Rezultati provjere kvalitete vida domaćih vozača

Objavljeno: 14.11.2011.

Mnogi vozači imaju probleme s vidom, što je potencijalno opasno u prometu. Čak četvrtina vozača iz provjere nema oštru sliku. Provjera pokazala velike spolne i regionalne razlike.

Hrvatski autoklub objavio je rezultate provjere kvalitete vida domaćih vozača. Provjera je pokazala da mnogi vozači imaju probleme s vidom na daljinu što je potencijalno vrlo opasno u prometu. Najgore od svega je što mnogi vozači ne brinu na pravi način o svom vidu.

Dobrovoljna provjera vida provedena je na 415 vozača i vozačica u suradnji sa tvrtkom Essilor, vodećim svjetskim proizvođačem naočalnih leća, a domaćin testiranja bile su četiri benzinske postaje tvrtke Tifon, u Zagrebu, Rijeci, Zadru i Osijeku. Kao granica neadekvatnog vida postavljena je vidna oštrina od 0.8 (80%), a testirani su i vozači i vozačice koji ne nose optička pomagala kao i oni koji ih nose.

G. Zvonko Šmuk, glavni tajnik HAK-a rekao je kako se HAK opredijelio za provedbu raznih testiranja vezanih uz sigurnost cestovnog prometa. „Testiranjima informiramo, educiramo i štitimo interese vozača i svih sudionika u prometu, što je obveza HAK-a kao nacionalne udruge vozača koja proizlazi iz našeg Statuta ali i iz novog Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa te akcije Ujedinjenih naroda Desetljeće sigurnosti“ rekao je g. Šmuk.

Okupljenima su se uvodno obratili i g. Damir Blašković, direktor maloprodaje i marketinga Tifona te g. Jure Mlakar, direktor Essilora za Adria regiju, koji je rekao: „planiramo da ova provjera vida postane tradicionalna jer je otpočela u Europskom tjednu mobilnosti 22. rujna a dovršena je 13. listopada, na Svjetski dan vida“.

Rezultate testiranja predstavio je g. Davor Mihaljević iz tvrtke Essilor. „Prikupljeni podaci su zabrinjavajući jer pokazuju da 25% vozača nema adekvatan vid na daljinu“, rekao je Mihaljević. Čak 15% ispitanih vozača svoj vid uopće ne kontrolira, a 45% ih ne kontrolira dovoljno često. Kad je riječ o vidu na blizinu, 50% vozača iz našeg testiranja trebalo bi korigirati vid.

Kod muškaraca, 24% ih ne vidi dobro na daljinu. Od onih među testiranima koji ne nose naočale-njih 91% vidi dobro, ali među onima koji nose naočale, tek 60% ih dobro vidi na daljinu. Pritom, 41% muškaraca koji nose naočale i stariji su od 40 godina ne vidi dobro na daljinu, dok taj postotak kod mlađih muškaraca iznosi 33%.

17% testiranih muškaraca nikada nije bilo na pregledu vida, što vrijedi i za 5% koji nose naočale. Šokantno je što čak 50% muškaraca starijih od 40 godina nije bilo na očnom pregledu dvije ili više godina. Pritom su u našem testiranju uočene značajne regionalne razlike jer u Zadru čak 43% muškaraca starijih od 40 godina nikada nije bilo na pregledu vida (iz ovih nalaza izuzet je pregled vida prilikom dobivanja vozačke dozvole).

Kod žena, 27% ih ne vidi dobro na daljinu. Od testiranih žena koje ne nose naočale, njih 95% vidi dobro, a 61% testiranih žena koje nose naočale ima adekvatan vid na daljinu. 25% žena mlađih od 40 godina ne vidi adekvatno na daljinu, a kod starijih od 40 godina ih je 43%.

Testirani vozači kao razloge za svoje neadekvatne rezultate navode da su naočale kupovali u drogeriji bez pregleda ili da su ih razbili a nemaju novca ili vremena za izradu novih, dok neki smatraju da vide dovoljno dobro te im pomagalo ne treba. To je objašnjenje bilo izraženije kod vozačica koje su sudjelovale u testiranju.

Primarijus dr.sc. Igor Petriček, specijalist oftalmolog sa Klinike za očne bolesti KBC Zagreb u izlaganju je naglasio: „podaci iz testiranja su zabrinjavajući jer se može pretpostaviti kako se vidna oštrina određenog broja vozača ne bi ni mogla popraviti korištenjem optičkih pomagala, jer vid ne ovisi samo o nošenju ili nenošenju najboljih naočala, već može biti posljedicom i neke druge očne bolesti ili stanja poput mrene, slabovidnosti ili keratokonusa“.

Kad se rezultati testiranja koje su proveli HAK i partneri pomakne na 0.5 (50%), što je granica zakonski propisane oštrine vida prema EU i novoj hrvatskoj regulativi, 3% testiranih vozača ima neadekvatan vid. No, značajno je kako taj postotak testiranih vozača vozi sa apsolutno neprihvatljivim vidom, ispod zakonski propisanog minimuma.

Kad je riječ o procjeni opasnosti koju neadekvatni vid izaziva u vožnji, svaki vozač trebao bi vidjeti što bolje jer time smanjuje rizike u vožnji, te bi vozači trebali redovitije provjeravati vid i nositi optimalna optička pomagala.

Oštrina vida tek je jedan od parametara rizika u vožnji. Osoba sa 100%-tnim vidom vidjet će znak na 50 metara, a ona sa 50%-tnim tek na 25 metara. No, ukoliko je vozač svjestan svog nedostatka i tome prilagođava brzinu kretanja, brzina reakcije može ostati ista.

U ovim nalazima Hrvatska ne odskače značajno od Francuske, gdje je jedna studija iz 2011. pokazala da 20% vozača nema adekvatan vid i da 29% vozača ne nosi optička pomagala koja su im preporučena. Slično je i u Velikoj Britaniji gdje trećina vozača ne provjerava vid redovito.

Primarijus Petriček, u izlaganju je istaknuo kako je od svih osjetila upravo osjetilo vida najvažnije za sigurnu vožnju. „Pretpostavlja se da čak 90% informacija tijekom vožnje dobivamo vidom. Vidom procjenjujemo prostor oko nas u vožnji, udaljenost između vozila, prometne znakove... stoga je uredan vid presudan preduvjet za sigurnu vožnju, kako samog vozača, tako i ostalih sudionika u prometu“ rekao je dr.sc. Petriček.

Damir Novak iz HAK-a osvrnuo se na opasnosti po vozače koje proizlaze iz okoliša i iz samog upravljačkog mjesta u vozilu. „Problemi s vidom mogu biti dodatno potencirani u kombinaciji s umorom, lošim vremenskim uvjetima poput klizavog kolnika ili smanjene vidljivosti, kao i uslijed korištenja raznih uređaja kojih su moderni automobili puni a odvlače pažnju vozača. Ta kombinacija može biti kobna po sve sudionike u prometu“ rekao je g. Novak.

G. Novak upozorio je kako je starosna dob za obveznu provjeru vida u Hrvatskoj pomaknuta sa 65 na 80 godina, te da policija nema ovlasti za izvanredne kontrole vida za razliku od drugih europskih zemalja.

O ESSILORU

  • Br.1 u Europi, Sjevernoj Americi, Južnoj Americi i Aziji (za organske leće)
  • 42,000 zaposlenih u više od 100 zemalja
  • 210 milijuna naočalnih leća godišnje
  • 25% udjela na svjetskom tržištu (volumen)
  • gotovo 3 puta veća prodaja od dva glavna konkurenta zajedno
  • € 4 mlrd prihoda u 2010.
  • 5% za Istraživanje i razvoj (R&D)
  • najvažniji brandovi: Varilux, Crizal, Xperio
  • 20 NOVIH VARILUX nosioca svake minute
  • ESSILOR u Hrvatskoj od 1999.g., 20 zaposlenika, br.1 na tržištu naočalnih leća

O TIFONU

Tifon d.o.o. je članica MOL grupe u 100% vlasništvu naftne kompanije MOL-a. Tvrtka Tifon d.o.o. je registrirana 1998. godine u Zagrebu a bavi se trgovinom nafte, naftnih derivata te ostale trgovačke robe. Na području Republike Hrvatske ima mrežu od 43 uslužnih benzinskih postaja koje u svojoj ponudi imaju goriva visoke kvalitete, caffe barove/restorane, autopraonice te dječja igrališta.