Sigurnost u prometu

Sačuvajte hladnu glavu i reagirajte brzo

Naglo zaustavljanje u magli i Noći

Ako vam auto ostane u kvaru u uvjetima smanjene vidljivosti, odmah se parkirajte u zaustavni trak ako ste na autocesti, a ako niste, stanite s autom što dalje na desnu stranu. Upalite sva četiri žmigavca i izađite iz auta na suvozačevu stranu. Ono što je zatim ključno je postavljanje crvenog trokuta kako bi drugi vozači vidjeli upozorenje. Ako ste izvan naselja, postavite ga najmanje 100 metara od auta. Tek tada pozovite pomoć i nikako se ne vraćajte u auto, nego pomoć čekajte na sigurnoj udaljenosti.

Noćna vožnja i magla možda su najgori neprijatelji svakoga vozača. Najbolje to pokazuju primjeri koje nažalost gotovo svakodnevno možemo pročitati na stranicama crne kronike.

Hladna fronta u napadu na automobil

Iskustva HAK-ovih mehaničara

Kod startanja motora zimi za akumulator je kritično prvih 5 sekundi. Tada su potrebe za energijom velike, a istodobno je zbog hladnoće smanjen kapacitet akumulatora. Niske temperature testiraju mnoge druge dijelove vozila i kvarovi nisu rijetkost.

Početak prosinca iznenadio je hladnoćom mnoge vozače. Nakon prvog vala snijega i poledice nije loše podsjetiti kako oni utječu na vozilo. Današnja vozila, ako su redovito servisirana, nemaju potrebu za posebnim pripremama uoči zime. To ne znači da im vozači ne moraju dolaskom zime posvetiti pažnju. Treba pripremiti zimsku opremu.

Ne prolazi 40 posto vozila

Dani tehničke ispravnosti vozila

Ono što ipak ostaje kao zabrinjavajući podatak jest da je broj neispravnih vozila iznimno visok - unatoč smanjenju u odnosu na prethodnu godinu - i da su najčešći kvarovi zabilježeni na najosjetljivijim sustavima poput uređaja za kočenje, uređaja za osvjetljenje te ovjesu i kotačima.

U periodu od 19. do 24. studenog Hrvatski autoklub i Centar za vozila Hrvatske, zajedno sa stanicama za tehnički pregled vozila, a u okviru aktivnosti definiranih Nacionalnim programom za sigurnost cestovnog prometa, organizirali su i proveli akciju Dani tehničke ispravnosti. Akcija je provedena na cijelom teritoriju Republike Hrvatske u svim stanicama za tehnički pregled vozila - njih 165 (stanice za redoviti i preventivni tehnički pregled vozila), a imala je isključivo preventivno-sigurnosni karakter.

Testiranja

Neznanje se skupo plaća

Test: koliko naši vozači znaju

Na uzorku od 50 vozača svih dobnih skupina testirali smo njihovo teorijsko znanje o prometu i došli do rezultata koji govore kako bi edukacija o prometu trebala biti stalna i ne bi smjela prestati s izdavanjem vozačke dozvole.

Naša spoznaja o vlastitim znanjima nerijetko je precijenjena. Kad bismo upitali prosječnog vozača što misli o svojim sposobnostima, vjerojatno bismo stekli dojam da za većinom upravljača automobila sjede Fernando Alonso, Sebastian Vettel i slična družina iz vrha Formule 1 i sličnih natjecanja.

Testovi

Energetski razred dobrih učenika

Citroën DS5 Hybrid4, Lexus CT 200h i Volvo S60 D2 DRIVe

Da razmišljanje o smanjenju emisije štetnih plinova u premium klasi nije samo marketinški trik, pokazuju Citroën, Lexus i Volvo sa svojim automobilima. Uz luksuz, oni nude i svijest o drugačijem prometu - netko više, a netko malo manje uspješno.

Nove najave Vlade RH o trošarinama za automobile na hrvatske ceste mogle bi dovesti neke sasvim nove junake koji su dosad bili zapostavljeni. Ok, mali automobili s malim motorima bit će sve popularniji, ali i u premium segmentu moglo bi se dogoditi značajno preslagivanje karata. Naime, skupi automobili s nižom emisijom štetnih plinova znatno će pojeftiniti, dok će oni jednako skupi i još skuplji s rastrošnim motorima poskupjeti. Želite li samo financijski profitirati, eto razloga da mislite “zeleno”, a ako doista i brinete o okolišu, eto vam također razloga za razmišljanje o prikladnom automobilu.

Društvene teme

Lokalna zajednica i udruge moraju dobiti prostor

Norveška vs. Hrvatska - usporedba prometnih politika

Usporedbe s najboljima mogu nam donijeti samo dobro pa smo vođeni time odlučili komparirati prometnu politiku Norveške, koja funkcionira i u teoriji i u praksi, i Hrvatske, koja u prvome djeluje odlično, ali u realizaciji bi mogla i bolje. Norveška ima jednu od najmanjih stopa poginulih u prometu, pa je zato odličan primjer.

U usporedbu hrvatske i norveške prometne politike krenuli smo za polaznu točku uzevši temeljne dokumente koje se bave prometom i njegovom sigurnošću. U Hrvatskoj je aktualan Nacionalni program sigurnosti cestovnog prometa Republike Hrvatske 2011. - 2020., dok Norveška na snazi ima Nacionalni prometni plan (National Transport Plan) za razdoblje od 2010. do 2019. godine.

Nije zlato sve što sja

Automobili i potrošači

Ogromni jamstveni rokovi, automatski mjenjači s dvije spojke, LED svjetla, mat lakovi, motori s turbopunjačima i manjom potrošnjom goriva - sve se to danas nudi kupcima automobila. Međutim, ponekad treba zagrebati ispod površine da bi se došlo do istine.

Proizvođači automobila su jačanjem ekološke svijesti i svijesti o pravima potrošača, ali i pritisnuti ekonomskom krizom morali pomiriti brojne kontradiktornosti. Proizvode brže, a štedljivije automobile. Veće i sigurnije, a opet lakše. Raznovrsnije, a jeftinije.Kompleksnije, a onda jamče za njih i do sedam godina. To sve stoji, a automobili ne poskupljuju bitno. Jesmo li mi kao potrošači u cijeloj situaciji konačno na dobitku, rade li proizvođači nama u korist ili je posrijedi nešto drugo?

Testovi - Kia cee'd

Odličan igrač na duge staze

Kia Cee’d 1,4 CRDi EX Style

Kad je jedini pravi nedostatak Kie Cee’d relativno visoka cijena, onda to govori o velikom prijeđenom putu korejskog proizvođača. Gledajući Cee’d izvana, teško je pobjeći dojmu da je riječ o jednom od najatraktivnijih automobila u klasi. Sjednete li za upravljač, osjećat ćete se dobro. Položaj sjedenja je nizak, okruženje kvalitetno, a sve komande su nadohvat ruku. Veliko iznenađenje je i prostor straga, jedan od najvećih u klasi. Drugi red sjedala Cee’da primit će i korpulentne putnike, i to bez najmanjih problema.

Testovi - Dacia Lodgy

Kuća s pogledom

Dacia Lodgy 1,5 dCi Ambiance

Treba li vam prostor, a vjerojatno treba, u tom slučaju Dacia Lodgy mogao bi biti najbolji automobil na svijetu. U kabini ovog monovolumena mogli biste zaigrati nogomet. Prtljažnik je obujma golemih 827 litara, a na svim sjedalima udobno se sjedi. Tražite li rafinirani monovolumen sa značkom “uglednog” proizvođača, možda ćete okretati glavu od Lodgyja. Motor je prilično bučan, vrata treba jače zalupiti da biste ih zatvorili, a i dizajn nije posljednja riječ, hm - dizajna.

Testovi - Peugeot Partner

Opravdani izbor

Peugeot Partner Tepee Outdoor 1,6 HDi

Nemate li dovoljno novca za, naprimjer, Peugeotov monovolumen 5008, nudi vam se druga opcija koja, u konačnici, nije mnogo lošija. Doduše, u unutrašnjosti Partnera manje je luksuza, a plastika je tvrda poput stoljetnog hrasta. Međutim, kome je do korisnosti, svakako će pozdraviti bočna klizna vrata, ogroman prtljažnik i popriličan prostor na stražnjoj klupi, uz brojne pretince.

Revija HAK

Revija 211-212 - prosinac 2012.

Revija 211-212 - prosinac 2012.

Reviju HAK možete preuzeti nakon prijave na članski portal Moj HAK