Crash test

Vožnja bez sigurnosnog pojasa

Objavljeno: 21.11.2012.

Hrvatski autoklub objavilo je danas rezultate crash testa koji je empirijski provjerio rizike od korištenja i ne-korištenja sigurnosnog pojasa u vozilu, a provelo ga je nekoliko europskih autoklubova, među kojima je i Hrvatski autoklub.

U Hrvatskoj je u automobilima 2011. poginulo 215 osoba, a od toga 88, ili 41 posto nije koristilo sigurnosni pojas. To je alarmantno zna li se da je vezanje pojasa obavezno po Zakonu o sigurnosti cestovnog prometa, i to na svim sjedalima na kojima su pojasevi ugrađeni. S obzirom na zakonsku obvezu i kaznu od 500 kuna, te da se veći dio putnika ipak pridržava te mjere, visoki broj poginulih u vožnji bez pojasa govori samo o jednome - da je mnogo rizičnije voziti se ako vozači nisu vezani pojasom. Autoklubovi su odlučili provjeriti te rizike.

Kao automobil u kojem smo simulirali sudar poslužila je prethodna generacija Opel Astre koja je na EuroNCAP testiranju zaradila maksimalnih pet zvjezdice. Pratili smo što se s testnim lutkama događa kad su vezane i kad nisu vezane sigurnosnim pojasom, uz brzinu od 64 km/h koja odgovara EuroNCAP testiranjima.

Rezultat jednostavnog testa vidljiv je na fotografijama, kao i na video snimci: dvije lutke koje nisu bile vezane sigurnosnim pojasevima letjele su automobilom i na kraju ostale zaglavljene. U HAK-u ističu kako se nakon udara tijela počinju kretati, prvo koljena udaraju plastičnu armaturu ispod instrumentne ploče (sila udara odgovara kompresivnoj sili od 800 kg na svaku nogu), potom glava lutke udara u strop i vjetrobransko staklo (nastaju i ozljede kralježnice). Prsa probijaju zračni jastuk i udaraju u upravljač. Dok se putnik na prednjem sjedalu zaustavlja na zračnom jastuku, vozač sa zračnog jastuka klizi na prozor. U sljedećoj fazi i putnik probija zračni jastuk te udara u plastičnu armaturu. Na kraju, obje lutke vraćaju se unatrag udarajući jedna drugu u glavu.

Kad su putnici vezani, pri sudaru od 64 km/h njihove su ozljede lagane te uključuju manja nagnječenja i udarce. Bez pojasa vrlo je izvjesno da bi vozač izgubio život, dok je situacija za suvozača tek nešto bolja - najteže su i po život opasne ozljede prsa i glave. Obje lutke su zbog udara u plastiku armature ostale zaglavljene i izvjesno je kako bi ljudi koji bi preživjeli ovakvu nesreću pretrpjeli trajne ozljede s invaliditetom nogu i kukova.

Podsjetimo, 2009. autoklubovi su napravili isti test pri brzini od 30 km/h, što je brzina pri kojoj se zračni jastuk nerijetko još ne otvara (minimalna deakceleracija za njegovo otvaranje mora biti 10g). U autima je bila samo jedna lutka, ona na mjestu vozača. Pri samo 30 km/h nevezana osoba imala bi smrtno opasne posljedice jer - ako se ne aktivira zračni jastuk - teško stradavaju prsni koš, koji udara u upravljač, i glava koja udara u vjetrobransko staklo. Po život bi bile opasne i teške ozljede vratne kralježnice. Pri toj brzini vezana osoba ne bi imala nikakve ozbiljnije posljedice.

Dodaju li se svemu tome i nevezani putnici na stražnjoj klupi, već pri srednje snažnom sudaru nastaje tragedija. Stoga u HAK-u i ovom prilikom upozoravaju vozače - vežite se na prednjim i stražnjim sjedalima jer će vas, u suprotnom, gotovo bezazleni sudar možda trajno ozlijediti. Osigurajte u sjedalicama svoju djecu, utječite na sve putnike u vozilu da se vežu. Možda će komfor malo trpjeti, ali ćete biti mnogo sigurniji.

U HAK-u naglašavaju kako je u Hrvatskoj u 2011. prema podacima MUP-a od ukupnog broja prekršaja bilo 10,7% prekršaja vozača i putnika koji nisu bili vezani. HAK-ovci su u nedavnom vizualnom prebrojavanju vozača i putnika koji nisu koristili sigurnosni pojas u Aveniji Dubrovnik u Novom Zagrebu, na semaforu blizu zgrade HAK-a gledali automobile koji su u tom trenutku stajali te zbrajali samo one vozače i putnike za koje su pogledom bili sigurni da koriste ili ne koriste sigurnosni pojas. Tijekom sat vremena izbrojali su 480 vozila s ukupno 716 vozača i putnika, od čega čak 400 osoba nije bilo vezano. Na stražnjoj klupi bilo je 48 nevezanih i samo 16 vezanih putnika. Svi automobili bili su noviji tipovi, s ugrađenim stražnjim sigurnosnim pojasevima.

Prema rezultatima međunarodnog znanstvenog-istraživačkog projekta SARTRE 3 iz 2003., u kojem su sudjelovali i naši vozači, dobiveni su zabrinjavajući podaci. Čak 33% tadašnjih sudionika istraživanja iz Hrvatske smatralo je kako vezanje sigurnosnim pojasom nije nužno ako voze oprezno, te je Hrvatska bila rangirana kao 23. od ukupno 24 zemlje-sudionice. Iako su se u proteklih desetak godina ti stavovi zasigurno promijenili nabolje, u HAK-u i dalje ponavljaju: vozači, vežite pojas, ne zbog kazni nego prvenstveno zbog vlastite sigurnosti – za to je potrebno samo dvije sekunde.