I dalje bez odlikaša

Rezultati testiranja ljetnih guma

Objavljeno: 19.3.2012.

Pravo je vrijeme za razmišljanje o ljetnim gumama. HAK i njegovi partneri u tradicionalnom testiranju ovaj su se put pobrinuli olakšati nam izbor pri kupovini ljetnih guma u dimenzijama 165/70 R14 i 205/55 R16 kao i guma za kompaktne SUV dimenzija 215/55 R16.

Hrvatski autoklub i njegovi partneri već tradicionalno u ovo doba godine objavljuju test ljetnih guma. Ovaj put pod povećalom su se našle dvije u Hrvatskoj zanimljive dimenzije. Prvom, 165/70 R14, opremaju se mali gradski modeli poput VW Pola, Citroena C3, Škode Fabije, Suzuki Swifta ili Toyote Yaris, dok se drugom, nešto većom, 205/55 R16, kotrljaju automobili poput VW Golfa, Opel Astre, Renault Meganea, Citroena C4, Forda Focusa ili Toyote Auris. Osim toga, klasa kompaktnih SUV vozila svakog je dana sve popularnija pa se očekivano na testu ljetnih guma našla i dimenzija 215/55 R16, koja će svoju vrijednost pokazati na modelima automobila kao što su VW Tiguan, KIA Sportage, Hyundai Tucson, Honda CR-V ili Nissan Qashqai.

U testiranju ljetnih guma najvažnijim se s čak 40% smatra ponašanje gume na mokroj podlozi. Suha podloga donosi 20% bodova, koliko i trajnost, dok po 10% otpada na bučnost i utjecaj na potrošnju goriva.

U nastavku slijede rezultati testiranja za sve tri dimenzije.

165/70 R14

Dimenzija 165/70 R14 T jedna je od najpopularnijih na hrvatskom tržištu. Riječ je o dimenziji koja odgovara malim gradskim automobilima koji pak odgovaraju džepu hrvatskog kupca. Nažalost, ocjena "izvrsno" još jednom nije dodijeljena ni jednom proizvodu pa ćemo na savršeni proizvod u testiranju HAK-a i partnera pričekati još neko vrijeme. S druge strane, tek je jedna guma dobila negativnu ocjenu, što je također zanimljiv pokazatelj ulaganja proizvođača u sigurnost. Pet najbolje rangiranih guma u dimenziji 165/70 R14 dolaze nam iz Continentala, Michelina i Pirellija, što i nije posebno iznenađenje, ali i iz Apolla i Baruma, za što se već može reći da jest. Continental se s pravom može ponositi svojim ContiEcoContactom 5 i bilo je vrlo zanimljivo promatrati okršaj ove gume s ljutim konkurentom iz Michelina, Energy Saverom. Taj je okršaj dvojice uglednih proizvođača već godinama izuzetno uzbudljiv i vrlo je zanimljivo promatrati kako se prioriteti mijenjaju iz godine u godinu. U prethodnim testiranjima Continentalu je bolje išlo na mokrim podlogama, dok je Michelin dominirao u pogledu utjecaja na potrošnju goriva i trajnosti. U ovogodišnjem testiranju stvari su se okrenule pa sad Continentalov ContiEcoContact 5 štedi gorivo i traje dulje, dok Michelinov obnovljeni Energy Saver pokazuje najbolje karakteristike testa na mokrom, a trajnost mu je tek u okvirima prosjeka. Usporedi li se ovaj dvojac u spomenutom utjecaju na potrošnju, onda najbolji po ovome kriteriju, ContiEcoContact, štedi otprilike 0,15 litara goriva više na 100 prijeđenih kilometara u usporedbi s Michelinom. Continental je ostvario i treći rezultat u pogledu trajnosti pa traje otprilike 20% dulje od francuskog predstavnika. Ovim poboljšanjima u usporedbi s prijašnjim testiranjima Continental je napravio značajan iskorak prema boljem, no u nekim kriterijima je upravo zbog toga morao platiti danak. Ponajviše se to osjeti na mokroj podlozi gdje Continental zaostaje za Michelinom u aquaplaningu i lateralnom gripu. Pirelli i Barum nisu pokazali gotovo nikakve slabosti pa se može reći da je u njihovu slučaju riječ o gumama s vrlo ujednačenim svojstvima. Pirellijev Cinturato P1 zablistao je na suhoj podlozi gdje je pokazao najbolje performanse, a među pobjednicima testiranja našao se i Barum Brillantis 2, iako nešto lošiji od konkurenata u borbi za vrh. Za najveće iznenađenje pobrinuo se Apollo Amazer 3G Maxx koji se među elitu ubacio sjajnim rezultatima na mokroj podlozi gdje je zajedno s francuskim Michelinom pokazao vrhunske karakteristike. Barum i Apollo dokaz su da dobra guma ne mora nužno na sebi nositi ugledno ime, iako se činjenica da ovi proizvodi pripadaju nižem cjenovnom razredu vidi iz nešto lošijih rezultata kod potrošnje goriva i trajnosti te u kategoriji bučnosti koja je, posebno u slučaju Apolla, značajno viša nego u premium segmentu koji predstavljaju Continental, Michelin i Pirelli.

Skupinu proizvoda koji su dobili opisnu ocjenu "preporučuje se" čini čak devet pneumatika, među kojima se nalaze i imena od kojih se očekivalo više. Prvenstveno se ovdje misli na Goodyear i Dunlop koji su nas prošlih godina naviknuli na bolje rezultate. Zajedno s Fuldom, koja pripada istoj korporaciji, ove gume pokazale su manje slabosti na mokroj podlozi. Kod Goodyearova DuraGripa i Fuldina EcoControla nedostaci se mogu objasniti izuzetno dobrim rezultatima u pogledu trajnosti, dok kod Dunlopova SP Streetresponsea pravog objašnjenja nema. Zanimljiv je rezultat među gumama koje se preporučuju ostvarila Yokohama s gumom BluEarth kojom očito pokušavaju pokrenuti potpuno drugačiji koncept. Naime, uporaba ulja naranče u proizvodnji kod Yokohame smanjila je konflikt između otpora kotrljanja i gripa na mokroj podlozi. Zbog toga je BluEarth pokazao vrlo dobre performanse na mokrom, dobio najbolju ocjenu na suhom s najkraćim zaustavnim putem, ušao u prosjek u pogledu utjecaja na potrošnju goriva i podbacio u trajnosti, gdje se pokazalo da će ovaj proizvod ostvariti tek 60% životnog vijeka Fuldina EcoControla, zbog čega je i ukupna ocjena morala biti smanjena. Iz istog su razloga smanjenje ukupne ocjene dobili i Kumhov Solus KH17 te Semperitov Comfort-Life 2, koje će tijekom svojeg životnog vijeka prijeći upola manju kilometražu od dugovječne Fulde. Posljednje mjesto i ocjenu nedovoljan u ovogodišnjem testiranju zaslužio je Infinity INF-030 s poražavajućim rezultatima na mokroj podlozi i u razini buke, ali i najboljim u pogledu trajnosti. Posebno vrijedi istaknuti da je u njezinu slučaju zaustavni put na mokroj podlozi od 80 km/h do nule točno 13 metara duži u usporedbi s najboljim Pirellijem.

205/55 R16

Veća dimenzija, 205/55 R16 V, pripada kompaktnoj klasi i smatra se jednom od najprodavanijih u svijetu pa su i rezultati ovdje vrlo važni. Kupci će, prema našim rezultatima, ovdje moći izabrati između pet proizvoda s ocjenom vrlo dobar ili "vrlo se preporučuje" te 10 guma koje se samo "preporučuju". Dakle, ponovno nema odlikaša, ali možemo biti zadovoljni jer nema ni guma s ocjenom negativan, a izostali su i proizvodi koji se "djelomično preporučuju". Top 5 ocijenjenih guma uglavnom čine premium brandovi Continental, Goodyear, Dunlop i Bridgestone, a od jeftinijih proizvoda u njihovo se društvo uspio ubaciti tek Semperit Speed-Life. Na suhom su dominaciju pokazali Continental ContiPremiumContact 5, Dunlop SP Sport Fast-Response i Bridgestone Turanza T001 iz "kluba vrlo dobrih", a s identičnim su im se rezultatom na ovoj podlozi pridružili Yokohama C.drive 2 i Fulda EcoControl HP iz skupine "dobrih". Kod Yokohame se, unatoč odličnom rezultatu na mokrom, problematičnom pokazala trajnost, dok je za razliku od nje za smanjenje ukupne ocjene kod Fulde kriva najgora ocjena na testu upravo na mokroj podlozi gdje se C.drive 2 pokazao odličnim. Zanimljivo, ne postoji guma s velikim slabostima na suhom pa se u ovoj kategoriji otprilike polovica testiranih proizvoda pokazala vrlo dobrim. Na mokrom se nije poskliznulo otprilike 2/3 kandidata, što je odličan rezultat pa ovdje tek spomenuta Fulda ima razloga za nezadovoljstvo. Utjecaj na potrošnju goriva u ovoj je dimenziji najbolji kod Pirelli Cinturata P7 i Hankook Kinergy Eco K425, a najgori kod Nexena N8000 koji će trošiti otprilike 6% više goriva ili 0,4 l/100 km skupocjene tekućine. Nexen je također pokazao poražavajuće rezultate i u kriteriju dugovječnosti ili trajnosti. U ovom se kriteriju najviše gubilo na ukupnoj ocjeni pa je smanjenje dobilo čak pet proizvoda. Tako veliki broj nije bio prisutan proteklih godina, no najlakše je to objasniti optimizacijom svojstava na mokrom jer se razvojni procesi u ova dva kriterija međusobno sukobljavaju. Što se tiče prijeđene kilometraže, najviše kilometara uspjet ćete napraviti ako svoje vozilo opremite u nas prilično nepoznatom gumom <C> Formula.

215/65 R16 H

Test ljetnih guma u dimenziji 215/55 R16 H poslužit će prvenstveno vlasnicima kompaktnih SUV-a kojih je i na hrvatskom tržištu iz dana u dan sve više. Njihova brojnost može se objasniti svestranošću koju nude. Riječ je o modelima koji će vas bez problema odvesti na izlet u prirodu s neizbježnim silaskom s ceste koji ipak ne smije biti prezahtjevan, ali i modelima kojih se nećete posramiti ni tijekom svakidašnjeg korištenja na gradskim cestama, gdje će upravo kompaktnost biti najveća odlika. Svestrana klasa na sebi bi morala imati i isto takvu gumu, a HAK i njegovi partneri u ovogodišnjem su testiranju pronašli najboljeg kandidata. Pritom je važnost pojedinih kriterija bila drugačije raspoređena nego kod guma koje se ugrađuju na klasične cestovne automobile. Tako je 20% ocjene odlazilo karakteristikama na suhoj , a 35% na mokroj podlozi. Buka je donosila ili oduzimala 10% bodova, kao i utjecaj na potrošnju goriva, dok je 20% ocjene bilo namijenjeno trajnosti. Kako je riječ o automobilima koji vole sići s ceste, tako je u testiranje s 5% ocjene ubačen i dodatni kriterij trakcije na klizavu terenu koji je trebao pokazati off-road mogućnosti pneumatika.

Testirano je 7 različitih modela guma, a rezultati su pokazali da se njihova kvaliteta prilično razlikuje, što je i razumljivo s obzirom na to da se u testiranje nastojalo ubaciti gume koje će predstavljati čitavo tržište, od onih nisko budžetnih do premium brandova. Dvije gume dobile su ocjenu vrlo dobar, četiri su se pokazale dobrima, dok je tek jedna pala na testu i zaslužila neprolaznu ocjenu. Pobjednicima ove dimenzije mogu se smatrati pneumatici iz Continentala i Pirellija koji nisu pokazali nikakvih slabosti na području sigurnosti. Upravo zbog toga, Continental CrossContact UHP i Pirelli Scorpion Verde mogu se posebno preporučiti jer je riječ o ujednačenim gumama koje su podjednako dobre u gotovo svim sigurnosnim kriterijima. Od guma koje se preporučuju, Goodyear EfficientGrip SUV 4x4 i Bridgestone Dueler HP Sport pokazali su manje nedostatke na mokrom, Hankook Dynapro HP je imao određenih slabosti na mokrom i u pogledu trajnosti, dok je Vredestein Sportrac 3 zaslužio smanjenje ukupne ocjene zbog problema s prekratkim životnim vijekom. Za Vredestein se može reći da je najveći gubitnik ovog testa jer je riječ o gumi koja je pokazala najbolja svojstva na suhoj i mokroj podlozi pa ju je upravo trajnost stajala ukupne pobjede na testu. Time se još jednom pokazalo koliko je važna ujednačenost u svim kriterijima testiranja, no Vredesteinu ostaje utjeha u najboljim rezultatima na suhome, gdje ostvaruje i najkraći put zaustavljanja, te na mokrome gdje pokazuje superiorna svojstva kod hidroplaninga i handlinga. Nedovoljnu ocjenu za prolaznost na našem testu pokazala je Hrvatima bliska Sava sa svojom gumom Intensa SUV koja je na mokrome potpuno razočarala pa joj je u skladu s tim i ukupna ocjena smanjena na nepreporučljivu. Primjerice, Savi će za zaustavljanje na mokroj podlozi trebati čak 13 metara više nego Continentalu. Razlog lošeg rezultata Save na mokrome tek je djelomično kompenziran dobrim svojstvima u pogledu trajnosti i utjecaja na potrošnju goriva. U dodatnom kriteriju trakcije na klizavu terenu Sava je ipak zadovoljila, kao i Hankook, dok se za Pirelli može reći da je bolje ne koristiti ga ni za lakše off road zadatke.

165/70 R14

POSEBNO SE PREPORUČUJE

Continental ContiEcoContact 5
+ dobro ujednačena guma, dobra u kriterijima sigurnosti, najbolja pri utjecaju na potrošnju goriva
-

Michelin Energy Saver
+ dobro ujednačena guma, dobra u kriterijima sigurnosti, najbolja na mokrom
-

Pirelli Cinturato P1
+ dobro ujednačena guma, dobra u kriterijima sigurnosti
-

Apollo Amazer 3G Maxx
+ dobro ujednačena guma, dobra u kriterijima sigurnosti, najbolja na mokrom
-

Barum Brillantis 2
+ dobro ujednačena guma, dobra u kriterijima sigurnosti
-

PREPORUČUJE SE

Goodyear DuraGrip
+ vrlo dobra na suhom i u pogledu trajnosti
- manji nedostaci na mokrom (smanjenje ukupne ocjene)

Fulda EcoControl
+ vrlo dobra trajnost
- manji nedostaci na mokrom (smanjenje ukupne ocjene)

Yokohama BluEarth
+ najbolja na suhom, dobra na mokrom
- nedostaci kod trajnosti (smanjenje ukupne ocjene)

Dunlop SP Streetresponse
+ dobra na suhom i pri utjecaju na potrošnju goriva
- manji nedostaci na mokrom (smanjenje ukupne ocjene)

Hankook Kinergy Eco K425
+ dobra na suhom
- manji nedostaci na mokrom (smanjenje ukupne ocjene)

Kumho Solus KH17
+ dobra na suhom i mokrom
- nedostaci kod trajnosti (smanjenje ukupne ocjene)

Firestone Multihawk
+ dobra na suhom
- manji nedostaci na mokrom (smanjenje ukupne ocjene)

Semperit Comfort-Life 2
+ dobra na suhom i mokrom
- nedostaci kod trajnosti (smanjenje ukupne ocjene)

GT-Radial Champiro Eco
+
- nedostaci na mokrom (smanjenje ukupne ocjene)

NE PREPORUČUJE SE

Infinity Inf-030
+
- loša na mokrom

205/55 R16

POSEBNO SE PREPORUČUJE

Continental ContiPremiumContact 5
+ dobro ujednačena guma, dobra u kriterijima sigurnosti, najbolja na suhom
-

Goodyear OptiGrip
+ dobro ujednačena guma, dobra u kriterijima sigurnosti, vrlo dobra trajnost
-

Dunlop SP Sport Fastresponse
+ dobro ujednačena guma, dobra u kriterijima sigurnosti, najbolja na suhom, vrlo dobra trajnost
-

Bridgestone Turanza T001
+ dobro ujednačena guma, dobra u kriterijima sigurnosti, najbolja na suhom
-

Semperit Speed-Life
+ dobro ujednačena guma, dobra u kriterijima sigurnosti
-

PREPORUČUJE SE

Pirelli Cinturato P7
+ vrlo dobra trajnost, najbolja pri utjecaju na potrošnju goriva
- manji nedostaci na mokrom (smanjenje ukupne ocjene)

Yokohama C.drive 2
+ najbolja na suhom, najbolja na mokrom
- nedostaci kod trajnosti (smanjenje ukupne ocjene)

<C> Formula
+ najbolji utjecaj na potrošnju goriva
- manji nedostaci na mokrom (smanjenje ukupne ocjene)

Uniroyal RainExpert
+ dobra na suhom i mokrom
- nedostaci kod trajnosti (smanjenje ukupne ocjene), najbučnija guma

Hankook Kinergy Eco K425
+ najbolji utjecaj na potrošnju goriva
- nedostaci na mokrom (smanjenje ukupne ocjene)

Maloya Lugano
+
- manji nedostaci na mokrom (smanjenje ukupne ocjene)

Fulda EcoControl HP
+ vrlo dobra na suhom
- nedostaci na mokrom (smanjenje ukupne ocjene)

Nokian V
+ vrlo dobra na suhom
- nedostaci kod trajnosti (smanjenje ukupne ocjene)

Nexen N8000
+
- najgori utjecaj na potrošnju goriva, najgora trajnost

Kumho Ecsta HM (KH31)
+ vrlo dobra na suhom
- manji nedostaci na mokrom (smanjenje ukupne ocjene), nedostaci kod trajnosti (smanjenje ukupne ocjene)

215/65 R16 H

VRLO PREPORUČLJIVO

Continental CrossContact UHP
+ dobro ujednačena guma, dobra u kriterijima sigurnosti
-

Pirelli Scorpion Verde
+ dobro ujednačena guma, dobra u kriterijima sigurnosti
-

PREPORUČUJE SE

Goodyear EfficientGrip SUV 4x4
+ vrlo dobra na suhom i pri trajnosti
- manji nedostaci na mokrom (smanjenje ukupne ocjene)

Vredestein Sportrac 3
+ najbolja na suhom, najbolja na mokrom
- manji nedostaci kod trajnosti (smanjenje ukupne ocjene), najbučnija guma

Hankook Dynapro HP
+ vrlo dobra na suhom, najbolja trakcija na klizavu terenu
- manji nedostaci na mokrom i kod trajnosti (smanjenje ukupne ocjene)

Bridgestone Dueler HP Sport
+ dobra na suhom
- manji nedostaci na mokrom (smanjenje ukupne ocjene)

NE PREPORUČUJE SE

Sava Intensa SUV
+
- loša na mokrom

Repozitorij