Sigurnost u prometu

Zagušeni Zagreb i neiskorišteni potencijali

Kako poboljšati promet u metropoli

Strateško razmišljanje o prometu u metropoli trebalo bi više u obzir uzimati javni prijevoz i razvoj biciklističke mreže, odnosno činjenicu da prometnice napučene automobilima treba rasteretiti.

Vozite li svakodnevno zagrebačkim prometnicama vjerojatno ste puni ideja kako popraviti stanje kojem svjedočite. Stojite u prometnoj gužvi i pitate se kako stići brže na odredište . Zakrčenja u Zagrebu su česta, osobito u trenucima vršnog opterećenja, u jutarnjim i popodnevnim satima kad se vozi na posao i s posla. Tada ulice u samom središtu grada, Vukovarska, Držićeva ili Heinzelova, postaju poput košnice pune pčela.

Svaka sekunda je ključna

Hitna medicinska služba i promet

Stručnost osoblja hitne pomoći je visoka, ali u sustavu pružanja pomoći unesrećenima u prometu ima prostora za poboljšanja. Od autocesta na kojima je zbog njihove konstrukcije gotovo nemoguće prijeći na suprotni trak i pomoći unesrećenima, do potrebe za objedinjavanjem i brzim ažuriranjem informacija žurnih službi, osobito hitne pomoći i vatrogasaca.

Često ih se kritizira, vrijeđa i proziva jer situacije u kojima djeluju u pravilu su stresne ljudima kojima pomažu ili onima u njihovoj blizini. U svome radu vidjeli su doslovno sve, svjedočili patnjama, boli i smrti, događajima koji ostavljaju traga na ljudskoj psihi, no oni i dalje savjesno te vrlo stručno svaki dan obavljaju humani posao spašavanja ljudskih života.

Bolji asfalt može smanjiti i do 40 posto nesreća!

Kvaliteta cesta i sigurnost

Često se u nas u asfalt postavlja agregat koji je iznimno bogat vapnencem, a upravo se vapnenac brzo nakon postavljanja ishaba i postane gladak. Tada vapnenac iz unutrašnjosti izlazi na površinu te s kišom nastaje sloj iznimno skliske emulzije. I zato treba biti iznimno oprezan u prvim trenucima kiše, posebice ljeti nakon duljeg sušnog razdoblja. Jer tih prvih 10 do 15 minuta na cesti, koliko je obično potrebno da se ispere taj masni i skliski sloj, opasno je kao i poledica i mraz po zimi.

Vozači, ali i drugi, dobro znaju za uzrečicu: “dobra guma glavu čuva”  i koliko je ona točna. Mnogo se pisalo o kvaliteti i značajkama guma, od ljetnih, zimskih, pa sve do tzv. univerzalnih, no mnogo manji broj vozača je svjestan druge, mnogo veće opasnosti na cesti, a to je - loš asfalt. Ne da je jednako bitan, nego je asfalt još i važniji u sigurnosti prometa od guma.

Osiguranja

Pazite na izbor osiguratelja!

Promjene u osiguranjima automobila

Možemo upozoriti vlasnike/korisnike vozila da kod izbora osiguratelja posvete posebnu pozornost solventnosti osiguratelja jer im njegov stečaj može nanijeti veliku štetu.

Nedavno izglasan i na snagu stavljen zakon o izmjenama i dopunama zakona o obveznim osiguranjima u prometu (ZIDZOP) treća je izmjena istog Zakona nakon 2005. godine i donosi znatne promjene koje se izravno tiču osiguranika/ vlasnika vozila i vozača.

Testovi

Estetika prostora

Citroën C3 Picasso HDi 90 Selection

Redizajniranje nekog automobila često je prilika da se na njemu izvrše određene korekcije, koje oku često i nisu vidljive, a pridonose povećanju kvalitete. Estetika C3 Picassa nije mnogo izmijenjena - i dalje je to neobičan i simpatičan monovolumen. Unatoč manjim dimenzijama, Citroenov automobil idealan je za obitelji s, recimo, dvoje djece. Prtljažnik je korektnih dimenzija, a unutrašnjost je prostrana i prozračna.

Tehnika

Nije sve tako zeleno!

Automobili - mjere štednje

Mnogo je toga što proizvođači automobila reklamiraju kao zelene tehnologije koje štede gorivo. Mnogo toga, međutim, poput start/stop sustava uglavnom služi za friziranje brojki o prosječnoj potrošnji i upitne je praktične vrijednosti.

Koliko jedna politička odluka može usmjeriti razvoj autoindustrije najbolje dokazuje Uredba (EZ) br. 443/2009 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. travnja 2009. godine. Ona, između ostalog, propisuje da do 2015. godine proizvođači automobila moraju smanjiti prosječnu emisiju CO2 novih automobila na 130 g/km. Iako je i prije bilo pokušaja da se proizvođače dovede u red po pitanju emisije CO2, ova se uredba pokazala posebno učinkovitom.

Sigurnost

U servisima ništa novo

Cijene automobilskih dijelova

Naše istraživanje je pokazalo da cijene rezervnih dijelova nisu osobito padale posljednjih godina, unatoč krizi u autoindustriji. Ponekad jeftiniji dijelovi za neki automobil skrivaju pravu istinu, jer se ona krije u visokoj cijeni servisa zbog mnogo radnih sati.

Od HAK-ova zadnjeg istraživanja o cijenama dijelova i usluga u ovlaštenim servisima prošlo je više od četiri godine. U međuvremenu smo pristupili Europskoj uniji, tržište novih automobila se više nego prepolovilo, neki zastupnici su stavili ključ u bravu, a ovlašteni servisi u manjim sredinama jedva drže glavu iznad vode.

Društvene teme

U Sloveniji veća zarada s vinjetama

Vinjete na autocestama

Iskorištenost hrvatskih autocesta povećat će se u turističkoj sezoni, ali u jesenskim i zimskim mjesecima promet na A1 će biti rijedak. Mogu li vinjete riješiti taj problem? Primjer susjeda pokazuje da cestari mogu više zaraditi i da promet može biti sigurniji. To je okvir za razmišljanje o hrvatskim uvjetima - možda nekom budućem koncesionaru.

Pred nama je nova i sasvim sigurno uspješna turistička sezona. Hrvatsko gospodarstvo u nadi je kako će slike nepreglednih kolona turista na hrvatskim cestama postati svakodnevica već od kraja lipnja, a koje bi trebale trajati sve do (najmanje) rujna.

Domoljublje je čestitost i poštenje

Hrvatski patriotizam

Nemoralno ponašanje najviše govori o tim ljudima i mislim da je javnost prepoznala ispraznu domoljubnu retoriku te da se danas domoljublje procjenjuje prema djelima, a ne prema riječima - zaključio je doc. dr. sc. Nino Raspudić.

Patriotizam je danas na domaćoj političkoj sceni sigurno jedna od najintrigantnijih tema, pogotovo nakon nedavnog ulaska Hrvatske u EU. Međutim, korijeni termina koji označava ljubav prema domovini sežu u daleku prošlost te se definicija patriotizma tijekom vremena mijenjala. Tragovi modernog tumačenja sežu u razdoblje nakon Francuske revolucije, kada se počeo razvijati patriotizam vezan uz naciju, a patriot je bio čovjek koji je volio i poštovao svoju državu. Odnosno, patrioti su bili oni ljudi koji su se opirali Crkvi i feudalizmu...

Pravo na (g)rad

Druga strana turizma

Dubrovnik i Split su primjeri gradova u kojima je turizam polako preuzeo kontrolu nad svakodnevnim životom. Njihove gradske jezgre su izvan sezone puste, stanovi služe samo za iznajmljivanje, a stare obrte zamijenile su suvenirnice.

Petak, 12. srpnja. Uskim uličicama Dioklecijanove palače toliko se sporo kretalo da ste komotno mogli čitati knjigu praveći svakih pola minute sitni korak u masi ljudi. Na središnjem antičkom trgu Peristilu nisu se vidjele novoobnovljene kamene ploče od gomile nogu koje su stupile na njih. Turisti su visoko dizali aparate kako bi mogli fotografirati, a da im nečija glava ne uđe u kadar. Domaći, koji su se silom neke neodgodivosti našli u gradu, javljali su drugima da je centar zakrčen i da ne dolaze ako ne moraju.

Pomažu hrabro srce i volja

Preživjeti najteže bolesti

Sa zloćudnom bolešću čovjek se ne može boriti drugačije nego korak po korak, od pregleda do pregleda, od operacije do operacije, stalno mobilizirajući svoju snagu i motiv za izlječenje, svjedoče i bolesnici i liječnici.

Zloćudne bolesti i danas su jedno od najtežih iskušenja za čovjeka. Iako je medicina već mnogo napredovala, suočiti se s takvom dijagnozom znači “stati na rub ponora”, doći u situaciju kada slijedi borba na život i smrt. Ipak, ima sve više ljudi koji su uspješno preboljeli rak pa su nas zanimala njihova iskustva i razmišljanja.

Znaju što žele, čak i više nego odrasli

Životne prekretnice mladih

Četiri mlade djevojke i četiri životna plana. Šteta je, međutim, što većina njih svoju karijeru vidi u inozemstvu. Čini se da hrvatski obrazovni sustav sve više stvara platformu za uspjeh u Kanadi, Njemačkoj...

Pitamo li se o čemu razmišljaju mladi čije dileme i životne želje najčešće ostaju mala, zatvorena priča obiteljskoga doma? Nitko ih javno s ozbiljnom namjerom nije pitao što misle o seksualnom odgoju u školama i ozakonjenju istospolnih zajednica, kamoli štogod smislenije, na primjer o izlasku iz krize. A svi su već valjda uvjereni da su mladi primorani lokalne izbore promatrati kao igru rezerviranu samo za one iznad 18. Bez prava na glas čak i izvan samog birališta.

Prva fuzijska elektrana 2035. godine

Hrvatski znanstvenici rade na velikom projektu

Za razliku od cijepanja atomskih jezgara - fisije - na čemu se temelje nuklearne elektrane, termonuklearne elektrane - a prva bi trebala proraditi za dvadesetak godina u Europi - temeljit će se na kontroliranoj fuziji koja je sada moguća samo u zvijezdama poput Sunca. Na Zemlji, u uređaju za fuziju, temperatura će biti do 150 milijuna stupnjeva - deset puta viša od one u središtu Sunca.

Bliska budućnost nosi napredak: električna će se energija dobivati iz termonuklearnih elektrana i bit će to princip budućnosti, mnogo izdašniji i sigurniji od klasičnih nuklearki. Umjesto cijepanjem atoma - fisijom - u nuklearnom reaktoru, energija će se dobivati fuzijom. Fuzija se događa u termonuklearnoj bombi, a u prirodi u Suncu, ali dosad nije bila moguća kontrolirana fuzija na Zemlji u korisne svrhe. No postupci i materijali su napredovali pa se u francuskom Cadaracheu kod Marseillea od 2007. godine gradi Međunarodni termonuklearni eksperimentalni reaktor (International Termonuclear Experimental Reactor, ITER), na čemu surađuju Europska unija, SAD, Rusija, Indija, Kina, Koreja i Japan.

Ova profesija nije avanturizam

Zanimanje kaskader

Bez obzira na to što nekome to može izgledati banalno, za ovu struku treba puno rada, iskustava i akumuliranih znanja pa tek pojedinci dođu do statusa da s njima ne bude problema na setu snimanja filma, igrane serije ili reklame i koji su u stanju učiniti ono što pred njih postavi produkcija - objašnjava Aldo Tončić, predsjednik Ogranka kaskadera pri Društvu hrvatskih filmskih djelatnika.

Dakle, kao mladi neiskusni nadobudni šminker početkom 90-ih kupim Vespu koju u podne preuzmem u Maksimirskoj. Sat i pol poslije već sam u Traumatološkoj bolnici na obradi jer sam previdio jedan blagi zavoj, zahvatio šljunak i nosom zastrugao po vrlo neudobnoj podlozi. što sam trebao poduzeti, kako spriječiti previd ili barem ublažiti posljedice neslane nezgode, ne bez srama i skrušeno, pošto sam u društvu autoriteta, pitam Aldu Tončića.

Opasni vrući ljetni dani

Kako izbjeći toplotni udar

Visoke temperature su često opasne za ljudsko zdravlje. Osobito kritično zna biti u kokpitima automobila kad vrućina opterećuje vozača ili kad vozač pretjera s uporabom klima-uređaja i radikalno snizi temperaturu.

Iako se s vremenom nikad ne zna, ljeto je počelo, a s njime i vrući dani za koje ne treba zanemariti. Posebice jer ljetne vrućine mogu biti prijetnja ljudskom zdravlju, na što upozoravaju i liječnici. Ako je suditi prema prijašnjim godinama, ljeta su u Hrvatskoj u prosjeku bivala toplija, a nemalo je bilo i onih ekstremno vrućih. Neke zapadnoeuropske zemlje čak provode zabrane fizičkog rada u podnevnim satima ljudima čiji posao zahtijeva rad na otvorenom poput građevinara, komunalaca, cestara i drugih.

Kultura

Ljepotica na obali Drave

Osječka tvrđa

Osim visoke spomeničke vrijednosti, Tvrđa se doima i kao mjesto života pa je svakako razgledajte, osobito ako vam Osijek nije daleko .

Gledajući skupinu američkih turista, od kojih se i najmlađi sjeća velike depresije s kraja dvadesetih godina prošlog stoljeća, na Trgu Svetog Trojstva u osječkoj tvrđi čovjek, ne može da ne konstatira: a) ovi ljudi imaju nevjerojatnu motivaciju, b) lijepo je biti američki umirovljenik, koji za razliku od hrvatskog kolege ne mora u obližnjem kontejneru tražiti plastični izvor zarade, c) kakvu god rutu turistički djelatnici isplanirali živahnim djedicama i bakama s drugog kraja svijeta, Tvrđa je sigurno jedan od pogodaka.

Gastronomija

Ljeto je i na stolu

Gastronomija

Najtoplije godišnje doba zahtijeva i malo drugačiji jelovnik, a upravo o tome je brigu vodio naš kuhar Berislav Lacković. Nabavite namirnice, pratite njegove savjete i uživajte u pripremi obroka

Intervjui

I danas živim budućnost

Rajko Dujmić, glazbenik

Gotovo svi velikani glazbe morali su dati mjesta vremenu, da nakon puno godina budu jednako dragi ljudima koji ih slušaju i ljube kao i u vrijeme nastanka strasti - smatra Rajko Dujmić, glazbenik, skladatelj i glavni hitmejker Novih fosila.

Rajka Dujmića ne treba posebno predstavljati. Jedan od najplodnijih hrvatskih skladatelja i autor nebrojenih besmrtnih hitova ovjenčao se nedavno, između ostaloga, i priznanjem za životno djelo, što će mu zasigurno priznati i oni koji možda i nisu strastveni ljubitelji njegove glazbe.

Ostalo - Pravni savjeti

Zabranjeno, ali ne i kažnjivo

Pravni savjeti

Zakon, dakle, propisuje ograničenje u pogledu brzine koje se odnosi na mladog vozača. Međutim, ponašanje mladog vozača suprotno tom ograničenju nije prekršaj i nema kazne!

Postali ste vozač u zemlji Europske unije, a da se niste ni milimetra pomakli. Čestitamo! Pomakla se granica. Neka se barem nešto pomiče. Pomak prema redu, radu, disciplini? Većina vozača čim bi zagazila na asfalt ili kaldrmu zemlje koja je već bila “u Europi” beziznimno i začudno bi do neprepoznatljivosti transformirala svoje vozačke navike.

Testovi - Renault Clio

Zasluženi uspjeh

Renault Clio 0,9 TCe Dynamique

Ako je Clio treće generacije Renaultu bio škola, a bio je, onda su Francuzi doista nešto naučili. Shvatili su da male gradske automobile ne prodaje samo solidnost izrade, već i dizajn. U Cliu četvrte generacije tako su se napokon susreli svi važni sastojci za uspjeh. Pokazuju to i brojke s europskog tržište gdje je Clio ušao u Top 3 najprodavanijih automobila.

Testovi - Toyota Corolla

Zbogom skromnosti

Toyota Corolla

Ambiciozna nova Corolla pokušava se i vizualno približiti kupcima. Kvaliteta i štedljivost odavno su dio Toyotina kurikuluma.

Mnogi su već komentirali kako je Corolla nalik na veći Avensis, a mi bismo tome dodali jednu malu ogradu. Naime, čini nam se kako je Corolla ipak atraktivniji automobil, kompaktniji i moderniji - barem što se estetike tiče. Svi ostali Toyotini sastojci su prisutni, od ne uvijek i uspjelog koketiranja tradicionalnog i modernog u unutrašnjosti pa do dojma u vožnji da sjedite u kvalitetnom i neuništivu automobilu.

Testovi - Nissan Juke

Mali veliki svijet

Nissan Juke 1,6 N-TEC

Juke je već neko vrijeme na tržištu i donedavno nije imao ozbiljnog konkurenta. Dolazak Renault Captura i Peugeota 2008 dokazuje koliko je dobar posao napravio kad se i drugi proizvođači uključuju u segment malih SUV-ova ili crossovera. U čemu je formula uspjeha Nissan Jukea? Možda prije svega u činjenici da i ljudima s manje novca omogućuje da sjednu u SUV. Pogon na sva četiri kotača nije nužan, kao i u našem testnom automobilu. Povišeni položaj sjedenja i razmak od tla vozaču nude već dva ispunjena uvjeta zbog kojih će se u Jukeu osjećati kao i u bilo kojem drugom SUV-u.

Testovi - Škoda Octavia

Vrlina koliko hoćete

Škoda Octavia 1,6 TDI Elegance

Neovisno o kojoj se generaciji Škode Octavije radi, u jedno uvijek možete biti sigurni, a to je nevjerojatna ponuda prostora. Kompaktna Škodina limuzina dimenzijama se približila srednjoj klasi. Octavijinih 466 centimetara u praksi znači ogroman prostor na stražnjoj klupi, ali i za ovu klasu rekordno veliki prtljažnik s kojim ćete moći obaviti i manje zahtjevnu selidbu.

Testovi - Seat Leon

Povratak na scenu

Seat Leon 1,2 TSI Style

Ako je Octavia najprostranija, ako je Audi A3 izbor za kupce koji imaju novca, a Golf je - Golf - što bi onda trebao biti Leon? Četiri automobila u Volkswagenovu koncernu na istim platformama i u istim klasama bore se za kupce i čini se da Leon ima najviše problema s identiteom. Seat je često prikazivan kao sportski odmak od konkurencije, ali Leon nije pobjegao daleko, jer ne izgleda sportski već elegantno. Problemi s identitetom su jedno, ali kad sjednete u njega, shvatit ćete nešto sasvim drugo, a to je da vam je u rukama trenutačno jedan od najboljih kompaktnih automobila.

Testovi - Audi A3

Tehnologija i stil prije svega

Audi A3 Sedan

Audi je s predstavljanjem novog modela A3 Sedan s velikim očekivanjima ušao u veliki segment tržišta u autoindustriji - segment kompaktnih limuzina.

Glavni aduti Audija A3 Sedan naslijeđeni su iz ostalih modela ove premium tvrtke i dobro su poznati: odličan i atraktivan dizajn te elegantna i visokokvalitetna unutrašnjost s provjerenim motorima koji pružaju odlične performanse. Kvalitetna i elegantna unutrašnjost s povećanim prostorom za noge na stražnjoj klupi, u odnosu na A3, zaslužuju same pohvale, osim jednog minusa, a to je manje prostora za glavu na stražnjoj klupi. Smanjena je i buka unutar vozila te je ostvaren prtljažnik od 425 litara koji se s preklapanjem stražnjih sjedala dodatno povećava na 880 litara.

Testovi - Mitsubishi Outlander

U radu je spas

Mitusbishi Outlander 2,2 DI-D 4WD A/T Intense

Mitubishi Outlander je jedan od onih automobila koji su poprilično nezamijećeni na hrvatskom tržištu. Poprilično nezasluženo, jer se po svojim radnim osobinama može mjeriti s bilo kojim europskim ili japanskim SUV-om. Možda je i najveća boljka Mitsubishija što ne zna zapakirati svoje proizvode poput Francuza ili Talijana - ili naglasiti kvalitetu poput Nijemaca. Dizajn je možda i previše konzervativan i racionalan. S automatskim mjenjačem sa šest stupnjeva Outlander je dobra ponuda. Još bi bolja bio s ručnim mjenjačem. S tom opcijom manje troši i ima bolje performanse.

Revija HAK

Revija 218-219 srpanj 2013

Revija 218-219 srpanj 2013

Reviju HAK možete preuzeti nakon prijave na članski portal Moj HAK