Završen trogodišnji europski program za procjenu sigurnosti pješačkih prijelaza (EPCA)

Objavljeno: 30.11.2010.

U posljednjem testiranju sigurnosti pješačkih prijelaza Split je ocijenjen dvojkom te je tako svrstan u donji dio ljestvice.

Hrvatski autoklub je, 30. studenog, objavio rezultate posljednje skupine testiranih pješačkih prijelaza u Hrvatskoj i Europi. Testiranje je u sklopu programa EuroTest provelo 17 partnera – nacionalnih autoklubova, među kojima je i HAK kao jedini izvan EU, na čelu s talijanskim autoklubom ACI-jem. Testiranje se provelo drugu godinu zaredom a zaključak je da pješački prijelazi u Europi trebaju znatna poboljšanja.

Već treću godinu, ACI i autoklubovi partneri testiraju pješačke prijelaze u okviru EuroTest-a, međunarodnog test programa koji uključuje 17 autoklubova u okviru FIA (Federation Internationale de l'Automobile) čiji je član i Hrvatski autoklub od 2004. godine. Čak i više nego prošle godine, testeri su pronašli široki raspon dizajnerskih rješenja pješakih prijelaza: od vremenskih intervala semafora, oznaka na kolniku, dizajn pješačkih prijelaza i organizacija definitivno se  temelje na nacionalnim propisima i praksi, a ponegdje i prema lokalnim propisima i praksi.

Svake godine u Europi više od 8.000 pješaka smtrno nastrada  u cestovnim nesrećama. Gotovo četvrtina nesreća događaju se na pješačkim prijelazima, mjestu određenom za sigurno prelaženje. U mnogim europskim zemljama smrtnost pješaka pokazuje trend porasta, unatoč poboljšanju ukupne brojke sigurnosti na cesti. To je razlog zašto su EuroTest partneri već treću godinu usmjereni na procjenu kritičnih raskrižja puteva između pješaka i vozila.

Nakon prošlogodišnjih testiranja glavnih europskih metropola, ove godine su EuroTest partneri proširiti test na mnoge europske gradove srednje veličine kako bi se ponudio širi pregled rješenja pješačkih prijelaza. U većini tih gradova, analizirana su različita gradska područja, gdje se tražila poveznica korištenja urbanog zemljišta i sigurnost pješaka (utjecaj Gradskog urbanističkog plana na sigurnost). Ispitivanje je provedeno u 18 europskih gradova iz 15 različitih zemalja: u Beogradu, Bremenu, Bruxellesu, Firenci, Innsbrucku, Lisabonu, Ljubljani, Luganu, Luksemburgu, Malagi, Nijmegenu, Nurenbergu, Oslu, Parizu, Pragu, Splitu, Torinu i Valenciji.

Čak i mnogo više nego u 2009, rezultati su pokazali koliko se pješački prijelazi razlikuju u Europi. Ukupni rezultati pokazali su da 50 prijelaza od 270 (gotovo svaki peti) nije uspio u testu, odnosno dobili su ocjene "Loše", dok je ukupnu ocjenu "Jako Loše" dobio samo jedan pješački prijelaz. Gotovo polovica prijelaza ocijenjeno je pozitivno. Preostalih 90 prijelaza (gotovo jedna trećina) dobili su ukupnu ocjenu "Prihvatljivo". U usporedbi rezultata s 2008. i 2009. više prijelaza ocijenjeno je negativno u ovogodišnjem testiranju.

Najbolje ocjenjeni pješački prijelaz nalazi se u Brussels-u, dok je najgori pješački prijelaz  pronađen u Luganu. Predugačak pješački prijelaz (27 metara), bez pješačkih otoka, s lošim rješenjem sustava pješačkog prijelaza, kompletirao je izgled  negativne sigurnosne procjene i zaslužio naziv  “najgori prijelaz” ove godine.

U Splitu je testirano 15 pješačkih  prijelaza. Od ukupnog broja pet ih je dobilo ocjenu loše, četiri je ocijenjeno s prihvatljivo, a šest pješačkih prijelaza ocijenjeno je ocjenom dobar. Ukupna ocjena testiranih pješačkih prijelaza u Splitu je prihvatljivo (2) što ga svrstava u donji dio ljestvice.

Zaključak rezultata EuroTest-a EPCA - "Programa za procjenu pješačkih prijelaza " je da još uvijek postoji veliki prostor za poboljšanje pješačkih prijelaza u Hrvatskoj i Europi. 

Prijašnje godine testiranja EPCA možete pogledati na podstranici testiranja EPCA.