EuroTest 2011.

Objavljeni rezultati testiranja benzinskih postaja

Objavljeno: 12.4.2011.

Naše testirane benzinske postaje uglavnom su zabilježile dobre ocjene i u ukupnom zbroju su iznad onoga što vozači susreću u Zapadnoj Europi. Uvijek može bolje, što se može reći i za ostale: pogotovo kad se pogledaju cijene i higijena.

Hrvatski autoklub objavio je rezultate testiranja kvalitete i sigurnosti benzinskih postaja koje je u 11 europskih zemalja proveo EuroTest, konzorcij nacionalnih autoklubova. Cilj testiranja je bio utvrditi na koji način zadovoljavaju potrebe vozača te da li lokacije na autocestama opravdavaju i više cijene goriva.

Testiranje je obuhvatilo 77 benzinskih postaja na glavnim turističkim rutama. Testirano je 12 benzinskih postaja u Njemačkoj, po devet u Italiji i Švicarskoj, osam u Francuskoj, Nizozemskoj i Španjolskoj, sedam u Austriji i po četiri u Belgiji, Hrvatskoj, Sloveniji i Češkoj.

Testiranje je proveo Institut za obavljanje inspekcijskoj nadzora 'Knapp quality solutions', koji ima dugu tradiciju kontrole kvalitete hotela i restorana te je za potrebe EuroTesta obavljao i testiranje odmorišta uz autoceste. Stručnjaci Instituta posjetili su postaje od 15. studenog 2010. do 5. siječnja 2011. te proveli po jedno dnevno i noćno testiranje na svakoj postaji. Provjeravalo se i dokumentiralo fotografijama 80 čimbenika a ocjena je obuhvaćala točke pristupa i izlaska (20% ocjene), područje punjenja gorivom (25%), trgovine (10%), sanitarne čvorove (11%), higijene (14%) i cijene (20%). Za procjenu raspona robe u trgovini formirana je potrošačka košarica sa šest proizvoda široke potrošnje, a slično se postupilo i u procjeni cijena. Toaleti su procijenjeni izgledom, ali su i uzorci za zahodskih sjedala toaleta kurirskom službom slani na analizu u Synlab Hygieneinstitut (SHI) u Augsburgu.

Glavni tajnik Hrvatskog autokluba g. Zvonko Šmuk, u uvodu je istaknuo:„ Hrvatski autoklub sudjeluje u projektima EuroTesta kao jedini autokluba izvan granica EU, što predstavlja veliku obvezu i odgovornost, ali i veliku čast i priznanje koje su nam ukazali naši partneri iz europskih autoklubova“.

„Rezultati testiranja na razini Europe su prihvatljivi“ rekao je na predstavljanju rezultata novinarima g. Igor Novačić iz HAK-a. „Nije bila nijedna najviša ali niti nijedna najniža ocjena. Bilo je 23 ocijenjenih ocjenom 'dobro' ili školskim rječnikom vrlo dobrih, zatim 48 ocijenjenih kao 'prihvatljive', ili školski dobro na pozitivnoj strani, te na negativnoj strani šest postaja ocijenjenih kao 'loše' ili školski dovoljan“ objasnio je g. Novačić.

Rezultati testiranja pokazuju da na većini europskih benzinskih postaja na autocestama ima puno prostora za poboljšanja po pitanju higijene sanitarija i cijena u trgovinama, te u opremanju objekata, posebice za osobe s invaliditetom.

Najlošija testirana postaja je nizozemska De Buunderkamp. Pet najbolje ocijenjenih postaja je u istočnoeuropskim zemljama, dvije u Češkoj, dvije u Sloveniji i jedna u Hrvatskoj. Najbolje su češke postaje Kozlov-Cerna Studanka te postaja Kladruby jug, a druge dvije češke postaje su među deset najboljih – sve ocijenjene ocjenom 'dobro'. Hrvatska i Slovenija imale su svaka po tri postaje ocijenjene kao 'dobre' i po jednu ocijenjenu kao 'prihvatljivu'.

„Službeno izvješće naglašava kako je uspjeh postaja u Češkoj, Sloveniji i Hrvatskoj posljedica dobro opremljenih sanitarnih čvorova, raznolikog asortimana roba te nenadmašnih cijena u trgovinama“ rekao je g. Novačić.

Kao najbolja hrvatska postaja u ukupnom zbroju bodova ocijenjena je postaja distributera Petrol na autocesti A1 između Jastrebarskog i Donje Zdenčine, Desinec 2 (jug). Osim nje, istom ocjenom 'dobro' ocijenjene su i benzinska postaja distributera Tifon na autocesti A1 između Bosiljeva i Ogulina, Dobra (zapad) te postaja distributera INA na autocesti A3 između Rugvice i Ivanić Grada, dok je postaja distributera OMV na autocesti A7 između Diračja i Matulja, Vrata Jadrana (sjever) ocijenjena nižom ocjenom 'prihvatljivo'.

„Objavu rezultata testiranja putem glasila autoklubova, internetskih stranica te tiskanih i elektronskih medija prati oko 120 milijuna stanovnika Europe“, istaknuo je g. Igor Novačić.

Među nedostacima hrvatskih postaja uočeno je kako područje za punjenje gorivom teretnih vozila nije odvojeno od područja za osobna vozila, kako toaleti za osobe s invaliditetom nisu u potpunosti pogodni za korištenje ili ih nema, kako su toaleti oštećeni, kako je pristup blagajni i trgovini otežan, u trgovini nema dijela namirnica predviđenih korisničkom košarom, kako su higijenski rezultati za zahodske daske loši, u jednoj postaji je regulacija prava prednosti na ulasku i izlasku s postaje zbunjujuća, u jednoj postaji je zabilježeno i neljubazno osoblje.

Najveće razlike u cijenama goriva uočene su u Austriji, gdje je gorivo na autocesti čak 7,74% skuplje u odnosu na gorivo na najbližoj postaji izvan autoceste. Vrijeme će pokazati čeka li i Hrvatsku takav model.

Kupci trebaju pripaziti i pri kupnji drugih proizvoda jer oni mogu biti i do 300% skuplji u odnosu na one u marketima, u čemu prednjači Njemačka. Kao bizaran, negativni primjer izdvojena je nizozemska postaja Het Gevlocht gdje se sa 50 centi naplaćuje korištenje tlakomjera.

Zahtjevi europskih autoklubova prema vlasnicima i operaterima benzinskih postaja pozivaju na prikazivanje vrsta i cijena goriva te udaljenosti do sljedeće benzinske postaje na promjenjivim svjetlosnim putokazima na autocesti, na razumne cijene u trgovinama sukladno lokalnim standardima u restoranima i trgovinama, besplatne usluge poput provjere tlaka u gumama, povrat novca za toalet nakon kupnje u trgovini te pozivaju na pristupačnije toalete za osobe s invaliditetom koji sada često nemaju dovoljno prostora i standardnu opremu.

Europski autoklubovi pozivaju na poboljšanje higijene u sanitarnim čvorovima korištenjem jednostavnih pravila i treninga osoblja. Uz to, potrebno je uvesti jedinstven, jeftin i jednostavan europski sustav koji bi omogućavao vozačima – osobama sa invaliditetom pozivanje osoblja benzinske postaje u slučaju potrebe, ili ih putem naljepnice na benzinskim pumpama informirao o telefonskom broju postaje, tako da se osoblje može nazvati koristeći mobilni telefon.

U EuroTest-u sudjeluje 18 autoklubova iz 17 zemalja Europe, koji od 2000. godine zajednički testiraju kvalitetu i sigurnost europske prometne infrastrukture u cilju zaštite svojih članova i svih sudionika u prometu. HAK u EuroTestu sudjeluje od 2004. godine, a osim toga, od 2005. kontinuirano provodi testiranje tunela u Republici Hrvatskoj u sklopu projekta EuroTAP te provodi projekt EuroRAP.