Vozači u zimi bez nužne opreme

Objavljeno: 4.2.2015.

Oštra zima s niskim temperaturama, može vozačima zagorčati život jer onemogućuje pokretanje motora, izaziva smrzavanje rashladne tekućine, brava na vratima ili ručne kočnice ili neki drugi problem. Priprema automobila za zimu je zato vrlo važna.

Hrvatski autoklub proveo je anketu kojom je provjerio koliko su naši vozači usvojili ove informacije i kakve su im navike u zimskom razdoblju. U anketi provedenoj putem internetske stranice HAK-a od 15. prosinca do 5. siječnja sudjelovalo je 616 posjetitelja, većinom muškaraca mlađe i srednje životne dobi, koji voze automobil star do deset godina i većinom žive u gradovima većim od 10.000 stanovnika.

Velika većina, njih 91%, smatra da su vozači koji redovito brinu o svojem automobilu. Pokazalo se kako, međutim, njih 10,5% ne odlazi redovito kod svog mehaničara provjeriti stanje automobila, a čak 23,3% uopće na provjerava ispravnost akumulatora prije zime. S druge strane čak 91% sudionika provjerava otpornost na smrzavanje rashladne tekućine prije zimskog razdoblja, u servisu (52%), ili sami (39%) - spoznaja o vrlo štetnom utjecaju smrzavanja rashladne tekućine na motor očito je raširena među našim vozačima.

Opći pregled motora smatraju manje važnim jer petini to nije dio uobičajene rutine pripreme automobila za zimu. No, pohvalno visokih 77% sudionika koristi zimske gume na svim kotačima i u tome, očekivano, prednjače oni iz kontinentalne Hrvatske. Na ljetnim gumama zimi vozi 7% sudionika, od čega 76% njih dolazi iz Istre i primorja te Dalmacije. Na kompromisno rješenje s cjelogodišnjim gumama odlučilo se 11% sudionika ankete, dok zimske gume samo na pogonskim kotačima koristi njih 5%.

U HAK-u naglašavaju kako vozači pritom trebaju voditi računa o stanju guma jer zimske gume potrošene do zakonskog minimuma bitno narušavaju sigurnost vožnje. Ipak, 6% sudionika uopće ne vodi računa o stanju guma i dubini profila. Većina provjerava dubinu profila prilikom svake zamjene guma (66%), dok 28% čini to samo kad se guma naočigled potroši. Treba naglasiti da na gumama postoje oznake koje označavaju potrošenost gume, no preporučljivo ih je zamijeniti kad dubina profila padne na 3-4 milimetra. Istraživanja pokazuju da je zaustavni put vozila s gumama dubine profila 4 milimetra na snijegu s brzine od 50 km/h 4 metra duži od vozila s novim zimskim gumama, no čak 6 metara kraći od vozila s gumama dubine profila od 1,6 milimetara.

U anketi je istraženo i kakvu zimsku opremu naši vozači imaju uz sebe u automobilu. Strugalicu za led pronašli bi kod gotovo 90% sudionika. Pri tome je svaki treći od njih iz Istre i primorja te Dalmacije, a ostatak iz kontinentalne Hrvatske. S visokim postotkom (50%) zastupljena je i tekućina za odmrzavanje brava i vjetrobranskog stakla, što govori kako su vozači većinom opremljeni tek za malo jači mraz u gradu. O tome što bi se moglo dogoditi na duljem putovanju očito malo tko razmišlja, a posebno mlađi vozači (do 35 godina), unatoč tome što su, prema rezultatima naše ankete tijekom blagdana u najvećoj mjeri putovali izvan mjesta prebivališta do destinacija udaljenih više od 100 kilometara.

Na put duži od 500 kilometara tijekom blagdana odlučila se petina sudionika, od čega je samo 12% u automobilu imalo svu navedenu opremu (strugalicu za led, lance, kablove za posuđivanje struje, sprej za odleđivanje i deku). Ukupno gledajući, kablove za posuđivanje struje nema 62% anketiranih, priručnu lopatu za snijeg 72%, a toplu deku 58%.

Relativno je veliki broj sudionika koji ima u pričuvi lance za snijeg (44%). Štoviše, od onih koji imaju lance za snijeg, 68,5% ima zimske gume na svim kotačima, 12,8% ljetne gume, 13,2% cjelogodišnje, a 5,5% zimske gume samo na pogonskim kotačima. Pritom u korištenju lanaca nema spolnih razlika, ali ima regionalnih. Tako sudionici iz primorskog dijela Hrvatske i Istre u većini imaju u pričuvi lance za snijeg, ali i većina njih vozi zimi samo na ljetnim ili cjelogodišnjim gumama, što je, s obzirom na klimu, i očekivano.

Osim opreme, HAK-ovce je zanimalo i kakve su navike vozača kad je riječ o čišćenju automobila jer sol kojom se posipavaju ceste u kombinaciji s vlagom stvara idealne uvjete za progresiju korozije pa je za očekivati da vozači zimi češće peru automobil. Anketa pokazuje da najveći broj sudionika (39%) pere automobil jednako često kao i u ostatku godine. Češće nego inače u praonicu odlazi njih 23%, dok 40% odlazi rjeđe nego inače ili čekaju ljepše vrijeme svjesni da će automobil ionako brzo uprljati.

U HAK-u zaključuju kako postoji disproporcija između činjenice da se 91% sudionika izjasnilo kako redovito brine o svojem automobilu tijekom zimskog razdoblja i odgovora koje su davali na pitanja izravno vezana uz pripremu i održavanje automobila. Drugim riječima, vozači su skloni tvrditi da brinu o automobilu, a zapravo neke stvari ne rade uopće ili ne u dovoljnoj mjeri. Što se tiče opreme u automobilu, anketa pokazuje kako većina nije spremna na prave hladnoće i snijegom zametene ceste, a među njima ima puno onih koji putuju na dulje relacije. U HAK-u stoga preporučuju vozačima neka više brinu o automobilima i nabave potrebnu zimsku opremu kako bi bili sigurniji na putu.