravan užitak u hrani, a od ovoga broja provjerene recepte piše "Zlatni kuhar" Miroslav Dolovčak - šef kuhinje u hotelu Aristos, član Hrvatske kuharske olimpijske reprezentacije, predsjednik Udruge kuhara grada Zagreba, te dobitnik brojnih priznanja i nagrada na domaćim i međunarodnim natjecanjima. Gurmanski užitak uz njegove maštovite recepte uistinu neće izostati. Kušajte!

Intervjui

Susreti u HAK-u

Luka Nižetić

Klik u glavi dogodio mi se kada sam  prvi put čuo glas i vidio jedinstveni  scenski nastup Michaela Jacksona.  On je naprosto moja glazbena ikona.  Sve je od njega počelo i on je uistinu  „krivac“ što sam se posvetio glazbi.  Ne smijem izostaviti ni divljenje  Oliveru, jer je način na koji on u  svojim pjesmama prenosi emocije  doista izniman, savršen

Ostalo - Pravni savjeti

Pravni savjeti

Nesreće na službenom putu

Krene li radnik kao suvozač po nalogu poslodavca na službeni put radi obavljanja određenog posla izvan poslodavčeva sjedišta, a pritom je korištenje javne prometnice nužno radi dolaska na odredište, radnik je stavljen u položaj povećanog rizika opasnosti od ozljeđivanja. Poslodavac stoga odgovara po načelu objektivne odgovornosti. Već sam spomen poslovnog puta zvanog i službeni kao po zapovjedi dovodi do transformacije lica slušača. Ovisno o asocijacijama u kutevima usana zatitra osmjeh ili grč praćen spuštanjem vjeđa. Poslovni putevi izazvali su u brojnim društvenim ali i gospodarskim sferama pravu malu revoluciju. Pružatelji raznih usluga nadmeću se u razvijanju novotarija koje imaju zadovoljiti brojne potrebe naizgled razmažene ili možda, manje razmažene vojske poslovnih putnika. Sjetite se samo posebno ustanovljene Business Class u avionima od koje običnim ljudima, smještenim iza zavjesice u ekonomskoj klasi zazubice rastu.

Testovi - Nissan Note

Maraton test Nissan Note 1,4 Acenta

Do cilja bez muke

Završio je i naš maraton test Nissan Notea sa 1,4 litrenim benzinskim motorom. Bez potrebe za uljepšavanjem rezultata, možemo zaključiti da nas je odlično služio godinu dana i da se pokazao primjerenim suputnikom u svim uvjetima testiranja. 

Revija HAK

Revija 181 - lipanj 2010.

Revija 181 - lipanj 2010.

Reviju HAK možete preuzeti nakon prijave na članski portal Moj HAK