Emisije CO2 u domaćem cestovnom prometu višestruko veće od ukupno dozvoljenih Kyoto protokolom

Objavljeno: 18.5.2012.

Cestovni promet u Hrvatskoj emitira višestruko veću količinu štetnog CO2 no što nam to dopušta ukupna emisijska kvota dogovorena unutar krovnog Kyoto protokola čiji je potpisnik i Republika Hrvatska. Otkrila je to analiza emisija CO2 u domaćem cestovnog prometa koju je prezentirao ing. Dražen Leš, konzultant za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost na danas održanom okruglom stolu pod nazivom „Sigurna i energetski učinkovita urbana mobilnost za održivi razvoj gradova“, koji je u sklopu 3. Zagrebačkog energetskog tjedna organiziran u prostorijama Hrvatskog autokluba.

Prema postojećim statističkim podacima Energetskog instituta Hrvoje Požar, emisije CO2 u ukupnom domaćem sektoru prometu iznose oko 5,6 milijuna tona, od toga prema izračunima ing Leša na cestovni promet otpada gotovo 3 milijuna tona, što ocjenjuje zabrinjavajućim. Njegove brojke pokazuju da Hrvatskoj prijeti opasnost plaćanja kazne za neispunjavanje kvota Kyoto protokola, od kojeg velik dio otpada na cestovni promet. Porezne obveznike po ulasku u Europsku uniju, ukoliko ne dođe do ušteda, to bi moglo koštati preko 50 milijuna eura. Nužno smanjenje kvota za Hrvatsku prema Kyoto sporazumu iznosi 1,7 milijuna tona CO2 emisija, a ing Leš je pokazao da samo uštedama na emisijama od dizelskih goriva možemo osigurati ispunjenje dogovorene kvote.

U svom uvodnom govoru, Ivo Bikić, predsjednik Hrvatskog autokluba, istaknuo je kako će Hrvatska kao potpisnica Kyoto protokola, a uskoro i kao članica Europske unije morati ozbiljno poraditi na brzom uvođenju obnovljivih pogonskih goriva.

„Strategijom za smanjivanje emisije CO2 u prometu obvezali smo se do 2015. koristiti 14%, a 2020. godine čak 23% alternativnih izvora goriva, što znači da moramo brzo djelovati. HAK svake godine pojačava svoje aktivnosti na informiranju vozača i zagovaranja korištenja takvih goriva te uštedama koje njihovo korištenje generira, a akcija poput Zagrebačkog energetskog tjedna, koju organiziramo u suradnji s Gradom Zagrebom unazad tri godine sigurno je dobar korak u tom smjeru“, rekao je Bikić.

Kao jedno od mogućih rješenja za smanjenje emisije CO2 i povećanje udjela alternativnih izvora goriva ističe se projekt kombiniranja ukapljenog naftnog plina i dizela, kojeg je također predstavio ing. Leš. „Svaka uložena kuna u energetsku učinkovitost općenito, vraća se dvostruko,“ zaključio je Dražen Leš.

Testiranja ugrađenih instalacija ukapljenog naftnog plina u dizelskim motorima pokazala su da se potrošnja goriva smanjuje, a broj prijeđenih kilometara povećava za čak 50 posto, a pritom se i znatno smanjuju emisije CO2. Ova tehnologija daje velike mogućnosti primjene i uštede, posebno u prijevozničkim tvrtkama.

U HAK-u su tom prilikom prezentirali i teretni i osobni automobil opremljen takvom instalacijom na kojima je provedeno istraživanje učinkovitosti te tehnologije.

Također, na okruglom je stolu Dino Novosel s Instituta Hrvoje Požar predstavio projekt ECOWILL koji primjenjuje 13 zemalja a obuhvaća 43 milijuna vozača. Jedina članica van Europske Unije uključena u projekt je Hrvatska. Radi se o stručnom trening-programu namijenjenom profesionalnim ali i svim drugim vozačima, koji promovira ekološku vožnju, u čijoj realizaciji sudjeluje i Hrvatski autoklub.

U sklopu tog projekta je doc.dr.sc. Sinan Alispahić iz HAK-a iznio niz konkretnih pravila eko vožnje kojima svaki vozač može istovremeno uštedjeti na potrošnji goriva i doprinijeti smanjenju emisije CO2. Prilikom prezentacije Eko vožnje na Jarunu 2010. godine, ovlašteni ispitivači HAK-a su građanima koji su sudjelovali u prezentaciji jednostavnim savjetima poput vožnje pri niskim okretajima, izbjegavanjem naglih kočenja, racionalnim korištenjem klima uređaja, uklanjanjem nepotrebnog tereta i redovitim provjeravanjem tlaka zraka pokazali da vozači mogu uštedjeti od 18 do čak 50 posto u potrošnji goriva odnosno godišnje čak i do 9.000 kuna. Slični rezultati dobiveni su i nedavnom provedbom treninga eko vožnje s vozačima koji su zaposleni u gradskom poglavarstvu Grada Zagreba, kojom prilikom rezultati pokazuju moguće uštede od 16 do 20 posto u potrošnji goriva, odnosno godišnje i do 3.500 kuna, istaknuo je dr. Alispahić. Također, dr. Alispahić u izlaganju se osvrnuo na rezultate nedavno provedene web-ankete HAK-a koji pokazuju promjene u navikama i stilu vožnje naših vozača uslijed rasta cijena goriva.

Na okruglom stolu u HAK-u izlaganje o korištenju ukapljenog naftnog plina za pogon dizel motora održao je Boris Ivančić iz Australskog DIESELGAS-a, a Stjepan Kelčec-Suhovec iz Gradskog ureda za strategijsko planiranje i razvoj grada Zagreba predstavio je rezultate trogodišnjeg, upravo dovršenog projekta CIVITAS ELAN, u čijoj provedbi je sudjelovao i HAK.

Aktivnosti HAK-a u sklopu Zagrebačkog energetskog tjedna samo su dio brojnih aktivnosti koje HAK posljednje četiri godine provodi u sklopu globalne kampanje „Učinimo aute zelenima“ (Make cars green) koju je pokrenula Svjetska automobilistička organizacija FIA.

Uz predstavnike Ministarstva zaštite okoliša i prirode i predstavnika Grada Zagreba, okrugli stol privukao je brojnu stručnu javnost, kao i predstavnike raznih udruga.

Građani će se sa aktivnostima HAK-a u zaštiti okoliša i konkretnim preporukama kako uštedjeti i voziti na ekološki način moći upoznati u subotu na središnjem zagrebačkom Trgu na štandu HAK-a povodom završetka ovogodišnjeg Zagrebačkog energetskog tjedna.