Sigurnost u prometu

Bez dozvole uhvaćeno 14 tisuća vozača

Vožnja bez vozačke dozvole

Vožnja bez dozvole prije stjecanja prava na upravljanje vozilom jedan je od problema koji svake godine na cestama uzme desetke života. Alarmantan je broj vozača koji su prošle godine uhvaćeni u vožnji bez dozvole, a nerijetko se uz njih vežu i teške prometne nesreće.

Dvadesetogodišnjakinja bez vozačke dozvole zabila auto u kuću, poginuo suvozač, “Pod alkoholom i bez vozačke dozvole ugrožavao javni promet”, “Pijan i bez vozačke dozvole vozio motocikl u suprotnom smjeru na riječkoj obilaznici”..., samo su neki od naslova koji su u zadnje vrijeme osvanuli na stranicama hrvatskih medija. Iako je nekima od tih nesreća kumovao i alkohol, ponovno su otvorile raspravu o problemu vožnje bez položenog vozačkog ispita, odnosno prije stjecanja prava na upravljanje motornim vozilom.

Birajte sigurnost, a ne luksuz

Anketa: skupa dodatna oprema

Naša internetska anketa pokazala je kako velik dio vozača uopće ne upotrebljava dodatnu opremu u automobilima ili o njoj ima loše mišljenje. Umjesto u kožna sjedala, uložite u ksenon svjetla ili neki drugi dio sigurnosne opreme, koji će vam pomoći u svakodnevnoj vožnji.

Biranje dodatne opreme na automobilu. Netko će reći slatke brige. Taj završni korak pri kupnji automobila to možda i jest jer pretpostavlja da ste najveće dvojbe već riješili. Kako platiti automobil, koji model odabrati, koji motor, koji paket opreme i, kao “točka na i”, prilagođavanje automobila vlastitim preferencijama. Aluminijski naplatci, kožna sjedala, tempomat ili možda ksenon svjetla?

Ekologija

Uskoro poticaji za kupnju električnih vozila

Ekologija postaje prioritet

Ministarstvo zaštite okoliša i prirode predlaže niz inicijativa za čišće automobile, od kupona za poticanje kupnje električnih vozila do smanjenja trošarina za automobile s emisijom CO2 do 120 g/km. Pravo na olakšice imali bi kupci vozila s tvornički ugrađenim plinom. Istodobno će se s navedenim mjerama pokušati probuditi poduzetništvo.

Hrvatska je već godinama na začelju europske kolone u kojoj je sve više vozila s malom emisijom štetnih plinova. U nas se o tome nije pretjerano brinulo pa su hibridna vozila gotovo neprimijećeno ušla na naše tržište, a o električnim vozilima raspravlja se na akademskom nivou, daleko od praktične primjene. U Francuskoj ili Njemačkoj situacija je, naravno, drugačija, a čak je i Srbija nedavno uvela 1000 eura subvencija na kupnju hibridnih automobila.

Testovi

Maratonac i dva sprintera

Mazda3 Sport 2,0 i-Stop GTA, Toyota Auris 1,6 Valvematic Luna i Honda Civic 1,8 i-VTEC Sport

Tri japanska kompakta i dvije koncepcije. Jedna obiteljska koju zastupa Auris i druga koja prijevozu putnika dodaje dinamičnost u vožnji, a predstavljaju je Civic i Mazda3.

Dolazak nove Honde Civic neće dovesti do tektonskih poremećaja na tržištu, ali će ovaj automobil sigurno naći svoju publiku. U nekim je elementima europeiziran, a u drugima tipično japanski svojeglav, pa smo ga odlučili usporediti s dva zemljaka, od kojih svaki ima svoju filozofiju. Toyota Auris i Mazda3 već su dugo na tržištu.

Sigurnost

Nakon jamstva još imate prava

Servisiranje automobila

Goodwill, owner dialogue program ili kulanz nisu odveć jasni izrazi, ali iza njih se krije mogućnost da ostvarite besplatnu zamjenu dijelova na automobilu i nakon jamstvenog roka - ako dokažete da su proizvođači direktno odgovorni za kvar.

Rat jamstvenim rokovima ne jenjava. Proizvođači automobila licitiraju godinama i prijeđenim kilometrima i doimaju se prilično samouvjerenima. Odvažno je za nešto jamčiti mjesec dana, a kamoli ne četiri ili sedam godina.

Društvene teme

Nuklearke ostaju prijetnja

Hrvatska i ekološki problemi

 Nisu samo problem elektrane u neposrednoj blizini, nego i niz industrija koje u svom radu stvaraju radioaktivne spojeve. Zbog toga su potrebni standardi i kontrole koji će situaciju držati pod kontrolom.

Hrvatska ima nekoliko neuralgičnih ekoloških točaka koje jače ili slabije prijete prirodnom katastrofom, no sveukupno gledano, situacija na našim prostorima ipak nije tragična. Kratak je to rezime dugačkog i ugodnog razgovora s dr. sc. Delkom Barišićem, uglednim znanstvenim savjetnikom i voditeljem Laboratorija za radioekologiju u Zavodu za istraživanje mora i okoliša pri Institutu Ruđer Bošković.

Kad se mali bore protiv velikih

Potrošačko jurišanje na vjetrenjače

Plaćeni i neplaćeni računi, nepravde u srazu s velikim korporacijama, ali i legislativom, problemi su s kojima se gotovo svakog dana susreće sve veći broj naših građana. Kako se postaviti u takvoj situaciji i od koga zatražiti pomoć za svoj problem, nije lako prepoznati, no sigurno je jedino da se za sebe uvijek treba boriti.

Svatko od nas našao se barem jednom u situaciji da poželi reklamirati kupljeni proizvod ili se požaliti na neku uslugu za koju smatra da mu nije pružena na odgovarajući način. Bilo da je riječ o plaćanju komunalnih računa ili kupovini namirnica, takvih je slučajeva u nas u zadnjih nekoliko godina bilo mnogo.

Tolerancija se gradi dugoročno

Mržnja na našim ulicama

Rasizam, ksenofobija, antisemitizam i islamofobija prisutni su i u Europskoj uniji pa je to, nažalost, područje u kojem možemo reći da idemo u korak s Europom. Hukanje na nogometnim utakmicama, govor mržnje, kamenovanje, samo su dio tragičnog arsenala ljudi koji mrze.

Subotnja popodneva isprazne i utišaju ulice manjih gradova u Hrvatskoj. Nakon jutarnje spize pa ispijanja kave, ljudi se povuku u domove, objeduju i odmaraju. No u Puli je te subote, 18. veljače ove godine, nešto iza 16 sati bilo bučno u jednom dijelu grada. I to vrlo neugodno bučno. Na novom pulskom stadionu Aldo Drosina, koji znaju nazivati i najljepšim u Hrvatskoj, igrala se utakmica između Istre 1961 i Dinama. Publike je bilo manje nego na nekom rock koncertu, ali su bili glasni.

Od slučaja do stečaja

Sisak i njegovi problemi

Ako pitate obične ljude na cesti, reći će vam da ne vjeruju u neku perspektivu, no dvije stvari mogu to izmijeniti. Da se ove godine ipak pronađe neki strateški partner u Željezari i da se pametno odluči o sportskoj dvorani koja će nas stajati oko 400 milijuna kuna - kaže Danijel Prerad, novinar i ekološki aktivist.

Nikad se Sisak nije šepurio šarenim perjem turizma, pozivao goste kulturnopovijesnim ljepotama, iako bi nekoliko sposobnih ljudi i u tom sektoru stvorilo potražnju. Generacije su se u gradu budile uz «čelična jutra» i lijegala uz apokaliptično crvenilo rafinerijskih baklji. Puni autobusi zamagljenih stakala vozili su natiskane radnike u pogone željezare, termoelektrane i drugih poduzeća koja su Sisak postavila na europsku mapu industrijskih središta. Beskrajne željezničke kompozicije čak su i dijete sa školskom torbom na leđima podučavale da baš tu u njegovoj blizini gospodarski div stvara u tri smjene.

Gastronomija

Jednostavno, ukusno i brzo

Pečena pileća prsa s proljetnom rižom i povrćem sa žara

Treba iskoristiti vrijeme koje dolazi i piletini dodati svježe namirnice. S malo mašte može se pripremiti savršeni obrok za obitelj, ali i goste na vikendici.

Intervjui

Našu zemlju čeka dobra budućnost

Relja Bašić, glumac

U životu sam upoznao mnoge interesantne ljude, pisce, slikare…, jer sam se priljubio jednoj vrsti umjetnosti koja zahvaća i druge. Ta mogućnost da se cijeli život bavim nečim što me interesira, to je silan luksuz koji si rijetko tko može priuštiti - kaže veteran hrvatskoga glumišta Relja Bašić.

Legenda hrvatskog kazališta i filma Relja Bašić u dugogodišnjoj karijeri glumio je, režirao i surađivao s najvećim svjetskim zvijezdama, no za svakog hrvatskog ljubitelja umjetnosti bio je i ostao mnogo više od glumca, premda iza sebe ima antologijske kazališne i filmske uloge poput one Fulira u Tko pjeva, zlo ne misli ili Feđe u Rondu.

Ostalo - Pravni savjeti

Hvalite more i proučite propise

Pravni savjeti

Za razliku od vlasnika, odnosno korisnika motornog vozila koji mora sklopiti ugovor o osiguranju zbog materijalne i nematerijalne štete, vlasnik, odnosno korisnik brodice dužan je sklopiti ugovor o obveznom osiguranju koje pokriva samo nematerijalnu štetu.

Dulji dani, lijepo vrijeme, vikendi jednostavno mame na ugodniji i ležerniji pristup svakodnevnom životu. Neovisno o osobnoj financijskoj situaciji rijetki će se oduprijeti iskonskom zovu za boravkom u prirodi. Neki će pohrliti do prve livade, neki do vikendica svojih ili tuđih, zar je bitno? Ima i onih koji će moru u pohode. Upogoniti svoja morska plovila. Mnogi bi to rado činili, ali nije im dano da mogu. Reći će da je to privilegija rijetkih i onih doista dubljeg džepa. Čudna je ljudska narav, asocijacije i kompleksi na svakom koraku. Svatko želi dobar vjetar u leđa, ali malo vitra u posljednje vrijeme nitko ne spominje ni u svoja četiri zida.

Testovi - Volkswagen Up!

Na putu prema gore

Volkswagen Up! 1,0 take Up!

Prvi ozbiljniji pokušaj Volkswagena u klasi mikro automobila, Up!, nadasve je zanimljiv i pomno isplaniran automobil. Na kraju, ne može se reći da je mnogo bolji ili lošiji od konkurencije jer su njegove vrline i mane uglavnom iste kao i kod sličnih Toyote Aygo ili Renault Twinga. Maleni gabariti automobila ne ostavljaju previše mogućosti za kreativnost, a isto vrijedi i za kratak međuosovinski razmak. Svi proizvođači, pa i Volkswagen igrali su na sigurne i dobre vozne osobine, pa zbog toga pati udobnost.

Testovi - Citroën C4

Mali ulog, dobra vrijednost

Citroën C4 HDi 90 Adriatic

Citroën je napravio zanimljiv potez s modelom C4. Odustao je od atraktivne verzija s troja vrata i i sve karte bacio na peterovratnu izvedbu. Pritom je odustao od dizajnerskih ektravagancija i auto pozicionirao bliže željama konzervativnih kupaca. Važan iskorak su i dodatni radni sati razvojnog tima uloženi u povećanje kvalitete pa je C4 po svemu postao veoma ozbiljan automobil.

Revija HAK

Revija 203 - travanj 2012.

Revija 203 - travanj 2012.

Reviju HAK možete preuzeti nakon prijave na članski portal Moj HAK