Je li roditeljima važna sigurnost djece u prometu?

Provjera prijevoza djece u automobilima

Objavljeno: 21.2.2013.

Hrvatski autoklub objavio je zabrinjavajuće rezultate provjere prijevoza djece automobilima u vrtić, provedenog tijekom siječnja u pet vrtića u Zagrebu, Osijeku i Rijeci. Rezultati provjere su porazni, roditelji u gotovo 70 posto slučajeva ne prevoze djecu ispravno. Glavni tajnik Hrvatskog autokluba, g. Zvonko Šmuk pozdravio je prisutne, a na predstavljanju rezultata provjere bila je nazočna i pravobraniteljica za djecu gđa. Mila Jelavić, predstavnik Ravnateljstva policije g. Josip Mataija te gđa. Dijana Uljarević iz udruge RODA.

HAK je proveo terensku provjeru načina prijevoza djece, neposrednim vizualnim uvidom na prilazima vrtićima od 07:00 do 08:30 ujutro. Evidentirali smo ukupno 105 automobila, i to samo one slučajeve u kojima smo bili potpuno sigurni kakav je prijevoz djece, kazao je g. Damir Novak iz HAK-a, dodavši kako su vremenski uvjeti tijekom provjere bili su zimski: magla, sumrak i poledica, što povećava rizike u vožnji.

Pokazalo se kako je u 67 posto slučajeva prijevoz djece bio nepropisan i opasan način jer su djeca bila u autosjedalicama ali nisu bila vezana, jer su bila prevožena na prednjim sjedalima, jer su bila vezana samo sigurnosnim pojasom koji im prolazi uz vrat, jer su stajala između dva prednja sjedala ili se nalazila nevezana pokraj prazne dječje autosjedalice, rekao je g. Novak. Samo 35 djece bilo je ispravno vezano, a čak 71 dijete neispravno.

Uobičajena roditeljska objašnjenja za ove postupke su kako je vrtić blizu kuće te je vožnja kratka i spora pa je korištenje autosjedalice nepotrebno, ili roditelji procjenjuju kako je dijete najsigurnije u roditeljskom naručju ili mu je neudobno u autosjedalici. Nažalost, roditelji nisu svjesni kako se u slučaju sudara dijete teško deset kilograma, pri brzini kretanja automobila od 50 kilometara na sat, kreće težinom čak 40 puta većom te ga je nemoguće zaštititi – osim autosjedalicom, istaknuo je g. Novak.

Većina djece u cestovnom prometu u Hrvatskoj danas stradava u automobilima, kao putnici i u punoj kontroli svojih roditelja, a ne kao pješaci ili biciklisti, što potvrđuje i ova HAK-ova provjera, rekao je g. Mataija. „Iako nam se opće stanje sigurnosti već četiri godine zaredom poboljšava, zabrinjavajuće je što nam djeca i dalje stradavaju kao putnici u vozilima. To je neprihvatljivo jer bi tada djeca trebala biti najsigurnija“ kazao je g. Mataija, zaključivši kako je loše ukoliko tek policija represivnim djelovanjem navede roditelje na brigu o svojoj djeci u prometu.

Gđa. Uljarević iz udruge RODA predstavila je aktivnosti udruge kazavši kako od 2004. udruga educira roditelje o pravilnom korištenju autosjedalica, u posljednje vrijeme i u suradnji s MUP-om, te ove godine planira proširiti suradnju i na medicinsko osoblje. „Roditelji su najzaslužniji za sigurnost svoje djece“, zaključila je gđa. Uljarević.

Pravobraniteljica za djecu gđa. Mila Jelavić istaknula je kako, nažalost, roditelji često nisu svjesni da se skrb o djetetu odnosi i na pravilan način prijevoza djece u vozilu, što je i zakonska obveza. „Pozivam MUP da, uz prekršajne kazne roditeljima koji nepravilno prevoze djecu temeljem Zakona o sigurnosti cestovnog prometa postupaju i temeljem Obiteljskog zakona. Prijava Centru za socijalnu skrb može se uputiti i za prekršaje koji mogu imati lakše posljedice, pa bi neodgovorni roditelji mogli dobiti i opomenu za nevezivanje djece ili nepravilno prevoženje jer je to neodgovorno ponašanje i svjesno ugrožavanje sigurnosti djeteta“ kazala je gđa. Jelavić.

Pravobraniteljica za djecu istaknula je i problem pušenja u vozilu u kojem se prevozi dijete jer se s takvim ponašanjem zdravstveno šteti djeci ali je i smanjena koncentracija vozača na promet te sigurnost djece postaje upitna, slično kao kada se koriste mobiteli tijekom vožnje.

„Pozivam roditelje da vode računa kako se ponašaju u prometu jer predstavljaju model ponašanja za vlastitu djecu koja ih kopiraju. Roditelji koji se osobno pravilno ponašaju u prometu i koji su upoznali djecu s osnovnim pravilima ponašanja u prometu imaju velike šanse da će i njihova djeca tako postupati“, zaključila je gđa. Jelavić.

Tijekom predstavljanja rezultata demonstriran je i novi preventivno-edukativni program HAK-a „Vidi i klikni“, uz sudjelovanje djece iz Dječjeg vrtića Utrina. Program je usmjeren na usvajanje praktičnih informacija, spoznaja i znanja o sigurnom načinu ponašanja u prometu, prepoznavanju karakterističnih opasnosti kojima su djeca izložena, korištenju nogostupa, sigurnom prelasku ceste, prepoznavanju znakova koje u prometu daju vozači te propisnom i sigurnom sjedenju u vozilu i korištenju sigurnosnih pojasa. Program uključuje i roditelje te je prepoznat kao obiteljska edukacija.

Pravilno korištenje autosjedalice, istaknuto je tijekom provjere, smanjuje rizike smrtnog stradavanja dojenčadi za 71 posto a male djece za 54 posto.

Zakon o sigurnosti prometa na cestama obvezuje vozače na korištenje autosjedalica jer propisuje da vozač motornog vozila može prevoziti dijete mlađe od pet godina samo na stražnjim sjedalima i to u posebnoj sigurnosnoj sjedalici, koja je za vozilo pričvršćena sigunosnim pojasom vozila ili posebnim kopčama u vozilu. Također Zakon utvrđuje i kako vozač motornog vozila može prevoziti dijete starije od pet godina, a mlađe od 12 godina samo na stražnjim sjedalima, a dijete mora sjediti na posebnom postolju prilagođenom njegovoj visini tako da se može vezati sigurnosnim pojasom na tri točke vezivanja. Ako se dijete veže sigurnosnim pojasom na dvije točke vezivanja nije potrebno koristiti posebno postolje za sjedenje. Predviđena kazna za nepoštivanje ovih odredbi je 500 kuna.