Deset zlatnih pravila sigurnosti u prometu

  1. Veži se!
    I kao vozač i kao putnik! Sigurnosni pojas? Uvijek!
  2. Poštuj prometne znakove!
    Poštuj ih bio vozač, biciklist ili pješak!
  3. Poštuj ograničenja brzine!
    Čini to zbog sebe i drugih
  4. Provjeravaj tlak u gumama!
    Ne zaboravi na rezervnu!
  5. Ako piješ, ne vozi!
    Alkohol i volan ne idu zajedno.
  6. Čuvaj djecu!
    Auto-sjedalica uvijek i bez iznimke.
  7. Dok voziš ne koristi se mobitelom!
  8. Ne vozi umoran
    Odmori se ako si pospan ili umoran
  9. Obavezna kaciga!
    Uvijek kaciga kad si na dva kotača!
  10. Budi pažljiv! Ponašaj se obzirno!

 

Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) objavila je međunarodni natječaj „Road Safety Grant Programme“za projekte s područja sigurnosti cestovnog prometa. Polazeći od činjenice da je Republika Hrvatska u cestovnom prometu jedna od najnesigurnijih europskih zemalja,  Hrvatski autoklub (HAK) je nominirao projekt „10 Zlatnih pravila“ koji je FIA prihvatila i nagradila. Projekt istražuje više čimbenika rizika sigurnosti u cestovnom prometu, a tijekom 2018. godine usredotočen je na pitanje korištenja sigurnosnog pojasa. U realizaciji projekta aktivno sudjeluju: Nacionalni program sigurnosti cestovnog prometa, Ministarstvo unutarnjih poslova, Hrvatska radio-televizija, Akademija dramske umjetnosti, Hrvatski filmski savez, Hrvatske autoceste d.o.o., Autocesta Rijeka-Zagreb d.d.,  Bina-Istra  d.d. i Autocesta Zagreb-Macelj d.d. Shodno projektu poduzete su sljedeće akcije:

1. HAK kontinuirano pod okriljem Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa provodi preventivno-edukativni program „KLIK – sigurnosni pojas, navika odgovornog ponašanja u prometu“  za mlade, učenike završnih razreda srednjih škola. 

2. Istraživanje ponašanja vozača i putnika:

  • Anketirana je 1061 osoba, od čega dvije trećine muškaraca.  Pojas kao vozači uvijek koristi 79% anketiranih, a 17.1% ponekad. Na zadnjem sjedištu 54,7 % anketiranih se nikada ne veže. Kad putuju u inozemstvo pojas koristi uvijek ili ponekad 96,8% ispitanih. Iz navike se veže 30 %, zbog sigurnosti 40.5 %, zbog straha od kazne 18.6%, a zbog zvučnog podsjetnika u automobilu 18,6% ispitanika. Podatak o visini kazne za vožnju bez pojasa  zna 67,9 % anketiranih.
  • Kreiran je program za evidentiranje postupanja vozača i putnika u prometu: sigurnosni pojas, mobitel, dječje sjedalice i motociklističke kacige. Od početka veljače do kraja travnja ove godine zabilježeno je ponašanje 18.131 osobe u 12.648 vozila. Prosječna zauzetost vozila putnicima je  1.43. Vozilima se prevozilo 5.762 žena, 11.861 muškarac  i 478 djece. U 78% vozila vozači su bili muškarci. Zabilježeno je da:
    -Sigurnosni pojas ne koristi 34,8% vozača i putnika.
    -Žene vozači koriste pojas u 73.4% slučajeva, a muškarci u 65,3%
    -Na suvozačkom sjedištu veže se u prosjeku 71.93% osoba,  žena u 77.57%, a muškaraca u 63,04% slučajeva. Djeca se rijetko prevoze na prednjem sjedištu, ali kad sjede naprijed velik broj ih nije vezan (46,94%).
    -Na zadnjem sjedištu veže se 12,84 % muškaraca i 17,76% žena.

 

Program za evidentiranje ponašanja sudionika u prometu je aktivan i tijekom godine nastavit će se s unosom podataka o korištenju sigurnosnog pojasa, mobitela i motociklističkih kaciga. Podaci će biti posebno prilagođeni za lakše pretraživanje i javno dostupni na web stranicama HAK-a.

3. Provedena dva javna natječaj za izradu kratkih filmova namijenjen mladima do 24 godine starosti.


Na natječaj 2019. godine na temu „10 zlatnih pravila“ u prometu prijavljeno je 50 radova, a nagrađeni su:


1.nagrada Karlo Špoljar za film „Ako piješ, ne vozi!“

2. nagrada Rene Rehak za film „Kaciga glavu čuva“

3.nagrada Kristijan Jalšić za film „Dok voziš ne koristi se mobitelom!“

 

Na natječaj na temu korištenja sigurnosnog pojasa u vožnji javilo se 2018. godine 55 autora, a nagrađivani su sljedeći:


1.nagrada Dorotea Rosić iz Osijeka za film „Siguran san“

2. nagrada Karlo Špoljar iz Zagreba za film „HAK-pojas“

3.nagrada Krešimir Ćorlukić iz Knina, za film „Jesi li se ti vezao“

 

4. Proveden je natječaj za najbolji slogan je na natječaju konkuriralo 66 osoba, a najboljim je proglašena krilatica „Nisi bezvezan ako si vezan“ Josipe Kamenarić iz Križevaca.

5. Izrađene su  preventivno-edukativne poruke:

  • video spotovi cca 15 sekundi za emitiranje na TV programima, Internetu, društvenim mrežama i
  • audio spotovi za emitiranje u programima radio stanica.


6. Letak „10 Zlatnih pravila“ izrađen je i distribuiran:

  • budućim vozačima (10.000) nakon položenog ispita o poznavanju prometnih propisa,
  • učenicima završnih razreda srednjih škola (3.800).

7. Hrvatske autoceste d.o.o., Autoceste Rijeka-Zagreb d.d. i Bina-Istra  d.d. prihvatile su inicijativu za promicanje„10 Zlatnih pravila u prometu“ i počele objavljivati dvojezične preventivne poruke  (hrvatski i engleski) na portalima promjenjive signalizacije (sveukupno više od 100 portala).