Rezultati testa dječjih autosjedalica 2011.

Objavljeno: 14.6.2011.

U suradnji s drugim europskim nacionalnim autoklubovima, HAK je i ove godine napravio tradicionalno testiranje 30 modela dječjih sjedalica u različitim težinskim kategorijama i s nekoliko novih kriterija

Hrvatski autoklub objavio je rezultate testa dječjih sjedalica. Od 2000. godine HAK i njegovi partneri – europski autoklubovi svake godine objavljuju barem jedan usporedni test dječjih sjedalica u svim težinskim kategorijama.

Tijekom proteklih 12 godina, koliko se provode testiranja dječjih sjedalica, kod mnogih su uočena značajna poboljšanja, i to ne samo zato što su u međuvremenu porasli zahtjevi prema ECE normama. Mnogi proizvođači samoinicijativno su reagirali na apele različitih udruga i organizacija te razvijali svoje modele tako da njihova svojstva budu i iznad zakonskih obaveza. U takvim okolnostima 2011. su promijenjeni kriteriji i kategorije u kojima se sjedalice ocjenjuju, što uključuje nekoliko novih testova, a u obzir su se uzimala i tehnološka poboljšanja.

Najvažniji novi elementi su ispitivanje štetnih sastojaka i ergonomija. Kod štetnih sastojaka pažnja se obratila na sve komponente u neposrednom dodiru s djetetom, a pritom se testirala razina policikličnih aromatskih ugljikovodika, plastifikatora, vatrootpornih tvari, fenola, organsko kositrenih spojeva, azo spojeva i teških metala, koji su morali biti u skladu s dokumentima ZEK 01.2-08, EC regulativom (EC) br. 1907/2006 i Oeko-Tex Standardom 100.

Kad je riječ o ergonomiji, nekadašnja kategorija udobnosti proširena je prostranošću i pozicijom sjedenja te s potrebom za prostorom u vozilu. Odrađeni testovi pokazali su da su rezultati u kategorijama sigurnosti i jednostavnosti uporabe tek neznatno različiti od onih u prethodnim godinama. No, uvođenjem novih aspekata testa rezultati se više ni ne mogu izravno uspoređivati s ranijima, pogotovo ako je razina štetnih sastojaka visoka.

Najnovije testiranje bazirano je na ispitivanju 30 različitih sjedalica podvrgnutih testovima sigurnosti, jednostavnosti uporabe i ergonomiji, ispitivanju štetnih sastojaka te testu čišćenja i završne obrade. Ispitane sjedalice mogle su zaslužiti opisne ocjene "vrlo dobar", "dobar", "dovoljan", "jedva dovoljan" i "loš". Ukupno gledajući, 15 proizvoda dobilo je ocjenu dobar, a tek jedan (RÖMER Baby-Safe Plus II SHR s ISOFIX bazom) izdignuo se iznad prosjeka i ukupno je proglašen vrlo dobrim. Svakako je pozitivna činjenica da za svaku starosnu dob djeteta roditelji mogu izabrati između nekoliko dobrih proizvoda.

U pogledu zaštite pri frontalnom sudaru, devet proizvoda pokazalo se vrlo dobrima. Među njima je i Bébé Confort Windoo Plus koja nalikuje na dječja kolica za novorođenčad. Smješta se na dva sjedala, i to okomito u odnosu na smjer kretanja vozila. Sedam od devet najbolje ocijenjenih dječjih sjedalica postavlja se u smjeru suprotnom od smjera kretanja. U slučaju sudara ove sjedalice sprečavaju bilo kakve pomake glave i torza jer podupiru čitavo tijelo. Zbog toga je broj ozljeda glave i vrata u njihovu slučaju vrlo malen. Glava bebe ili dojenčeta relativno je velika u usporedbi s ostatkom tijela, a vrat vrlo osjetljiv. Zato bi se promjena sa školjkastog oblika sjedalice, u kojima se dijete smješta suprotno od smjera vožnje, na one u kojima dijete gleda prema naprijed trebala odgoditi što je moguće dulje kako bi rizik od ozljeda bio minimalan.

Ipak, da sve nije tako crno kad je riječ o sjedalicama okrenutim u smjeru vožnje pokazuje i Kiddy Energy Pro 2, prva sjedalica takve vrste koja je za frontalni sudar zabilježila vrlo dobre ocjene. Dijete u njoj sjedi iza sigurnosne zaštite koja se učvršćuje pojasom. Pri udaru ta zaštita potpuno podupire djetetov torzo i glavu te tako značajno smanjuje ozljede. Od onih koji se nisu proslavili spomenut ćemo Casualplay Fix QR, jedinu sjedalicu koja je na testu frontalnog sudara zaslužila nedovoljnu ocjenu. Kod nje se tijekom testa slomio dio koji se učvršćuje za Isofix točke pa više nije bila sigurno vezana uz sjedalo automobila. Zbog ovog je problema pri frontalnom sudaru istoj dječjoj sjedalici smanjena i ukupna ocjena.

Iako dječje sjedalice još ne moraju osigurati zaštitu pri bočnom sudaru kako bi dobile službeno odobrenje za prodaju, čak deset ih je u ovoj kategoriji zaslužilo vrlo dobre ocjene. Sustavi vezivanja kod njih omogućili su da testna lutka koja je pri testiranju "glumila" dijete ostane u sjedalici i nakon udara. Izmjerene sile pokazale su da je rizik od ozljeda pritom vrlo malen.

Ipak, postoje i negativni primjeri. Kod BREVI OKI b.fixa, GRACO Junior Maxija i PHIL & TEDS Tott-XT-a, stražnji naslon se može ili mora skinuti kako bi se u sjedalici smjestila starija djeca. U njihovu je slučaju lutka vrlo jako udarila u vrata vozila, a rizik od ozljeda drastično se povećao. Zbog toga su sva tri proizvoda ocijenjena lošima, što je kao i kod frontalnog sudara uzrokovalo smanjenje ukupne ocjene.

Jednostavnost uporabe kod dječjih je sjedalica izuzetno važna jer će samo ispravno postavljena sjedalica pružiti maksimalnu zaštitu djetetu. Većina sjedalica nije pokazala većih nedostataka i zaslužila je dobre ocjene u ovoj kategoriji. Samo sjedalice Chicco Eletta (zadovoljavajuće) i Akta Graco Belogic (jedva dovoljan) pokazale su se kompliciranima pri montaži i zbog toga su izgubile bitku s ostalima.

Ergonomija automobila oduvijek je bila važan faktor pri izboru automobila pa bi na nju trebalo pripaziti i pri izboru dječje sjedalice. U ovoj, novouvedenoj kategoriji ni jedna se sjedalica nije pokazala vrlo dobrom, 16 ih je ocijenjeno dobrima, 11 zadovoljavajućima, a tri su dobile ukupnu ocjenu jedva dovoljan.

Sve tri ergonomski najlošije sjedalice (AKTA GRACO Belogic, HTS Besafe iZi Kid X3 Isofix, HTS Besafe iZi Combi X3 Isofix) smještaju se u smjeru suprotnom od smjera vožnje, dizajnirane su za stariju djecu, ali im osiguravaju relativno malo prostora. Njihovi nedostaci ovdje ne prestaju pa je također riječ o sjedalicama koje pri postavljanju u vozilo zahtijevaju izuzetno mnogo prostora. Prije kupnje tih proizvoda naročito je važno da ih isprobate u vlastitu automobilu kako biste vidjeli možete li ih uopće u njega smjestiti.

Trinaest testiranih dječjih sjedalica nije pokazalo ili je pokazalo tek vrlo malo tragova štetnih sastojaka i zbog toga su u ovom, novouvedenom kriteriju dobile vrlo dobre ocjene. Razina vatrootpornih tvari bila je nešto povećana kod deset sjedalica, ali one zbog toga nisu pretrpjele u ukupnom rezultatu jer su, unatoč tome, prošle sa zadovoljavajućom ocjenom. U pet proizvoda štetni sastojci primijećeni su u nešto većim količinama pa je njihova ocjena u ovoj kategoriji jedva dovoljan, dok im je najveća ukupna ocjena zbog toga mogla biti tek zadovoljavajuća. Najgorima su se ovdje pokazale sjedalice BREVI OKI b.fix i PHIL & TEDS Tott-XT koje sadrže mnogo DEHP plastifikatora i iznad su dopuštenog limita za primjerice dječje igračke. Kod te dvije stolice ocjena u ovoj kategoriji također je i ukupna ocjena.

Bez obzira na rezultate, svaka od testiranih autosjedalica bolja je od nikakve. One su jedini prihvatljivi način postizanja dječje sigurnosti, u najvećem broju nesretnih slučajeva, spasit će život djeteta i smanjiti ozbiljne posljedice, a na njihovo korištenje vozače obvezuje i Zakon o sigurnosti prometa na cestama. Zaključak je stoga jasan i nesumnjivo poznat vozačima i roditeljima: "Autosjedalica – uvijek i bez iznimke!"

Repozitorij