EuroRAP

Državne ceste D30 i D36 (Zagreb - Sisak)

U sklopu Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa Republike Hrvatske 2016. Hrvatski autoklub (HAK) je zajedno s Fakultetom prometnih znanosti (FPZ) izradio digitalni video snimak dionica državnih cesta D30 i D36 s analizom sigurnosti i plana investiranja prema SRS metodologiji EuroRAP-a.

Istraživanje obavljeno na državnoj cesti D30  odnosi se na slijedeće dionice:

  • (istočna velikogorička obilaznica) od Radničke ceste (Ž1029) (kružni tok - Žitnjak ispred Domovinskog mosta) do raskrižja s državnom cestom D31 (Velika Gorica - ulaz istok) - dva kolnika 2x9,8 km, 
  • od raskrižja s državnom cestom D31 (Velika Gorica - ulaz istok) do raskrižja s državnom cestom D36 (Žažina) – 28,12 km.

Istraživanje na državnoj cesti D 36 obuhvaća:

  • dionicu od Žažine (raskrižje s državnom cestom D30) do Siska – 8,24 km.
  • dionica od ulaza u Sisak do raskrižja s državnom cestom D37 (kružni tok Zagrebačka D36 - Josipa Jurja Strossmayera D37) - dva kolnika 2x1,1 km.


Snimanje posebno opremljenim vozilom provedeno je u srpnju 2016. godine, a zatim je provedena analiza i kodiranje podataka posebnim  softverom VIDA koji je razvijen upravo za EuroRAP program. Temeljem EuroRAP protokola, dionice cesta se nakon obrade ocjenjuju zvjezdicama (od jedan do pet). Jedna i dvije zvjezdice označavaju opasne dionice, a prihvatljivijim se smatraju dionice s tri zvjezdice te, naravno, s četiri i pet zvjezdica. Prometnice se ocjenjuju prema kategorijama korisnika ceste:

  • vozači i putnici u osobnom vozilu,
  • motociklisti,
  • pješaci i
  • biciklisti.

Sve dionice ocijenjene su zvjezdicama i sukladno rezultatima kreirane su preporuke za ovu cestu.

Cesta Zagreb - Sisak u kategoriji “vozača i putnika u osobnim vozilima” čak 21,2 km od ukupne dužine  58,6 km ima ocjenu dvije zvjezdice, a 2,2 km jednu zvjezdicu, tj. ukupno 40 posto ceste ima  neprolaznu ocjenu (Slika 1).

U kategoriji “motociklisti” 38,2 km ocjenjeno je sa dvije zvjezdice, a 6,5 km jednom- dakle 76 posto ceste je opasno ili vrlo opasno za motocikliste (Slika 2).

Za pješake 84 %, a bicikliste 87%  ceste je ocjenjeno tek s jednom s dvije zvjezdice (Slika 3 i Slika 4).

Analiza je dijagnosticirala niz potencijalno opasnih mjesta. Kao najrizičniji elementi prometne infrastrukture istaknut je veći broj nezaštićenih stupova vertikalne prometne signalizacije ili rasvjetnih tijela, nezaštićenih opasnih završnih elemenata odbojnih ograda  te opasnih odvodnih kanali s betonskim prijelazima (mostovima) uz cestu.

Od skretanja za Mraclin pa gotovo do Siska uz prometnicu se protežu kanali mjestimice vrlo duboki. Prelazi do kuća preko njih su betonirani - što svako izlijetanje s ceste pretvara u iznimnu opasnost za vozače i putnike u automobilu ili motocikliste.

Plan investiranja prema SRS metodologiji EuroRAP-adonosi niz preporuka za sigurnosno poboljšanje ceste Zagreb- Sisak. Ulaganjem 13.399.724 kuna razina sigurnosti podiže se na prihvatljive tri zvjezdice. Naoko veliki iznos. Međutim, predloženim intervencijama reducira se broj fatalnih nesreća (91) i posljedično nastale goleme materijalne štete i gubici nastali zbog tih nesreća, poginulih i teško ozlijeđenih. Svaka uložena kuna u kratkoročnom periodu četverostruko bi se isplatila.

 

EuroRAP