Napokon raste razina sigurnosti

Rezultati testiranja ljetnih guma

Objavljeno: 15.3.2013.

Pravo je vrijeme za razmišljanje o ljetnim gumama. HAK i njegovi partneri ovog su puta tradicionalnom testu podvrgnuli 38 ljetnih guma u dvije dimenzije: 185/60 R15H i 225/45 R17W/Y, a vrlo dobre rezultate pokazao je veći broj testiranih primjeraka nego ikada ranije.

Hrvatski autoklub i njegovi partneri tradicionalno početkom godine provode test ljetnih guma, kome su ovog puta podvrgnuli čak 38 pneumatika u dvije izuzetno korištene dimenzije: 185/60 R15H i 225/45 R17W/Y. Rezultati već na prvi pogled bude optimizam i pokazuju da naša testiranja imaju učinka jer sve veći broj proizvođača pod pritiskom tržišta ulaže značajna sredstva u proizvodnju sigurnih, tihih i ekonomičnih proizvoda. Potraga za idealnom smjesom i konstrukcijom gume vjerojatno će trajati zauvijek, no neka „idealna kombinacija“ u slučaju proizvoda namijenjenih najtoplijem godišnjem dobu bio bi model s niskim otporom kotrljanja i maksimalnim gripom na suhoj i mokroj podlozi. Iako takvog odlikaša još uvijek čekamo jer niti jedna guma niti na ovome testiranju nije zaslužila maksimalnu ocjenu i ukupnih 5 zvjezdica, velika gužva među ispitanicima s vrlo dobrim rezultatom i izrazitom preporukom obradovat će svakog vozača koji cijeni više od tek solidne kvalitete u pogledu „obuće“ za svog limenog ljubimca.

Naravno, sve dok na cesti i dalje vladaju zimsku uvjeti, zaboravite na montažu ljetnih guma, no jednom kada dođe vrijeme za promjenu, kada sunce zamijeni snježne oblake i vremenske prilike to napokon dopuste, lijepo je znati na koju se gumu možete osloniti i koja bi vam u mnogo slučajeva možda mogla spasiti život. Upravo zbog toga gumu se s razlogom smatra jednim od najvažnijih dijelova na vozilu, nečemu na čemu ne treba štedjeti i gledati na baš svaku potrošenu kunu. Veza između automobila i ceste presudna je za sigurnost pa svako razdoblje godine zahtijeva upravo odgovarajuću vrstu pneumatika. Gume se razlikuju po sastavu i obliku gazne površine, a te dvije karakteristike do izražaja dolaze ovisno o temperaturi okoline i površini preko koje guma prelazi. Zimske su gume namijenjene vožnji ispod 7 stupnjeva Celzijusa, te bolje reagiraju na niske temperature i sklisku podlogu. Ukoliko se pak koriste pri visokim temperaturama, zbog svog sastava ubrzano se troše pa tu uskaču ljetni pneumatici koji upravo u ljetno doba, kada se uvjeti na cesti mijenjaju na bolje, počinju pokazivati svoje prednosti i kvalitete.

185/60 R15H

Manja dimenzija, 185/60 R15H, kojom se koriste automobili poput Fiat Punta, Opel Corse, Renault Clija, Škode Fabije ili VW Pola, ove je godine donijela značajno poboljšanje, posebice na mokroj podlozi. Četiri zvjezdice zaslužilo je čak 9 proizvoda (Michelin Energy Saver +,Continental ContiPremiumContact 5, Dunlop Sport BluResponse, Goodyear EfficientGrip Performance, Vredestein Sportrac 5, Bridgestone Turanza T001, Nokian Line, Fulda EcoControl HP, Semperit Comfort-Life 2) koji se zbog toga mogu izrazito preporučiti. To je mnogo više u usporedbi s prošlom godinom i pokazuje pozitivan trend među samim proizvođačima. Samo četiri gume (Pirelli Cinturato P1, Barum Brillantis 2, Hankook Kinergy Eco K425, Firestone Firehawk TZ300a) pokazale su manje nedostatke, uglavnom na mokroj podlozi i zbog toga im je ukupna ocjena smanjenja na tri zvjezdice. Nešto značajnije nedostatke naš je testni tim primijetio kod dvije gume (Nexen N Blue HD, GT-Radial Champiro 228) koje su na kraju prošle s djelomičnom preporukom, dok je potpuni podbačaj zabilježen kod samo četiri proizvoda (Kleber Dynaxer HP3, Marangoni Verso, Rotalla Radial F108, Sailun Atrezzo SH402) koja su se poskliznula na mokrome i zbog toga na kraju zaslužila neprolaznu ocjenu.

Primjećuje se da dobre rezultate u pravilu ostvaruju poznati brendovi koji očito i najviše ulažu u nove tehnologije i poboljšanja. Uz izuzetak Klebera, jeftinijeg brenda premium proizvođača, podbacili su uglavnom hrvatskom puku nepoznati gumari, što vjerojatno govori da nije baš jednostavno izbaciti gumu koja će zadovoljiti stroge kriterije testiranja, ali i samog tržišta.

Vrlo dobro ocijenjeni pneumatici sa četiri osvojene zvjezdice vrlo su ujednačeni i dobri u svim kriterijima sigurnosti, no neki primjerci ipak rade iskorak u određenim kategorijama. Tako se poboljšana verzija poznatog Energy Savera, Michelinov Energy Saver+, istaknula najboljim rezultatom u pogledu trajnosti uspješno ujednačivši razinu kvalitete potrebne za dugi život gume sa gripom na mokroj cesti, što očito ne uspijeva svakome. Dunlop Sport BluResponse pokazao je najviše na suhom i mokrom, gdje mu se pridružio i Goodyearov EfficientGrip Performance. Continentalov ContiPremiumContact 5 i spomenuti noviteti iz Dunlopa i Goodyeara u ukupnim rezultatima nisu pokazali gotovo nikakve razlike pa je njihov konačni poredak napravljen po abecednom redu. Osim toga, Dunlop i Goodyear gotovo da su ispali blizanci, što i ne čudi s obzirom da je riječ o sestrinskim tvrtkama pa valjda i njihovi rezultati u svemu moraju biti podjednaki. Vrlo male razlike mogu se primijetiti tek u pogledu svojstava na suhoj cesti, trajnosti i buke. Odmah iza guma iz premium segmenta, u ukupnom poretku dimenzije 185/60 R15H svrstali su se oni prihvatljivije cijene poput Vredesteinovog Sportraca 5, Bridgestonove Turanze T001 i novog Nokian Linea, a u razred najboljih ugurali su se i proizvodi Fulde i Semperita, koji je dominirao u kočenju na mokrom. Primjerice, usporedi li se zaustavni put najboljeg Semperita i najlošijeg Sailuna, vozač koji ima sreće i upravlja vozilom na Semperitovim proizvodima zaustavit će se čak 15 metara ranije, odnosno, u trenutku njegovog zaustavljanja, vozač „na Sailunu“ još uvijek će se kretati brzinom od 45 km/h.

Stepenicu niže, sa tri osvojene zvjezdice, poredali su se proizvodi iz Pirellija, Baruma, Hankooka i Firestonea. Neki od njih zasigurno su očekivali bolji ukupni plasman, no strogi sigurnosni testovi ne priznaju niti najmanju pogrešku. Tako je Pirellijev Cinturato P1 pokazao manje nedostatke na mokrom (hidroplaning u zavojima i kruženje na mokrom u lateralnom testu), Barumov Polaris 3 na suhom, a Hankookov K425, unatoč najboljem rezultatu u hidroplaningu, dobio je „samo“ tri zvjezdice zbog gripa na mokrome pokazavši tako loš balans između dobrih i loših osobina. S druge strane, Firestoneov Firehawk TZ300 imao je dobra svojstva na suhoj podlozi, no slabosti na mokrom, prvenstveno u pogledu gripa, te najgori utjecaj na potrošnju goriva ukupno su ga stajali višeg plasmana.

Zanimljivo, pobjede u kriterijima poput bučnosti i utjecaja na potrošnju goriva pripali su ukupno slabije ocijenjenim kandidatima što je još jedna potvrda da sigurnost i ugoda ponekad ne idu ruku pod ruku. Najtiša guma ovogodišnjeg testiranja u ovoj je dimenziji ispala GT-Radial Champiro 228, no ista je pokazala manje nedostatke na suhoj i mnogo veće na mokroj podlozi, dok se u pogledu utjecaja na potrošnju najboljim pokazao Nexen N Blue HD, no on je pak imao određenih slabosti na mokrom, a nije pokazao niti dovoljno kvalitete u pogledu trajnosti, gdje se trošio mnogo brže no što bi trebao završivši na kraju sa skromne dvije zvjezdice.

225/45 R17W/Y

U većoj dimenziji, 225/45 R17W/Y, na kojoj se voze kompaktni modeli poput Ford Focusa, Opel Astre, Peugeota 307, Renault Meganea ili VW Golfa, rezultati su također uglavnom očekivani uz identičan napredak u svojstvima na mokroj cesti. U ovoj dimenziji, sedam guma (Continental ContiSportContact 5, Goodyear Eagle F1 Asymetric 2, Dunlop Sport Maxx RT, Michelin Pilot Sport 3, Vredestein Ultrac Vorti, Hankook Ventus S1 Evo 2, Semperit Speed-Life) prošlo je sa 4 zvjezdice, deset (Apollo Aspire 4G, Bridgestone Potenza S001, Kumho Ecsta LE Sport KU39, Pirelli Cinturato P7, Yokohama C.drive 2, Falken Azenis FK453, Uniroyal Rainsport 2, Esa-Tecar Spirit UHP, Toyo Proxes T1 Sport, Nexen N8000) ih se smjestilo u zlatnoj sredini sa tri, a tek dvije gume (High Performer, Syron Race 1 Plus) dobile su jedva prolaznu ocjenu sa dvije osvojene zvjezdice i zbog toga se mogu tek djelomično preporučiti. Najboljih sedam proizvoda vrlo je ujednačenih kvaliteta i u ukupnom poretku dijele ih tek neznatne razlike pa je teško proglasiti samo jednog pobjednika ovog testiranja. Ipak, u maloj su prednosti Continental i Goodyear sa minimalnom dominacijom u ukupnoj ocjeni. Continental se primjerice pokazao najboljim na mokrom i to u više kriterija poput dužine zaustavnog puta, najveće upravljivosti i najboljeg lateralnog gripa. Goodyear je uz Vredestein imao najbolje osobine na suhoj podlozi, no i kraći zaustavni put od spomenutog konkurenta na istoj podlozi. Na trećem i četvrtom mjestu u dimenziji 225/45 R17W/Y smjestili su se Dunlop sa najkraćim zaustavnim putom na suhoj cesti i Michelin, dok je peti Vredestein sa već spomenutim sjajnim pokazateljima na suhom. Hankook je šesti, a Semperit sedmi sa najboljim rezultatom u pogledu utjecaja na potrošnju. Primjerice, Semperit ima 5% manju potrošnju goriva u odnosu na najrastrošniji Uniroyal, što u prijevodu znači i 0,4 litre više potrošenog goriva na prijeđenih 100 kilometara.

Najvećim razlogom za posrtaj kandidata kojima je ukupna ocjena smanjena na tri zvjezdice pokazale su se slabosti na mokroj podlozi pa se ovdje poskliznulo čak 8 gumara. Kod Apolla i Kumha traži se napredak u hidroplaningu, a isto vrijedi i za Pirellijev P7, koji je pokazao najveću izdržljivost ili trajnost. Bridgestone, koji je vrlo dobar na suhom i Yokohama morat će poraditi na kočenju na mokrom, a Falkenova prezentacija u svemu je prosječna pa niti ne zaslužuje više od ukupne tri zvjezdice. Nešto gori od Falkena bili su Esa-Tecar i Toyo, a Uniroyal je pokazao nedostatke na suhome i u pogledu trajnosti, što je više ocjene koštalo i Nexen koji će u svom životu prijeći čak 43% manje kilometara od najboljih u ovom kriteriju. Najgori rezultat u ovoj dimenziji sa tek djelomičnom preporukom i samo dvije osvojene zvjezdice imali su High Performer i Syron i to ponajviše zbog slabih svojstava na mokrom, no oba proizvođača izjavila su da njihovi proizvodi niti neće biti dostupni po ovim specifikacijama u trgovinama u 2013. godini.

Repozitorij