Sigurnost u prometu

Lokalne prometnice su loše

Anketa: kakvo je stanje naših cesta

Rezultati ankete provedene na internetskim stranicama HAK-a pokazuju da je većina sudionika iskazala veliko nezadovoljstvo upravo stanjem kolnika na lokalnim cestama.

Pred kraj prošle godine Vlada RH donijela je novi četverogodišnji program građenja i održavanja cesta za razdoblje od 2013. do 2016. godine. To je četvrti u nizu takav dokument donesen od 1999. godine i usvajanja Strategije prometnog razvitka RH kao temeljne, strateške smjernice razvoja cestovne infrastrukture. Četverogodišnji programi su zanimljivi iz nekoliko razloga. Donose planove ulaganja, ali i niz statističkih podataka. Na primjer, daju uvid u trenutačno stanje razvrstanosti javnih cesta.

Testovi

Prosjek je sve bolji

Test ljetnih guma

Na tradicionalnom testu Hrvatskog autokluba i njegovih partnera ovoga su se puta našle ljetne gume u dimenzijama 175/65 R 14 T i 195/65 R 15 V. Rezultati i ovaj put pokazuju napredak, no potraga za odlikašem i dalje traje.

Hrvatski autoklub i njegovi partneri ove su godine testu ljetnih guma podvrgnuli dvije vrlo korištene dimenzije. Manjom, 175/65 R14T, voze mali gradski automobili poput Ford Fieste, Mazde 2, Peugeota 206, Renault Clija ili Toyote Yaris, dok onu veću, 195/65 R15 V, na cesti koriste vozila kompaktne i niže srednje klase kao što su Audi A3, Fiat Bravo, Honda Civic, Opel Astra, škoda Octavia ili VW Golf. Riječ je o izuzetno zanimljivim dimenzijama, pogotovo za hrvatske vozače, koji uglavnom voze upravo automobile iz spomenutih razreda. 

Vrijedni na terenu i asfaltu

Fiat Panda 1,3 MJT 4x4 Rock i Dacia Duster dCi 110 4x4 Laureate

Ujediniti terenske sposobnosti i dobre performanse na asfaltu uspjelo je mnogima, ali primjeri Pande 4x4 i Dustera 4x4 pokazuju da, uz kompromise, te kvalitete ne morate nužno i (pre)skupo platiti.

Percepcija o terenskim vozilima mijenjala se s desetljećma koja su prolazila, pa smo od teških i neuglednih kutijastih tvorevina na četiri kotača došli do njemačkih behemota nakrcanih tehnologijom koji se blata gnušaju poput kakve milostive. U moru tzv. SUV-ova teško je razlučiti koji čemu doista služi. Oni germanski sa svojim kožnim sjedalima i V8 motorima uglavnom šalju poruku o vlasniku - da mu u životu ne ide loše, jer kad možete izdvojiti oko 100.000 eura za automobil, onda je pretpostavka da imate i osobnog bankara kojemu je jedini zadatak izvijestiti vas želite li produljiti oročenje.

Klasa za sebe

Mercedes-Benz C 220 BlueTEC 7G-TRONIC Plus

Čini se da je tradicionalno rafiniranu vožnju Mercedes ovaj put uspio podići na novu razinu. C klasa je tiha i udobna, doista se po svemu doima poput umanjene S klase.

Mercedes-Benzu je C klasa iznimno važna, ona je pravi globalni automobil, prodaje se na svim kontinentima, osim onog najhladnijeg, i gotovo uvijek donosi transfer tehnologije velike S klase. Nove generacije Audija A4 i BMW-a serije 3 u klasu premium limuzina srednje klase donijele su, prije svega, više prostora, odnosno produžene karoserije. Mercedes-Benz kao njihov veliki konkurent morao ih je pratiti pa je C klasa produžena za gotovo 10 centimetara u odnosu na prethodni model. 

Društvene teme

Gdje je najjeftinije? To je teško znati

Liberalizacija cijena goriva

Danas je vozačima teško doći do pravovremene informacije o cijenama goriva na pojedinim benzinskim postajama. Na internetskim stranicama trgovaca cijene uglavnom nisu istaknute, pa građanima preostaje snalaženje poput dojavljivanja mobitelom i sličnih pokušaja.

Ponoć 20. veljače ove godine stupio je na snagu novi zakon o tržištu naftnih derivata. Tim zakonom Vlada više ne utječe na cijene goriva, odnosno Ministarstvo gospodarstva više ne objavljuje svaka dva tjedna najviše maloprodajne cijene, nego su one prepuštene tržištu. To, pak, znači da tvrtke mogu slobodno određivati cijene benzina na svojim benzinskim postajama. štoviše, ruke su im potpuno slobodne i te cijene mogu mijenjati kako žele, pa čak i više puta na dan. Tako će vozači uskoro možda doći u situaciju da na kopnu litru benzina plate 11, a na moru 13 kuna. Ako u istom gradu žele natočiti benzin, razlika po rezervoaru može iznositi desetke kuna od crpke do crpke, čak i ako kupuju od iste tvrtke.

Za uštede ipak potrebna matematika

Uvoz rabljenih vozila iz EU

Unos rabljenog automobila iz EU u Hrvatsku isplati se samo pod određenim uvjetima, a najvažniji je velika razlika između cijene u npr. Njemačkoj i cijene koju bi za slično vozilo platili u Hrvatskoj.

Prema podacima agencije Promocije plus, u prva dva mjeseca ove godine u Hrvatsku je unešeno gotovo 3,5 puta više rabljenih vozila u odnosu na isto razdoblje lani. Također, veljača je već šesti mjesec u nizu kako broj unesenih rabljenih vozila premašuje broj registracija novih vozila. To je izravna posljedica promjena u zakonskoj regulativi koja je stupila na snagu ulaskom Hrvatske u Europsku uniju, ali i znatno jednostavnije procedure unosa vozila zbog izostanka carinskih formalnosti. Iako cilj novog Zakona  sigurno nije bio poticanje uvoza rabljenih vozila, predviđanja se ostvaruju.

Naša pamet, razvoj i inovativnost dobro se prodaju

Izvoznici visokih tehnologija

Nemamo puno tvrtki koje rade s visokim tehnologijama, ali svojim primjerima pokazuju da Hrvatska može biti svjetski uspješna država i na najzahtjevnijim proizvodnim područjima.

U državi u kojoj je privatizacija uništila tvornice, nasilnički uvoz nokautirao izvoz, a konzultanti, savjetnici i ostali prodavači magle potpuno marginalizirali konkretne proizvođače, postoje i primjeri koji odudaraju od sive domaće svakodnevice. Nema ih puno, ali svojim rezultatima pokazuju da Hrvatska može biti uspješna i na najtežim globalnim poljima predviđenima samo za odabrane svjetske igrače – tamo gdje se cijene znanost, visoka tehnologija, tehnička struka, inovacija te posebno sposobnost izvoza na najzahtjevnija strana tržišta.

Kolo nesreće se okreće

Problemi beskućnika u Splitu

Što će reći turisti i hoće li se smanjiti vrijednost okolnih nekretnina - pitanja su koja, izgleda, muče neke od susjeda splitskog prihvatilišta za beskućnike. A što je danas s empatijom, potrebom da se čovjeku pomogne, pitali bismo mi.

Vjerojatno mnogi od nas ne razmišljaju o tome tko je to beskućnik i tko to može biti. To danas može biti netko tko je došao poslom, na primjer, u Split, nema svoj stan i nema obitelj ili obitelj nema prihoda. I onda izgubi posao. Kako će platiti smještaj, tko će mu pomoći - kaže nam prodavač u dućanu tehničke opreme u Gundulićevoj ulici u Splitu, u susjedstvu budućeg prihvatilišta za beskućnike koje bi se u toj ulici trebalo otvoriti do ljeta.

Mi više nismo stranci

Hrvatska obećana zemlja

Vjerovali ili ne, i Hrvatska je mnogima zanimljiva kao zemlja u kojoj bi mogli nešto raditi. Uz sve one menadžere stranih kompanija koji su ovdje po dužnosti, postoje i ljudi koji su našu zemlju - doista izabrali.

 

Ozbiljnijeg komešanja, dinamičnih akademskih rasprava, medijskih analiza i alarmantnih vapaja struke naprosto nema. Nitko se nije nakostriješio niti izgrizao nokte zbog već tragičnog trenda stravičnog bijega mladih stručnjaka i uopće mlade generacije prema destinacijama poput Kanade, švedske, Francuske ili Novog Zelanda. U klinikama Osla i Bordeauxa, u arhitektonskim studijima Dublina i Berlina, u programerskim “garažama” Palo Alta i Toronta, na pašnjacima Aucklanda i Berna hrvatski će uskoro postati jedan od službenih jezika.

Naša sudbina je u našim rukama

Medicina

Odgoditi proces starenja može se na više načina. A uz u nas provedive analize telomera - komponenti na krajevima kromosoma - moguće je promjenom životnog stila produljiti život.

Trend zdravog života u današnje vrijeme sve više dobiva na važnosti, a s njime i održavanje mladolikosti kojom se pokušava, barem naizgled, odgoditi proces starenja. Nemali se broj ljudi užasava spoznaje kako vrijeme uzima svoje pa pribjegavaju brojnim fizičkim, meditativnim i drugim aktivnostima s ciljem održavanja vitalnosti i dugovječnosti.

Gastronomija

Proljetna gastro priča

Gastronomija

U naša jela možete uključiti i divlji radič, a salata s puretinom i crnom rotkvom trebala bi biti prava poslastica za sve gurmane.

Intervjui

Nastojim od svake uloge napraviti nešto vrijedno

Goran Bogdan, glumac

Osobno smatram da nisam baš za komedije. Meni osobno po svom habitusu, tu je pitanje koliko ja sebe poznajem, leže malo teže stvari - kaže Goran Bogdan, glumačka zvijezda Zagrebačkog kazališta mladih i najnovijeg Matanićeva hita Majstori.

Glumačka karijera Gorana Bogdana traje već desetak godina i, unatoč njegovim brojnim zapaženih ulogama, ovih je dana sigurno na vrhuncu. Gledali smo ga, i još ga gledamo, u brojnim televizijskim i filmskim ulogama te u matičnom mu Zagrebačkom kazalištu mladih, čijeg je ansambla član.

Ostalo - Pravni savjeti

Zaštitite se zaštićenim računom

Pravni savjeti

Od ovršne naplate svih sredstava s vašeg računa možete se zaštititi, ali s vrlo jasnim pravilima.

 

Sve češće kroz zrak se prolama krik u blokadi sam, netko mi je skinuo sredstva s računa! Znaju se ljudi tako sjetiti one kazne koju su u pradavna vremena pokupili za neki prometni prekršaj te baš nikako da nađu vremena i novca da je riješe. Kad je razlog “praznini” na Vašem računu neplaćena novčana kazna za prometni prekršaj, moramo Vas uputiti na činjenicu kako je još 2013. godine izmijenjen Prekršajni zakon “upravo u tom pravcu”. Efikasnija naplata novčanih kazni. Zaboravite na često izgovaranu maksimu: “Ja tu kaznu platiti neću, radije ću odležati u zatvoru”. Nitko nema potrebu za  vašim “ležanjem” u zatvoru niti od toga ima kakve koristi.

Revija HAK

Revija 226 - travanj 2014.

Revija 226 - travanj 2014.

Reviju HAK možete preuzeti nakon prijave na članski portal Moj HAK