Održan okrugli stol u HAK-u "Kretanje u pravom smjeru"

Objavljeno: 20.9.2012.

U sklopu Europskog tjedna mobilnosti, Hrvatski autoklub i Grad Zagreb organizirali su jučer okrugli stol nazvan „Kretanje u pravom smjeru – Aktualni prometno održivi projekti i aktivnosti“. Europski tjedan mobilnosti obilježava se u više od 2.000 europskih gradova, od 16. do 22. rujna, po 11. put, s ciljem osvještavanja i poticanja aktivnosti građana protiv zagađenja okoliša uzrokovanog povećanjem motoriziranog prometa u urbanim sredinama.

Glavni tajnik HAK-a g. Zvonko Šmuk kazao je kako HAK aktivno i kvalitetno surađuje s Gradom Zagrebom i drugim partnerima u ovoj paneuropskoj inicijativi kao udruga vozača, želeći osigurati održivu mobilnost sugrađana i doprinijeti kvaliteti života u gradovima.

G. Alan Ordulj iz Gradskog ureda za prostorno uređenje, izgradnju Grada, graditeljstvo, komunalne poslove i promet pozdravio je u ime Grada Zagreba nazočne i zaželio im uspješan rad.

Načelnik prometne policije Policijske uprave zagrebačke g. Viktor Forjan kazao je kako je stanje sigurnosti cestovnog prometa u Zagrebu povoljno, a u županiji zagrebačkoj nepovoljnije. „U prvih osam mjeseci 2012. broj poginulih u cestovnom prometu smanjen je za 29% u odnosu na isto razdoblje 2011. Prošle godine u Zagrebu je poginulo 76 osoba, što je najmanje u posljednjih 50 godina“ kazao je g. Forjan, naglasivši kako je poražavajuće što su alkohol, prevelika brzina i ne korištenje zaštitne opreme i dalje među glavnim uzrocima stradavanja, unatoč brojnim edukativno-preventivnim akcijama. „To je posebno izraženo kod stradalih motociklista i mopedista među kojima 20% nije koristilo kacigu“ rekao je g. Forjan.

O prijedlogu unaprjeđenja, planiranja, projektiranja i regulacije biciklističkog prometa u Zagrebu i drugim gradovima, upućenom Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture, govorio je g. Alan Ordulj. „Uzor u prijedlogu su europska rješenja i domaća iskustva koja za potrebe biciklista ne oduzimaju od prostora namijenjenog pješacima nego od prostora za motorna vozila“ istaknuo je g. Ordulj.

G. Mate Kraljević, iz Prometnog i komunalnog redarstva Grada predstavio je program uvođenja video nadzora i kontrole u Zagrebu. „Projekt je pokrenut u prosincu 2011. i do sada je realiziran na 34 od planiranih 75 lokacija“ istaknuo je g. Kraljević dodavši kako je zahvaljujući tome MUP razotkrio više razbojstava u Zagrebu. „U sustavu je moguće i planirano je uvođenje nadzora prometa u raskrižjima i rezerviranim, žutim, prometnim trakama, zatim zaštita pročelja zgrada od vandalizma, na što Zagreb godišnje izdvaja više od dva milijuna kuna, te nadzor divljih odlagališta otpada, za čiju sanaciju Zagreb godišnje izdvaja pet milijuna kuna“ rekao je g. Kraljević napomenuvši kako su ti iznosi u vrijednosti jednog novog vrtića.

Dr. Marko Slavuj iz Zavoda za gradski promet Fakulteta prometnih znanosti prezentirao je rezultate provedenog istraživanja i procjene ušteda na javnom gradskom prijevozu u Zagrebu prema kojem bi se ubrzanjem protočnosti tramvajskog prometa povećao opseg te za 15 do 20% skratilo vrijeme putovanja. Uštede na smanjenju broja potrebnih tramvaja u cijeni tramvaja iznose 72 milijuna EUR, uštede na troškovima plaća radnika oko 2 milijuna EUR godišnje te u 'društvenom gubitku' u vremenu putovanja oko 180 milijuna putnika, koliko ih je ZET prevezao u 2010., čak 96 milijuna EUR godišnje.

O aktivnostima HAK-a u području nove urbane kulture mobilnosti govorio je g. Davor Georg Lisicin. Naglasio je kako je Svjetska automobilistička organizacija FIA, čiji je HAK aktivni i punopravni član, zauzela jasan stav prema Zelenoj knjizi gradske mobilnosti Europske unije i definirala platformu djelovanja sa tri temeljne aktivnosti autoklubova: promicanje poboljšanja urbane mobilnosti, zalaganje za koncept održive mobilnosti postojanjem više mogućnosti odabira za korisnike te zalaganje za rješenja koja uklanjaju normativne i druge prepreke. „HAK ima otvorenu komunikaciju sa 170.000 članova – vozača, kojima daje savjete i preporuke te je aktivan upravo u senzibiliziranju građana komunikacijom, informiranjem i edukacijom“ rekao je g. Lisicin.

Na okruglom stolu gđa. Martina Komerički Košarić predstavila je projekt ECOWILL, kojeg zajednički provode Energetski institut Hrvoje Požar i HAK kao partner, rekavši: „projekt je prisutan u 13 europskih zemalja uključujući i Hrvatsku. HAK nam je glavni partner projekta te provodi treninge Eko vožnje putem svojeg visokokvalificiranog trenerskog kadra. Do sada su u sklopu ECOWILL projekta educirana 34 trenera te naš ECOWILL tim pokriva gradove i šira područja Zagreba, Osijeka, Rijeke i Splita.“

Cilj projekta je popularizirati Eko vožnju kao moderniji, inteligentniji i sigurniji stil upravljanja automobilom, s ciljem smanjenja potrošnje goriva, a samim time i smanjenja emisija CO2 i ostalih štetnih plinova te povećanja sigurnosti u prometu. „Pod sloganom "DOK VOZIM - ŠTEDIM!" želja nam je građanima poslati poruku da je ušteda na gorivu prilikom vožnje itekako moguća te da se ujedno čuva okoliš i smanjuje rizik od prometnih nezgoda. Tijekom trajanja projekta plan je provesti kroz treninge Eko vožnje minimalno 500 vozača, a educirati što više građana o mogućnostima koje Eko vožnja pruža“ kazala je gđa. Komerički Košarić, uputivši zainteresirane na posebnu internetsku stranicu na kojoj se mogu pronaći sve informacije o projektu i treninzima, kao i kratke smjernice o Eko vožnji.

Dr. Sinan Alispahić, voditelj trenera Eko vožnje istaknuo je „velike mogućnosti koje pruža Eko vožnja, pogotovo u današnje vrijeme kada je cijena benzina toliko visoka, a zaštita okoliša svakako postala prioritet održivog prometa i načina života“. Dosadašnji treninzi su pokazali prosječnu uštedu od oko 2 l goriva na 100 km. „Ako to prevedemo u brojke na godišnjoj razini, prosječna ušteda za građane samo za gorivo iznosi između 2.500-3.000 kuna, a za tvrtke se ta brojka penje i do 1,5 milijuna kuna ako se radi o flotama od 200-tinjak automobila“ naglasio je dr. Alispahić.

Iz Zagrebačkog Holdinga – Podružnice ZET nazočnima se obratio g. Zvonko Biloš koji je govorio o prednostima korištenja stlačenog prirodnog plina, CNG-a. „60 autobusa koji koriste CNG i zadovoljavaju uvjete euro 5 norme vrijednosti ispušnih plinova, nabavljenih 2009., do sada je prešlo gotovo pet milijuna kilometara u Zagrebu, bez značajnijih problema ili kvarova“ naglasio je g. Biloš.