Sigurnost u prometu

Sustavom protiv prometnih nesreća

EuroRAP pilot testiranje dionice D2

Istraživanje koje su proveli Hrvatski autoklub i tehnički partner Institut prometa i veza pokazalo je koliko je projekt EuroRAP važan. Njegov je cilj unaprijediti kvalitetu cesta i sigurnost prometa. Testiranje Podravske magistrale bilo je prvi korak.

Zašto bi krivnja za prometnu nesreću uvijek bila prebacivana na leđa vozača? Ili, zašto barem ne uzeti u obzir automobil, odnosno vozilo i treću točku u tom trokutu, (ne)kvalitetu cesta, odnosno njihove manjkavosti. Da su ceste bolje, mnoge bi se tragične nesreće izbjegle, a upravo je to razlog zbog kojeg je i pokrenut European Assessement Programme ili EuroRAP, program ocijenjivanja i vrednovanja cesta. Tom je programu pristupio i Hrvatski autoklub, te kao tehnički partner Institut prometa i veza.

Sveti Rok - dio europske elite

EuroTAP testiranje tunela

Konzorcij europskih autoklubova i ove godine testirao je tunele. U Hrvatskoj je izabran Sveti Rok koji je ispit položio s maksimalnom ocjenom. Brojne su njegove prednosti, a nedostaci su simbolični i nije ih teško ispraviti.

U aktivnostima Hrvatskog autokluba testiranja cestovne infrastrukture zauzimaju posebno mjesto. Tako je od 2004. započelo testiranje hrvatskih tunela u okviru programa EuroTAP, a HAK je hrvatski partner u tom projektu europskih autoklubova. Velika je važnost projekta EuroTAP, jer su, primjerice, koncesionari tunela Učka učinili velike izmjene nakon što je on u prvoj godini testiranja proglašen substandardnim. Nakon velikih napora tunel Učka sada je mnogo sigurniji. Ove godine testirano je 26 tunela u 13 zemalja, a u Hrvatskoj je obrađen Sveti Rok, ponos naše cestogradnje. Za njega je Hrvatski autoklub dobio ekskluzivno pravo za raniju objavu rezultata, jer se svi rezultati objavljuju 29. srpnja.

Vikendom putujte samo ako morate

Promet u turističkoj sezoni

Otvaranjem cijevi u oba smjera u tunelima Sveti Rok i Mala Kapela stvorene su sve pretpostavke za izbjegavanje ljetnih gužvi. Ipak, promet će udarnim vikendima sasvim sigurno biti pojačan.

Većinu vikenda u ovoj turističkoj sezoni zaobići će nas prometni čepovi na koje smo navikli prethodnih godina. Naime, izgradnja i puštanje u promet obje cijevi na tunelima Sveti Rok i Mala Kapela stvorili su preduvjete za izbjegavanje kilometarskih kolona i gužvi na autocesti Zagreb-Split i dalje prema Dubrovniku, odnosno u suprotnom smjeru.

Polovina i dalje ne prolazi

Rezultati akcije Dani tehničke ispravnosti

Najveći broj vozila s utvrđenom tehničkom neispravnošću na našem besplatnom tehničkom pregledu već je 12 ili 13 godina na cesti. S obzirom da prosječna starost hrvatskog voznog parka raste i sada je blizu 11 godina, to je jasan znak da o ispravnosti vozila treba redovito skrbiti.

Dani tehničke ispravnosti vozila je tradicionalna preventivno-sigurnosna akcija koju je, pod pokroviteljstvom Nacionalnog programa za sigurnost cestovnog prometa, Hrvatski autoklub proveo i ove godine, u razdoblju od 7. do 12. lipnja, u suradnji s Centrom za vozila Hrvatske i stanicama za tehnički pregled vozila.

Osiguranja

Nikuda bez zelene karte

Savjeti za vožnju u inozemstvu

Iako za neke države zelena karta osiguranja nije potrebna, ona će biti od iznimne koristi u slučaju prometne nezgode. Uz to, potrebno je zalijepiti međunarodnu oznaku HR na zadnjem dijelu automobila te ponijeti europsko izvješće o nezgodi. Ukoliko je to potrebno, što ovisi o državi u koju se putuje, treba izvaditi i međunarodnu vozačku dozvolu, a ako se putuje s tuđim automobilom, treba uzeti punomoć za upravljanje tuđim vozilom u inozemstvu.

Iako je Hrvatska prekrasna zemlja za odmor, svake godine na tisuće naših građana svoj godišnji odmor radije provode izvan granica Lijepe Naše. A upravo kako je vrijeme krize i recesije mnogi će se, ako ne i najveći broj njih, na taj put uputiti u vlastitom aranžmanu i s vlastitim automobilom. Zato, prije polaska na put u inozemstvo, valja provjeriti što se sve treba uzeti sa sobom.

Ekologija

Hrvatsku zaobilaze električni snovi

Automobili na struju

Dok su za većinu europskih tržišta poznati datumi predstavljanja i komercijaliziranja električnih vozila, u Hrvatskoj ih nećemo gledati i voziti u sljedećih nekoliko godina.

Razmišljajući o motoru s unutrašnjim izgaranjem, ne možete se ne zapitati kako on uopće radi? Cijelo stoljeće ubrzava i pokreće ljude, a što je stariji to je složeniji i teži za razumijevanje. Čak i da imate strojarstvo u malom prstu i dobro poznajete teoretske osnove termodinamičkih procesa, taktove, klipove, ventile, bregasta vratila i tisuće drugih dijelova uigranih poput prvakinja u sinkroniziranom plivanju, ubrzavanje cijelog mehanizma do 100 okretaja u sekundi (6000 o/min) ili kao u Formuli 1 do 18.000 o/min ostavlja bez daha i s ponekim upitnikom iznad glave.

Testovi

Formacija 4-4-2

Usporedni test

Izrazito popularna klasa kompaktnih crossovera i SUV-ova i tri važna predstavnika: tko je bolji? U mnogočemu razlike su minimalne, ali može se reći da Nissan oduševljava voznim osobinama, Hyundai omjerom uloženog i dobivenog, a Peugeot je pravi predstavnik francuskog stila.

Klasa kompaktnih SUV-ova i crossovera možda je u ovome trenutku i najatraktivnija. Povišeni vozački položaj, robusna građa i multifunkcionalnost – to je ono što danas sanja većina kupaca. Upravo u toj klasi Nissan, Hyundai i Peugeot imaju doista odlične automobile koji se bore za vrh i na stagnirajućem hrvatskom tržištu postižu odlične rezultate.

Sigurnost

Planiranje je lijek protiv glavobolje

Automobilski kvarovi

Približavanje brojki od 100 tisuća prijeđenih kilometara svakog će vlasnika automobila dovesti pred dvojbu: nadoplatiti još dvije godine tvorničkih jamstava i servisirati vozilo u skupljim ovlaštenim servisima ili se okrenuti neovlaštenim servisima. Na troškove održavanja moguće je utjecati i na druge načine, već samim izborom pri kupnji automobila.

Statistika je neumoljiva i poprilično precizna. Možda vam neće pomoći svaki put u zaokruživanju dobitnog para na kladioničarskom listiću, no to je samo zato jer raspolažete s premalo podataka i igru dotičnog kluba promatrate u prekratkom vremenu. Činjenica da je od svih odigranih finala Lige prvaka najveći broj završio rezultatom 2:1 gubi statističku vjerodostojnost onog trenutka kad vidite da je takvih ishoda sveukupno bilo četiri. Četiri? Tako malo? Slično je i u tijeku, primjerice, rukometne utakmice. Nakon dva šuta prema golu i jednog zabijenog pogotka, kraj imena igrača redovito se pojavljuje vrlo obmanjujući statistički podatak - postotak igračeva šuta je 50 posto. Već i sam postotni račun brojkom što sugerira da na temelju dva ili četiri slična događaja nije uputno donositi zaključke. U životu i puno banalnije zaključke donosimo nakon većeg broja istih događaja.

Društvene teme

10 godina Diners Club HAK kreditne kartice

Da li ste zamijetili TV-reklamu u kojoj simpatična Lana ne zna razliku između Sinja, Senja ili Slunja, ali zato jako dobro zna zašto ima Diners Club HAK karticu? Ova reklama za navedenu karticu nastala je kako bi se obilježilo deset godina uspješne suradnje Hrvatskog autokluba i kartične kuće Erste Card Club. O početku suradnje priča nam Zvonko Šmuk, današnji glavni tajnik, a tadašnji rukovoditelj Sektora članstva Hrvatskog autokluba.

Traži se novi i pravedniji svjetski ustroj

Globalna ekonomija, MMF, Svjetska banka i WTO

U posljednjih 30 godina opao je utjecaj MMF-a i Svjetske banke na svjetski ekonomski sustav, i te institucije osciliraju od situacije do situacije. Zapravo, njihovu će budućnost morati determinirati svjetske sile, jer je pitanje koliko će uopće biti spremne prihvatiti njihovu ulogu i u kakvom obliku - tvrdi dr. sc. Branimir Lokin.

Posljednja svjetska gospodarska kriza, za mnoge stručnjake najveća od 1929. godine, u većini medijskih izvještaja gurnula je u prvi plan tri globalne financijsko-ekonomske institucije: Svjetsku banku, Međunarodni monetarni fond (MMF) i Svjetsku trgovinsku organizaciju (WTO). Analizu njihovih ponašanja u tim ključnim trenucima potražili smo kod dvojice hrvatskih uglednih stručnjaka – makroekonomista dr. sc. Branimira Lokina i sociologa dr. sc. Vladimira Laya.

Znanja i vještine jamče bolji posao

Struke i cjeloživotno obrazovanje

Naglasak danas nije više na zanimanjima, već na znanjima i vještinama koje se mogu prenositi iz jedne poslovne situacije u drugu. Osim općih kompetencija, potrebno je tijekom životnog vijeka razvijati i vještine usko vezane za struku – tvrdi Mirjana Zećirević, rukovoditeljica Odjela pripreme za zapošljavanje HZZ-a.

Duboka gospodarska kriza u 2009. snažno je pogodila tržište rada i u velikoj mjeri poništila prethodne pozitivne rezultate ostvarene zahvaljujući višegodišnjem razdoblju razmjerno visokog gospodarskog rasta i umjerenog rasta troškova rada. Od 2001. do 2008. godine stvoreno je 206.000 radnih mjesta, a od veljače 2009. do istog mjeseca 2010. godine izgubljeno je gotovo 100.000 radnih mjesta, od čega najviše u prerađivačkoj industriji, građevinarstvu i trgovini.

Atomski napad na računala

Znanost za bolju kvalitetu života

Tisuće projekata u svijetu proširuju dosadašnje granice znanosti i na tragu su novih otkrića, koja će nam poboljšati kvalitetu života. Radi se na otkrivanju lijeka za epidemiju HIV-a, računalima s neslućenim mogućnostima, ukroćivanju nuklearne energije koja bi mogla biti dostupna svakom kućanstvu, bakterijama koje bi mogle proizvoditi gorivo budućnosti.

Elizabeth Loftus počela je za američko ministarstvo prometa proučavati automobilske nesreće. Pokazala bi ispitanicima isti video sa sudarima i pitala ih potom što su vidjeli. Katkad bi ih pitala neka procjene kojom je brzinom automobil vozio kada je udario drugi, ili kad je dodirnuo drugi, ili kad je naletio na drugi. Taj njen pokus pokazao je da nalijetanje ispitanici u prosjeku procjene sa 11 km/h brže od lupanja te 14 km/h brže od dodirivanja. Svi su vidjeli isto, a ovisno o glagolu procijenili su drukčije.

Objekti koji žive s krajolikom

Hotelska arhitektura

U vrijeme masovnog turizma malo tko razmišlja o arhitektonskim vrijednostima. A upravo se na našoj obali i u unutrašnjosti mogu pronaći školski primjeri hotelskih objekata, koji su građeni uglavnom šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog stoljeća.

Ljeto je u punom zamahu, a s njim i turistička sezona. Mediji su usredotočeni na granične prijelaze i prebrojavanje gostiju koji dolaze i odlaze, prilozi uvelike eksploatiraju upravo onakve kadrove s plaža kakve je premijerka nazvala seksističkima u spotu Hrvatske turističke zajednice, a svi zajedno strahujemo hoće li nam se ove godine sliti novaca od turizma kao prošle godine ili ipak više. Procjene prihoda se uvelike naslanjaju na zastarjelo mjerilo fatalnog broja noćenja, ali osim popunjenosti kapaciteta turističkih smještaja i eventualno razine usluge, malo znamo o tome u kakvim to prostorima turisti snivaju za tih noćenja i popodnevnih sjesti.

Heroji iz susjedstva

Plemeniti i hrabri

Oni prolaze pokraj nas svakoga dana: iako spašavaju tuđe živote istodobno stavljajući vlastiti na kocku, nitko od njih ne osjeća se posebnim zbog onoga što radi. Upoznali smo samo neke od tih iznimnih ljudi u čiji je posao ukalkuliran veliki rizik.

Jeste li ikada spasili nečiji život? Ako jeste, spasili ste čitav svijet, kažu. Većina nas se ipak nikada nije našla u takvoj situaciji, a i da jest, pitanje je kako bismo postupili ako bismo i sami pritom pogledali smrti u oči. Bismo li smogli snage i učinili taj nesiguran korak u neizvjesnost, spašavajući drugoga, ili bi nam vlastiti život ipak ostao važniji? Za naše sugovornike nema sumnje: oni su svoj život posvetili spašavanju tuđih života, posredno ili neposredno, i oni to rade svakoga dana.

Crno-bijelo napokon u boji

Bakar - povratak turizmu

Nekada biste sućutnim pogledom ispratili Bakar, prolazeći pokraj njega i žureći se prema nekom drugom odredištu. No, sada tvorničkih dimnjaka više nema, zrak i more su čisti, a bogatstvo njegovog kulturnog i povijesnog naslijeđa čini ga jednim od zanimljivijih mjesta za odmor ili izlet.

Na jadranskim turističkim razglednicama često su motivi Rovinja, Dubrovnika, Splita, Hvara i drugih gradova koji će iskusnom oku fotografa ili kamermana manekenski vješto istaknuti svoj arhitektonski sklad, osmišljen uglavnom u srednjovjekovlju koje očigledno nije poznavalo divlju gradnju. Vozite li pak Jadranskom magistralom i približavate li se Rijeci, u abisu u lijevom kutu vašeg vidnog polja uočit ćete vizure Bakra i produžiti dalje. Njega nema na kartolinama i zašto biste se zaustavljali i skretali s glavne ceste u mjesto koje je u bivšoj državi došlo na glas kao jedno od rijetkih na obali gdje je turizam emigrirao pred industrijom.

Gastronomija

Ljetne preporuke

Miroslav Dolovčak, šef kuhinje Hotela Aristos u Zagrebu, za ovaj broj Revije HAK pripremio je nekoliko ukusnih jela koja su po namirnicama i načinu pripreme idealna za ove vruće ljetne dane. U slast!

Intervjui

Više ne smije biti nedodirljivih

Predsjednik Republike Hrvatske dr. Ivo Josipović

Korupcija je sigurno veliki problem hrvatskog društva i u ekonomskom smislu, ali i u moralnom. Nakon što je Hrvatska u devedesetima bila izložena "megakorupciji", sada smo u prijelomnom trenutku da pokažemo i dokažemo koliko želimo i možemo biti učinkoviti u borbi protiv korupcije. Stvoren je dobar zakonodavni okvir i svijest u društvu da je korupcija jedan od najvećih problema i sada moramo potpuno dokazati da smo spremni s riječi prijeći na djela.

Otkako je izabran na mjesto predsjednika Republike Hrvatske dr. Ivo Josipović  aktivno sudjeluje u društveno-političkim zbivanjima, čvrsto zagovara ulazak Hrvatske u Europsku uniju i jedan je od najvažnijih promotora europske ideje. Unatoč različitim mišljenjima u javnosti, mnogi će priznati da djeluje kohezivno, upravo onako kako bi predsjednik sa svojim ovlastima i trebao djelovati.

Najteža utrka brončanog biatlonca

Jakov Fak

Nakon debitantskog nastupa na Olimpijskim igramau Vancouveru i osvojene medalje, Faka ubrajaju među najveće nade biatlona. Na žalost, taj sjajni sportaš upravo proživljava najteže trenutke svoje karijere - nedostaju mu uvjeti za rad koji su nužni da bi se postizali pravi rezultati.

Ime Jakova Faka do Zimskih olimpijskih igara u Vancouveru u veljači ove godine većini nas nije bilo dovoljno poznato, pa i unatoč tomu što je samo godinu dana prije u Svjetskom kupu u južnokorejskom gradu Pyeong Changu osvojio brončanu medalju. No, olimpijska bronca koju je 22-godišnji Mrkopljanin osvojio u Vancouveru bila je zlatna sjaja i pothvat kojim se, u utrci na 10 km, svrstao uz Janicu i Ivicu Kostelića, koji su osvojili sedam medalja. Jakov je Hrvatskoj podario osmu medalju na ZOI.

Ostalo - Pravni savjeti

Izbor je vaš

Ljetna sezona aktualizira vapaj o trezvenosti za volanom! Kako bi se izbjegla stradavanja na cesti, moraju se znati pravila! Za početak sudionici moraju biti svjesni sebe i drugih sudionika u prometu, neki bi rekli moraju biti pri sebi, a drugi da moraju biti prisebni. Poanta je ista! Ponovno i ponovno valja apostrofirati alkoholna pitanja u prometu i prozboriti o kaznama.

Jednak tretman za sve alkoholizirane! Svi alkoholizirani pred zakonom su jednaki! Ne, nisu to postulati iz „Manifesta alkoholičara u nastajanju“. To bi tek moglo biti krajnje laički prijevod stajališta Ustavnog suda Republike Hrvatske zauzetog u Odluci br. U-I-3084/2008, U-I-3419/2008.

Testovi - Renault Megane

Vrijeme je za štednju

Maraton test Renault Megane dCi 85 Generation

Na našem dugoročnom testu novi je automobil: Renault Megane s početnim dizelskim motorom i opremom Generation. Elegantna berlina prijeći će 50 tisuća kilometara i tom ćemo prilikom procijeniti njezine mogućnosti, ali i pratiti njezinu potrošnju, kvalitetu i troškove.

Nakon Nissan Notea i prije toga Dacije Sandero došlo je vrijeme za naš novi maraton test. Sada smo odlučili 50 tisuća kilometara prijeći s Renault Meganeom dCi 85 Generation, posebnim modelom koji je cjenovno približen hrvatskim kupcima, a još uvijek je dovoljno dobro opremljen. U sljedećih godinu dana prijeći ćemo pedeset tisuća kilometara i pratiti potrošnju, troškove servisa, ali i kvalitetu Renaultova
kompakta. Usporedit ćemo ga s konkurentima i pratiti na etapama njegovog puta do planirane kilometraže. Novi Renault Megane predstavljen je krajem 2008.

Testovi - Ford Fiesta

Individualan pristup

Ford Fiesta Ti-VCT Titanium

Svi zastupnici i trgovci na hrvatskom tržištu znaju koliko je teško danas prodati auto. Toga su svjesni i u ostalim europskim državama, pa se proizvođači trude zamotati svoje automobilčiće u što ljepša pakovanja. Nova Fiesta ionako je skladan model, na najjednostavniji način prezentira Fordovu funkcionalnost. Verzija s troja vrata racionalna je, ali istovremeno i vrlo kompaktna, oku ugodna.

Revija HAK

Revija 182-183 - srpanj 2010.

Revija 182-183 - srpanj 2010.

Reviju HAK možete preuzeti nakon prijave na članski portal Moj HAK